به گزارش ایرنا، حسن میلانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تمامی این کتاب ها از سوی انتشارات سوره مهر وابسته به حوزه هنری چاپ و منتشر شده است.
وی اظهار کرد: این کتاب ها تالیف و ترجمه به زبان فارسی و آذری بوده و در راستای اهداف و محورهای کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار که در سال 93 توسط حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار شد، تالیف و پژوهش شده است.
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: کتاب سوره مبارکه مائده به قلم استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)، دوری ها و دیری ها، دنیا ایشی (کار دنیا)، سایه دست شاعر، ده نامه به شهریار، آزادی و اتحاد و فصلی از آثار منثور از مجموعه آثاری است که با محوریت استاد شهریار با تلاش جمشید علیزاده از سوی حوزه هنری آذربایجان شرقی چاپ و منتشر شده است.
میلانی ادامه داد: کتاب های نگاهی به دریا، برگزیده کتاب شناسی تحلیلی استاد سیدمحمدحسین شهریار، سرود و آبشار، مناقب علویه در شعر شهریار و محتوای شعر معاصر ترکی آذربایجان به ترتیب با تلاش محمد قضائی، علیرضا نائمی، بهروز عزبدفتری، علی حاجی بلند و علی اکبر رادپور و مجموعه مقالات کنگره بین المللی بزرگداشت استاد شهریار با محوریت دینی و انقلابی از دیگر آثاری است که در قالب مجموعه کتاب های شهریار شعر ایران چاپ و منتشر شده است.
سید محمدحسین بهجت تبریزی (زاده ۱۲۸۵ - درگذشت ۱۳۶۷) متخلص به شهریار (پیش از آن بهجت) شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان‌های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است. وی در تبریز به‌دنیا آمد و بنا به وصیتش در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد.
مهم‌ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا) است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی‌های روستا یاد کرده‌است. این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده است.
خبرنگار: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.