یک کتاب فروش تاکید کرد: اساتید و فرهنگیان بیشترین نقش را در ترویج فرهنگ کتابخوانی دارند.
 
مجید خرسند در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با اشاره به نقش رسانه‌ها اظهار کرد: اساتید و فرهیختگان و افرادی که با کودکان و دانشجویان سر و کار دارند، می‌توانند نقش موثری را در این میان داشته باشند و با تشویق به خواندن و تهیه‌ی کتاب به فروش کتاب و افزایش سرانه‌ی مطالعه کمک کنند.
 
وی با بیان اینکه طبق آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی، آمار کتاب خوانی در کشور ما بسیار پایین‌تر از سایر کشورها است، بیان کرد: کتاب به عنوان غذای روح مورد بی‌توجهی قرار گرفته و پیرو آن فروش کتاب نیز از وضعیت خوبی برخوردار نیست و این نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله، قدرت خرید پایین و فرهنگ ضعیف کتابخوانی قرار دارد.
 
وی افزود: رسانه‌ها و صدا و سیما نقش بسیار پررنگی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد و فرهنگ‌سازی به این روش می‎تواند آمار کتابخوانی را افزایش دهد.
 
خرسند بیان کرد: فروش کتاب به صورت فصلی درآمده و شروع ترم‌های دانشگاهی و آغاز سال تحصیلی جدید تا حدی به صنعت نشر و فروش کتب درسی کمک می‌کند، اما با پایان سال تحصیلی چرخه‌ی رکود دوباره تکرار می‌شود.
 
وی تاکید کرد: اساتید دانشگاهی نیز با عدم رعایت قانون کپی رایت، از برخی بخش‌های ویژه‌ی کتب کپی گرفته و به دانشجویان خود ارائه می‎دهند و این در حالی است که به جای این کار، می‌توانند دانشجویان را به خرید و تهیه‌ی کتبی که ضروری هستند، تشویق کنند تا هم دانشجویان از بار علمی بیشتری بهره‌مند شوند و هم این حرکت گامی هر چند کوچک در راستای کمک به صنعت نشر باشد.
 
وی گفت: با پیشرفت رسانه‌های دیجیتالی و بروز عصر ارتباطات، کتاب در میان خانوده‌ها و مردم کشور منزوی شده و بازه‌ی زمانی که افراد در فضای مجازی غیرآکادمیک صرف می‌کنند، بسیار بیشتر از زمان مطالعه است.
این کتاب‌فروش عنوان کرد: حتی در سبدفرهنگی خانواده‌‎های مرفه نیز کتاب به چشم نمی‌خورد و اساتید و فرهنگیان باید در پاسخ به سوالات دانشجویان و شاگردان خود آنان را به کتب مرجع که پاسخ سوالشان را بگیرند، ارجاع دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: از مسئولان نیز انتظار می‌رود تا در حمایت از ناشران و حقوق مولفان گام‌های موثرتر و مثبتی بردارند و در راستای متعادل ساختن یارانه‌ی کاغذ، چاپ و نشر و همچنین فرهنگ‌سازی تلاش کنند، چرا که کتاب یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت هر انسانی است.
 
ناشر تخصصی کتب زبان‎های خارجی تاکید کرد: انتشارات زبان آکادمیک جهت حمایت از ناشران و پژوهشگران در این رشته‌ی تخصصی، به حمایت از طرح‌ها و سرمایه‌گذاری برای چاپ و نشر و مشاوره‌ رایگان؛ همچنین حمایت از کنفرانس‌ها و نشست‎های تخصصی زبان و برگزاری نمایشگاه‌ها اقدام کرده است. Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin-top:0in; mso-para-margin-right:0in; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0in; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.