مدیرکل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی تاکید کرد: توپوگرافی خشن و حوزه‌ی آبریز کوچک عجب شیر علل تشدید جریان سیل است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، هاشمی در نشست ستاد مدیریت بحران استان اظهار کرد: علت وقوع سیل در شهرستان تبریز بارش بیش از 55 میلی متر و نسبتاً زیاد باران بود که در طول 50 سال گذشته بی سابقه بود.
وی افزود: لیقوان و هروی نیز به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز دچار خسارت شدند  که تلفات جانی نداشتند.
وی تاکید کرد: در آذرشهر طغیان به کنار وجود نداشت و رودخانه کاملا کشش سیلاب را داشت و بی احتیاطی قربانیان سبب تلف شدن فوتی‌ها شد و در عجب شیر نیز افزایش دما سبب ذوب برف و بارندگی سبب افزایش دبی شد.
هاشمی گفت: روستای چنار از توپوگرافی خشنی برخوردار است و سیلاب در این محل حدود 50 مترمکعب بود، در حالی که همه ساله 25 مترمکعب گزارش می‌شد.
وی با اشاره به اینکه چنین سیلی در سال 1344اتفاق افتاده بود، گفت: این سیل نیز نصف گوگان را از بین برده بود و حوزه‌ی کوچک روستای چنار و بارش سنگین 10دقیقه ای سبب شد تا دوباره ساکنان روستا سیل شدیدی را تجربه کنند.
وی بیان کرد: بعد از ظهر دیروز، دبی جریانی ملکان، 120مترمکعب بود که بخشی از آن به نهرهای سنتی هدایت و 15مترمکعب نیز به نهرها تخلیه شد.
مدیرکل آب منطقه ای استان متذکر شد: سد قلعه چای روز جمعه، حدود شش میلیون متر مکعب آب را در خود مستهلک کرد و اگر نمی کرد، مشکل حادی پیش می‌آمد.
وی افزود: طغیان سوفی چای و استهلاک سد علیوان از طغیان در مراغه جلوگیری کرد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.