به گزارش ایرنا، عصر یک روز برفی زمستانی وارد فروشگاهی برای خرید مواد غذایی می شوم؛ سکه های 200 تومانی و 500 تومانی داخل ترازو و شمارش آنها توسط شاگرد مغازه توجه ام را جلب می کند.
با دیدن سبدی کوچک و دستکش های زرد رنگی که از شدت کثیفی به سیاهی می زند، تازه متوجه حضور یکی از زنان متکدی به همراه دختر پنج ساله اش می شوم که منتظر هستند به جای سکه های تحویلی خود پول کاغذی دریافت کنند.
تنها درآمد یک روزه این زن از محل سکه هایی که جمع کرده بود 420 هزار تومن بود و خدا می داند پول های کاغذی که در جیب داشت چندین هزار تومان می شد.
زنی سیه چرده که چادری مشکی به سر دارد؛ قیافه، نوع پوشش و لهجه اش نشان می دهد که بومی این استان و منطقه نیست.
این افراد به دلیل چهره و پوشش خاصی که دارند، در چند ماه اخیر برای مردم تبریز به چهره های آشنایی تبدیل شده اند و همه می دانند که این زنان به همراه چندین کودک قد و نیم قدر در اقصی نقاط شهر تبریز و شهرستان های اطراف آن تکدی گری می کنند.
کودکانی که همراه این زنان در سرمای سرد آذربایجان قدم می زنند، لباس نامناسبی بر تن دارند و شهروندانی که به این افراد کمک می کنند، توان دیدن کودکان بینوا را در این وضعیت ندارند و شاید قصد دارند با کمکی هرچند اندک بتوانند کمک حال آنها باشند.
اما پولی که به این زنان داده می شود، به باند بزرگ آنها تعلق می گیرد و هیچ وقت خرج کودکان بی پناهی که بازیچه دست پدران و مادران خود شده اند، نمی شود.

** درآمد یک میلیون ریالی یک روزه تکدی گران/ مردم با شماره های 32330808 و یا 09142088484 تماس بگیرند
مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه در 11 ماه امسال یک هزار و 559 متکدی از سطح شهر تبریز جمع آوری شده است، گفت: از این تعداد تنها 60 نفر نیازمند واقعی بودند.
محمدتقی تقوی افزود: در این مدت نیروهای این موسسه به یک هزار و 917 عملیات برای جمع آوری متکدیان اعزام شدند و در این ماموریت ها 358 متکدی متواری شده بودند.
وی ادامه داد: از مجموع یک هزار و 559 نفر متکدی جمع آوری شده یک هزار و 61 نفر مرد و 856 نفر زن و همچنین یک هزار و 290 نفر بومی این شهر و 537 نفر غیربومی بودند.
تقوی اظهار کرد: از 853 نفر متکدی که برای بار اول اقدام به این کار کرده بودند، تعهد گرفته شد و 290 نفر نیز تحویل خانواده هایشان داده شدند.
وی اضافه کرد: در سال گذشته 47 نفر از اتباع کشور پاکستان که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و به شهر تبریز آمده بودند، با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی تبریز شناسایی و جمع آوری شدند.
مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز گفت: تمام این 47 نفر با همکاری نیروی انتظامی و دادستانی به مرز ایران و پاکستان در سیستان و بلوچستان اعزام و از آنجا به کشور خود تحویل داده شدند و تمامی هزینه این افراد از طریق موسسه پرداخت شد.
وی افزود: پنج نفر از متکدیان جمع آوری شده به دلیل بیماری روانی به بیمارستان رازی تبریز ارجاع داده شدند و 155 نفر نیز به شهرستان های خود اعزام شدند.
مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز گفت: در سال جاری 53 نفر از متکدیگران سابقه دار تحویل نیروی انتظامی داده شدند که 35 نفر از آنها از اتباع بیگانه بودند.
تقوی اظهار کرد: شهروندان می توانند با مشاهده متکدیان در هر نقطه از سطح شهر تبریز جهت جمع آوری این افراد با شماره تلفن های 32330808 و یا 09142088484 تماس بگیرند و اطلاع رسانی کنند.
مدیرعامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز گفت: اکثر این افراد به بهانه اینکه بیمار هستند و یا نسخه درمانی دارند، از مردم جهت برای کمک های نقدی درخواست کمک می کنند و بیشتر در نزدیکی مراکز درمانی و مطب های پزشکان حضور می یابند.
وی با بیان اینکه درآمد یک روز این افراد بیش از یک میلیون ریال است، از شهروندان در خواست کرد: از دادن پول به این افراد خودداری کنند و جهت کمک به نیازمندان از طریق موسسات خیریه اقدام کنند.

** تکدی گران کف زنان ماهری هستند
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: جمع آوری متکدی گران و کارتن خواب ها از سطح شهر تبریز را موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز عهده دار شده است.
سرهنگ علی اسمعیل پور تاکید کرد: اغلب این متکدیان از سایر استان های کشور به تبریز آمده اند و 60 درصد آنها قدرت کف زنی بسیار بالایی دارند و شغل اصلی شان کف زنی است.
وی ادامه داد: این افراد متکدی صرف نیستند و پس از مدتی که در جایی حضور می یابند، آنجا را به قلمرویی خود سند می زنند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان شرقی به مردم هشدار داد: متکدیان زن با حضور چند روزه در محلات و مناطق مختلف، اقدام به شناسایی مغازه ها و منازل می کنند تا با اطلاع رسانی به مردان خود در فرصت مناسب سرقت از این اماکن انجام گیرد.

**متکدیان در صورت لزوم خدمات بهزیستی دریافت می کنند
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به ایرنا گفت: دستگاه قضایی استان به عنوان ضابط قضایی، موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز را جهت جمع آوری متکدی انتخاب کرده است.
محسن ارشد زاده افزود: در صورتی که افراد جمع آوری شده مربوط به جامعه هدف بهزیستی باشند، از سوی اداره کل بهزیستی به آنان خدمات لازم ارائه می شود.
وی ادامه داد: متکدیانی که از سایر استان ها به آذربایجان شرقی می آیند پس از جمع آوری توسط موسسه حمایت از مستمندان با تهیه بلیط به استان های خود اعزام می کنیم.
ارشد زاده اظهار کرد: متاسفانه بارها افراد جمع آوری شده از سایر استان ها به آذربایجان شرقی بازگشته اند و در شهرهای مختلف استان اقدام به تکدی گری می کنند.
وی اضافه کرد: برای جمع آوری متکدیان از سطح خیابان ها اداره کل بهزیستی امکانات ندارد و نمی تواند به صورت خودسرانه دخالت کند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: افراد جامعه هدف این اداره کل از طریق اورژانس اجتماعی و مراکز دیگر ساماندهی و تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار می گیرند.
گزارش: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.