به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ارس، مهدی شفیعی در آئین اختتامیه چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس اظهارکرد: این جشنواره از رویدادهای خاص هنری است که دارای 2 ویژگی برجسته است و همین ویژگی ها باعث می شود تا این جشنواره به سطح بالایی در کشور برسد.
وی اضافه کرد: یکی از این ویژگی ها مکان برگزاری این جشنواره است.
شفیعی گفت: منطقه آزاد ارس در نقطه صفر مرزی واقع شده است و علاوه بر امکان ملی کردن این جشنواره، این قابلیت برگزاری آن در سطح کشورهای منطقه نیز وجود دارد.
شفیعی افزود: دیگر ویژگی این جشنواره، زمان اجرای آن است و نوروز که گنجینه ای از هنرهای ایرانی است، بهترین زمان برای برگزاری چنین جشنواره ای است.
وی تاکید کرد: به خصوص اینکه با خوش سلیقگی مسئولان منطقه آزاد ارس، روز جهانی تئاتر، به عنوان روز افتتاحیه این جشنواره انتخاب شد و این اقدام شایسته تقدیر است.
شفیعی خاطرنشان کرد: زمان و مکان برگزاری این جشنواره، قابلیت های خاصی به جشنواره خیابانی ارس داده است و دیگر جشنواره های مشابه کشور دارای این ظرفیت ها نیستند.
وی ادامه داد: در هئیت داوران جشنواره نیز شاهد چهره های شاخصی هستیم که بر اهمیت این جشنواره افزوده است.
مدیرکل هنرهای نمایشی کشور اضافه کرد: آذربایجان و منطقه آزاد ارس دارای فرهنگ غنی است و با استفاده از هنر تئاتر می توان این فرهنگ را به خوبی نشان داد.
شفیعی در پایان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این آمادگی را دارد که در دوره های بعدی جشنواره، با دعوت از آثاری از کشورهای منطقه که در راستای اهداف این جشنواره هستند، امکان حضور هنرمندانی از سایر کشورها در کنار هنرمندان بومی و ملی را در این جشنواره فراهم کند.

* قطب الدین صادقی: پیوند هنر و تجارت یکی از رویکردهای هوشمندانه منطقه آزاد ارس است
داور چهارمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس هم گفت: پیوند هنر و تجارت یکی از اقدامات هوشمندانه منطقه آزاد ارس به حساب می آید که شایسته تقدیر است.
قطب الدین صادقی اضافه کرد: توسعه تجارت می تواند به توسعه هنر نیز بینجامد و ازدیاد ثروت، می تواند در نهایت به توسعه و رشد هنر نیز بینجامد.
وی خاطرنشان کرد: راه ابریشم و رشد تجاری در دوره مشروطه، باعث شد تا کشور در زمینه فرهنگی و هنری نیز وارد دوران جدیدی شود.
صادقی اظهار کرد: مناطق آزاد و به خصوص منطقه آزاد ارس نیز نه فقط باعث رشد صنعت و تجارت شده، بلکه باعث رشد فرهنگ منطقه شده است.
وی با بیان اینکه تئاتر خیابانی این روزها کارکرد مردمی و سازنده پیدا کرده است، گفت: منطقه آزاد ارس با ابتکار برگزاری این جشنواره، گردشگران را با هنر تئاتر آشنا کرده است.
این کارگردان تئاتر اظهارکرد: جامعه ای که با هنر آشنا شده و به شادابی عمومی رسیده باشد، می تواند توسعه را نیز به سرعت تجربه کند.
صادقی گفت: حضور چند روزه در منطقه آزاد ارس و مشاهده استقبال مردم از اجراهای تئاتری در طول 4 روز جشنواره، باعث شد تا تاثیر جشنواره را از نزدیک ببینیم.
وی افزود: ملی شدن این جشنواره در ادامه راه باعث می شود که کیفیت کارهای ارائه شده توسط گروه های بومی نیز بالاتر رفته و در کنار آن منطقه آزاد نیز به تمام شهرها و استان های کشور معرفی شود.

*عرب باغی: آمار بالای گردشگران نوروزی در ارس نشانگر موفقیت برنامه های هنری است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم در آئین اختتامیه این جشنواره گفت: آمار بالای گردشگران نوروزی ارس نسبت به سایر مناطق آزاد، نشان دهنده موفقیت برنامه های هنری و سایر برنامه های پیش بینی شده در ارس بود و مصمم هستیم که در سال های آتی نیز این برنامه ها باشکوه تر برگزار شود.
محسن خادم عرب باغی اظهارکرد: یکی از دلایل رونق نوروزی در ارس، حضور هنرمندان مختلف در این منطقه بود.
وی اظهار کرد: جامعه ای می تواند توسعه پیدا کند که دارای روحیه ای شاد باشد و برای توسعه ایران اسلامی نیاز به جامعه شاد داریم.
عرب باغی عنوان کرد: هنر ودیعه الهی است و هنرمندان امانتدار این هدیه الهی هستند. بر همین اساس با حمایت از هنرمندان در واقع به این هدیه خداوندی اهمیت داده ایم.
وی خاطرنشان کرد: استعدادهای بسیار خوبی در بین جوانان وجود دارد که نیاز به حمایت دارد و وظیفه مسئولان نیز حمایت همه جانبه از استعدادهاست.
عرب باغی در پایان گفت: وجود برنامه های هنری جذاب در منطقه آزاد ارس، باعث کاهش حضور مردم در کشورهای همسایه شده و از خروج ارز جلوگیری کرده است.

