به گزارش ایرنا، مراغه در کنار جاذبه های تاریخی و گردشگری که دارد یادگارهایی ماندگار در قالب سوغاتی های کم نظیر برای گردشگران دارد صنایع دستی، آثار هنری، شیرینی های سنتی و صابون معروف مراغه همواره در طول سالیان دراز ارمغانی دلنشین از سفر به این شهر زیبا و جذاب بوده و توانسته حلاوتی بر کام گردشگران و مسافران خلق کند.
سوغاتی های این دیار نه به عنوان کالای مصرفی بلکه به عنوان ارمغانی معنوی از فرهنگ و تمدن گذشته و معاصر در قالب تحفه هایی چشم نواز و پرحلاوت، جاذبه ای دیگر به آثار مجذوب کننده این خطه بخشیده است.
ارمغان هایی که طبیعت و تاریخ را در هم آمیخته و آن را در قالب اثری هنری، فرهنگی، دلنشین، زیبا و گوارا که حاصل دسترنج و تلاش های مردمان این منطقه بوده به نمایش درآورده است.
مراغه با دارا بودن طبیعت بکر و برخورداری از مواهب الهی به عنوان قطب بزرگ کشاورزی آذربایجان و شمالغرب کشور، همواره ارمغان هایی از دل طبیعت را برای گردشگران از این خطه داشته است.

** خشکبار و محصولات باغی؛ ارمغانی از دل طبیعت
وجود زمین های مستعد و باغ های فراوان در مراغه و روستاهای اطراف و تولید انواع محصولات باغی و کشاورزی، موجب شده که این محصولات از دل طبیعت چشم نواز دامنه های سهند، سوغاتی دلنشین برای افرادی باشد که مجذوب جاذبه های طبیعی این منطقه شده اند.
محصولات باغی از جمله سیب معروف مراغه در کنار انگور و خشکبار آن با شهرت جهانی از جمله ارمغان هایی است که در نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای همسایه زبانزد خاص و عام بوده است.
انواع کشمش، گردو، بادام، فندق، قیسی و آلوچه در قالب خشکبار این منطقه از دیرباز سوغاتی شیرین از دل طبیعت مراغه برای گردشگران و مسافران بوده است.

** عسل دامنه های سهند؛ حلاوتی دلپذیر از طبیعت مراغه
طبیعت بکر دامنه سهند با رایحه گل های خوش عطر این منطقه، حلاوتی دلپذیر را در قالب عسلی طبیعی کام گردشگران در این خطه را شیرین تر از هر شیرینی می کند.
مراغه با داشتن بیش از 170 هزار هکتار مراتع ییلاقی و قشلاقی در دامنه سهند، یکی از مناطق مستعد پرورش زنبور و تولید عسل در شمال غرب ایران است.
کیفیت و مرغوبیت عسل مراغه همواره زبانزد مردم کشورمان، مورد تایید استاندارد مواد غذایی کشور سوئد و دیگر کشورهای اروپایی است.
این شهرستان با برخورداری از طبیعت زیبای دامنه های زیبای سهند در طول سال های طولانی و در عصر حاضر توانسته از نظر تولید کمی و کیفی عسل خود را به عنوان قطب تولید عسل در شمالغرب کشور مطرح کرده و این سوغات شیرین را برای همگان به ارمغان آورد.

**شیرینی های سنتی مراغه؛ ارمغانی از دل تاریخ
باسلوق و سجوق، به عنوان معروف ترین سوغاتی و شیرینی سنتی مراغه، تهیه شده از عصاره انگور و ارمغانی طبیعی از دل تاکستان های سرسبز این شهرستان است.
باسلوق و سجوق، از سوغاتی های مورد توجه گردشگران و میهمانان در این شهرستان بوده که به صورت فرایندی طبیعی از مواد طبیعی و ارگانیک از جمله شیره انگور یا به اصطلاح محلی 'دوشاب'، نشاسته، مغز بادام یا گردو و ادویه جات مختلف تهیه می شود.
این شیرینی های دلپذیر که حاصل زحمت های بسیار در تولید و فرآوری آن در طول چند ماه در فصل پاییز و زمستان است، حلاوت بخش سفره های نورزی و ارمغانی از دل طبیعت برای میهمانان و گردشگران در این منطقه بوده که از شهرتی جهانی برخوردار است.
تهیه سجوق و باسلوق از شیره انگور به علت وجود تاکستان های زیاد و محصول مرغوب انگور در این منطقه قدمتی بیش از 100 سال دارد.
شیرینی چای (قند پنیری)، سوغاتی دلچسب مراغه و یار پهلونشین و دیرین چایی که قدمتی چند صد ساله در شیرین کام کردن خانواده های این شهرستان و شهرستان های همجوار دارد.
این سوغاتی که برای شهروندان و بسیاری از مسافران و میهمانان مراغه شناخته شده، در کنار سایر سوغاتی ها از جمله باسلوق، سجوق و خشکبار به مناطق مختلف کشور به ارمغان برده می شود.

