به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، علیرضا امری کاظمی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از لوگوی ژئوپارک ارس، با اشاره به اینکه در سازمان زمین شناسی کشور 30 منطقه در ایران به عنوان پتانسیل ژئوپارک معرفی شده است، گفت: ژئوپارک ارس اولویت اول ماست و مسئولان یونسکو نیز نظر خاصی به این مجموعه دارند.
وی افزود: ظرفیت های خاص منطقه آزاد ارس باعث شده که یونسکو به ثبت جهانی ژئوپارک ارس علاقمند شود و امسال نیز کارشناسان یونسکو با عزم جدی تری پیگیر این موضوع شده اند.
امری کاظمی با اعلام اینکه مارتینی به عنوان رئیس شورای جهانی ژئوپارک های یونسکو اردیبهشت ماه به ارس سفر می کند، گفت: این سفر می تواند زمینه ساز اتفاقات بزرگی در این منطقه باشد.
وی خاطرنشان کرد: برند ژئوپارک ارس باید روی تمام محصولات استفاده شده و بیش از این شناسانده شود تا بتوانیم از این برند برای رسیدن به اهداف ژئوپارک استفاده کنیم.
وی گفت: از فروردین ماه کارهای عملیاتی آماده سازی و تشکیل پرونده ثبت ژئوپارک ارس آغاز خواهد شد و این پروسه حدود 18 ماه به طول می انجامد.
وی تاکید کرد: ژئوپارک ارس به عنوان یک ارزش افزوده برای منطقه آزاد ارس محسوب شده و می تواند باعث درآمدزایی و بهبود کیفیت زندگی ساکنان این منطقه شود.
امیر کاظمی عنوان کرد: خوشبختانه منطقه آزاد ارس فقط به دنبال توسعه صنعتی نیست و در کنار توسعه صنعتی، توسعه سبز را نیز در نظر گرفته و آگاهانه به دنبال حفاظت از میراث کشوری، بومی و محلی است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس هم در مراسم رونمایی از لوگوی ژئوپارک ارس، گفت: ثبت ملی ژئوپارک ارس می تواند زمینه ساز جذب بیشتر سرمایه های خارجی و افزایش گردشگران در منطقه آزاد ارس باشد.
محسن خادم عرب باغی خاطرنشان کرد: در منطقه آزاد ارس از هر امکانی که بتواند به افزایش کیفیت ساکنان و رفاه مردم کمک کند، استقبال می کنیم و ژئوپارک ارس می تواند به عنوان منبع درآمد برای ساکنان این منطقه محسوب شود.
وی افزود: ثبت جهانی ژئوپارک ارس زمینه شناساندن ارس در عرصه بین المللی را فراهم خواهد کرد.
بر اساس این گزارش ژئوپارک ارس شامل بیش از بیست ژئوسایت است که از بین آن کوه علی‌باشی، کوه کیامکی، کوه گئچی قالاسی، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه هر کدام نمونه‌های زمین‌شناسی کم‌نظیری دارند و یکی از مهمترین و بارزترین جاذبه‌های علمی منطقه ارس، مرز دوره‌های زمین‌شناسی «پرمین» و «تریاس» است که تنها در چند نقطه‌ی معدود در جهان قابل مشاهده است و از بین آن‌ها جلفا بهترین نقطه به شمار می‌رود.
این ژئوپارک دومین ژئوپارک خاورمیانه است که در مسیر ثبت جهانی قرار گرفته و در صورت ثبت جهانی آن می توانیم شاهد تاثیر مثبت در توانمندسازی اقشار مختلف مردم در این منطقه باشیم.
پرونده‌ی ژئوپارک ارس در سال 1389 به شبکه‌ی جهانی ژئوپارک‌ها فرستاده شد و پس از بازدید ارزیابان این شبکه از منطقه ارس در سال 1390، این منطقه واجد شرایط کافی برای معرفی به عنوان ژئوپارک جهانی تشخیص داده نشد.
در سال های اخیر با توجه ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و تلاش های معاونت فرهنگی اجتماعی و گردشگری این سازمان، زیرساخت های لازم تامین شده و ژئوپارک ارس مورد توجه شبکه‌ی جهانی ژئوپارک‌ها قرار گرفته است.
منطقه ارس در شمال غرب ایران، یکی از نقاط منحصر به فرد کشور از دیدگاه پدیده‌های کم‌نظیر زمین‌شناختی است که می‌توان از آنها به عنوان «میراث زمین‌شناختی» یاد کرد.
خبرنگار: پرویز انصاری** انتشار: محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.