به گزارش ایرنا، امین امینیان روز چهارشنبه در همایش حقوق شهروندی در شهرستان خداآفرین، هدف از برگزاری این همایش را تقویت سرمایه های اجتماعی و در راستای سیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد مسایل اجتماعی و فرهنگی کشور عنوان کرد.
وی با بیان اینکه تدوین منشور حقوق شهروندی به عنوان یکی از وعده های رییس جمهور محقق شد، گفت: این منشور گام اول برای خوانش حقوق شهروندان در هر بخش و هر زمینه ای است که تلاش واقع گرایانه و همدلانه برای دستیابی به همه حقوق اساسی ملت است.
امینیان با بیان اینکه رعایت حقوق شهروندی و جلب مشارکت عمومی 2 اصل اساسی برای توسعه در دنیا تلقی می شود، گفت: شهروندانی که به حقوق خود آگاه نباشند و نهادهای سیاستگذار و برنامه ریز نیز از آن غافل باشند راه انفعال و بی تفاوتی در پیش می گیرند و از متن به حاشیه می روند .
وی گفت: زبان حق و مفاهیم متاثر از آن امروز رایج ترین زبان در مناسبات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.
امینیان گفت: حق، قانون، آزادی، عدالت، مشارکت و منزلت و امثال آن در این زمان با معانی مدرن به سطوح مختلف جامعه راه یافته است.
وی گفت: زنان، جوانان و کودکان در یک سو و قشر و گروه های اجتماعی در سویی دیگر خواسته ها و مطالباتی دارند که متاثر از تحولات جامعه است.
امینیان اظهارکرد: برجسته شدن مسایلی از جمله سلامت، محیط زیست، هویت و جنسیت در جامعه کنونی ما در برابر رشد و پیچیدگی ها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نوپدید نیاز به فهم جدید این دگرگونی ها و راهکارهای جدید دارد.
نایب رییس کانون وکلای استان آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: دلیل تقسیم نامتناسب عدالت در جامعه ناآشنایی شهروندان به حق و حقوق و مطالبات خود است.
حسین عبدالله پور اقدم شربیانی از جمله حقوق و مطالبات شهروندان را برخورد مناسب مسئولان با ارباب رجوع دانست و افزود: برای اجرای حقوق شهروندی باید بودجه کلان در نظر گرفته شود زیرا که با آشنایی به حق و حقوق، کشور توسعه می یابد.
وی گفت: اختصاص بودجه کلان به اجرای حقوق شهروندی مانور بین المللی در مقابل کشورهایی است که بودجه نظامی خود را افزایش می دهند .
شربیانی گفت: منشور حقوق شهروندی از قوانین کشور استخراج شده است و وظیفه مسئولان بررسی و تدوین این قوانین متناسب با موضوع است.
وی با تاکید براینکه اجرای حقوق شهروندی باید ضمانت اجرایی داشته باشد، گفت: پیگیری اجرای این حقوق برعهده قوه قضاییه است.
شربیانی گفت: این قوه باید به دور از سیاست زدگی و بصورت مستقل از حقوق شهروندان دفاع کند.
وی با بیان اینکه کانون وکلای استان آذربایجان شرقی مسئول آموزش حقوق شهروندی است گفت: متولی امور آموزش حقوق شهروندی باید خود آشنا به حقوق شهروندی باشد.
در پایان این همایش از دانش آموزان برنده نقاشی با موضوع حقوق شهروندی تجلیل شد.
در حاشیه این همایش نمایشگاه کتاب و نقاشی با موضوع حقوق شهروندان بر شد.
خبرنگار: جواد زاده ** انتشار: انصاری
7468/3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.