** دوشاب یا شیره انگور؛ ارمغانی از تاکستان های سرسبز مراغه
شیره انگور یا در اصطلاح محلی ' دوشاب' محصولی فرآوری شده از انگور تاکستان های سرسبز و مفرح مراغه، پذیرای سفره ها و حلاوت بخش شیرینی های سنتی و کام مسافران و میهمانان است.
باغداران این خطه هر ساله در آغاز فصل پاییز پس از برداشت انگور بخشی از این محصول را به صورت شیره انگور در فرایندی سنتی و طبیعی از دل این محصول شیرین استخراخ کرده و تولید می کنند.
در تهیه این محصول فرآوری شده از مواد طبیعی از جمله خاک مخصوص و ابزار آلات سنتی استفاده شده و آن را ارمغانی لذت بخش و گوارا می سازد.

** صابون مراغه، سنتی ترین صابون ایران
صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از‎ چند قرن قدمت معروف ترین صابون سنتی کشور بوده و مشتریان و خواهان بسیاری در داخل و خارج از کشور برای خود داشته و سوغاتی اصلی و ارزشمند برای میهمانان و گردشگران از این خطه بوده است.
این صابون طبیعی که به صورت سنتی و نیمه صنعتی در این شهرستان تولید می‌شود، با وجود رواج صابون های صنعتی و گاه شیمیایی همچنان به عنوان شوینده اصلی در خانه‌های مردم این شهرستان و سایر شهرهای کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این شوینده طبیعی از مواد طبیعی از جمله دنبه گوسفند و سود سوزآور تهیه شده و به دلیل اینکه در تهیه آن از مواد صنعتی و افزودنی ‌های شیمیایی استفاده نمی ‌شود، صابونی ایده ‌آل برای شستشوی بدن و موی سر بوده و مزایای آن همواره توسط کارشناسان و پزشکان مورد تایید و تحسین قرار گرفته است.
** صنایع دستی و فرش مراغه؛ ارمغانی حاصل هنر مردمان خلاق
فرش ابریشم و دستباف مراغه با شهرتی جهانی، دسترنج هنر مردمان این خطه و ارمغانی ارزشمند و ماندگار از خلاقیت مردم این خطه از کشور عزیزمان ایران است.
محصولی هنری که رونق بخش و زیبایی آفرین خانه های ایرانیان و ارمغانی صادراتی برای مردمانی است که در فراسوی مرزها به انتظار گوشه ای از هنر تاریخی این خطه هستند.
فرش ابریشم مراغه با تنوع طراحی الهام گرفته از زیبایی های طبیعت دامنه های چشم نواز سهند و آذربایجان؛ آوازه ای فراتر از مرزها و هنر را به تصویر می کشد.
فرش و قالیبافی مهم ترین هنر رایج در مراغه بوده که از شهرت ملی و آوازه جهانی برخوردار است.
فرش مراغه همواره قافله سالار قالی ایرانی و پرچم دار ذوق و قریحه هنری بوده و هم اکنون بسیاری از نمونه فرش های این منطقه در موزه کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شده است.
** ارمغانی های دیگر از طبیعت مراغه
با توجه به طبیعت بی بدیل و اراضی مستعد باغی و کشاورزی فرآورده های دامی و لبنی و نیز محصول برگرفته از تولیدات چرم سازی و دباغی به عنوان ارمغانی از این دیار همواره مورد توجه میهمانان و گردشگران از این منطقه بوده است.
باغ شهر زیبای مراغه در سال های اخیر توانسته با تکیه بر جاذبه های تاریخی و طبیعی خود ارمغانی هایی بس ارزشمند و سوغاتی هایی از دل طبیعت و تاریخ این دیار برای مردمان کشورمان و دنیا عرضه کند.
به گزارش ایرنا، شهرستان مراغه با بیش از 110 هزار هکتار اراضی کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی است.
این شهرستان با بیش از 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری جنوب غربی تبریز، مرکز آذربایجان شرقی، در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته و از شمال به تبریز، از شرق به هشترود، از جنوب به میاندوآب و از غرب به دریاچه ارومیه محدود است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
7487/300/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.