* نصیری: خواسته هنرمندان برگزاری جشنواره تئاتر خیاباتی ارس در سطح ملی است
دبیر جشنواره تئاتر خیابانی ارس هم گفت: سیر صعودی طرح های ارائه شده و کیفیت این طرح ها نشان از ظرفیت بالای این منطقه در برگزاری چنین جشنواره ای بوده و خواسته هنرمندان شرکت کننده، برگزاری این جشنواره در سطح ملی است.
ابراهیم نصیری اظهار کرد: جشنواره تئاتر خیابانی ارس از نوروز 93 با هدف ارائه آیین های سنتی نوروزی برای گردشگران نوروزی ارس آغاز به کار کرد و امسال 72 طرح و ایده به جشنواره ارسال شد و در نهایت 17 طرح در بخش های مختلف برگزیده شده و افزون بر 60 نمایش در طول 4 روز در نقاط مختلف منطقه آزاد ارس اجرا شد.
وی تاکید کرد: در این دوره بیش از 150 هنرمند به اجرای تئاتر خیابانی در ارس پرداختند و این منطقه آزاد میزبان هنرمندانی از 4 استان شمالغرب بود.
نصیری اظهار کرد: یکی از تفاوت های جشنواره امسال با سال های گذشته، حضور نخبه های هنرهای نمایشی به عنوان داوران جشنواره بود.
وی اظهار امیدواری کرد: در نوروز سال آینده بتوانیم شاهد حضور هنرمندانی از استان های مختلف کشور در منطقه آزاد ارس باشیم.
*
بر اساس این گزارش در این دوره از جشنواره تئاتر خیابانی ارس که در 2 بخش آیینی و رقابتی برگزار شد، نفرات برتر بخش رقابتی جشنواره از نگاه داوران و مردم انتخاب شدند.
بر اساس رای هئیت داوران، نمایش «پینه چی احمد جلفادا» به کارگردانی میرحمید رضائی از مرند به عنوان نمایش برگزیده دوره چهارم جشنواره تئاتر خیابانی ارس، انتخاب و معرفی شد.
همچنین نمایش «سایاچی و سامانچی» به کارگردانی وحید حصاری از ارومیه به عنوان نمایش برگزیده از نگاه تماشاگران انتخاب شد.
در بخش کارگردانی نیز عنوان نخست به میرحمید رضائی برای نمایش «پینه چی احمد جلفادا» از مرند رسید.
در این بخش افشین ناصری برای نمایش «سرتیر آرش» از بوکان و علیرضا قاسمی برای نمایش «مسافران ارس» از بناب به ترتیب به عنوان های دوم و سوم دست پیدا کردند.
امین حاجی اکبری به خاطر بازی در نمایش «باجاناقلار» از تبریز مقام اول بازیگر مرد این دوره از جشنواره را از آن خود کرد .
غلامرضا رزاقی نیز برای بازی در نمایش «پینه چی احمد جلفادا» از مرند شایسته عنوان دوم شناخته شد.
در این بخش وریا شاکری، بازیگر نمایش «سرتیر آرش» از بوکان نیز عنوان سوم را نصیب خود کرد.
در بخش بهترین بازیگر زن نمایش های چهارمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی ارس عنوان نخست به نازیلا امینی برای نمایش «سرتیر آرش» از بوکان رسید.
در همین بخش، الهه اکبری بازیگر نمایش «بال آیی» از مرند و سمیه حاتمی کیا، بازیگر نمایش «سرزمین عجایب» از بناب نیز عنوان های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
در بخش طرح و ایده برتر نیز عنوان نخست به موسی احمدی برای نمایش «پینه چی احمد جلفادا» از مرند رسید.
افشین ناصری به خاطر نمایش «سرتیر آرش» از بوکان و آرزو نوبری به خاطر نمایش «باجاناقلار» از تبریز، شایسته دریافت عناوین دوم و سوم شدند.
در سایر بخش ها نیز میرحمید رضائی برای نمایش «پینه چی احمد جلفادا» از مرند به عنوان برگزیده بخش طراحی فضا انتخاب شد. عنوان برتر بخش موسیقی نیز به وحید نادردل و مجید ذوالفقاری برای همین نمایش تعلق گرفت.
عفت رحیم زاده نیز به خاطر همین نمایش توانست عنوان برتر بخش طراحی لباس را نصیب خود کند.
قطب الدین صادقی، استاد دانشگاه های داخل و خارج کشور و کارگردان تئاتر به همراه سامان خلیلیان، از استادان مطرح تئاتر خیابانی کشور و عهده دار مسوولیت بخش تخصصی تئاتر خیابانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرزاد تقی لر، داوران این دوره از جشنواره بودند.
چهارمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس که همزمان با روز ملی تئاتر 7 فروردین ماه کار خود را آغاز کرد تا 10 فروردین‌ماه در منطقه آزاد ارس ادامه داشت و 18 گروه از شهرهای تبریز، بناب، مرند، زنجان، ارومیه و جلفا در آن نمایش‌های خود را اجرا کردند.
انتشار: پرویز انصاری
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.