بازارچه تخصصی و دائمی صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در آبان ماه سال جاری با هدف حمایت از هنرمندان و ایجاد مکان متمرکز برای فروش صنایع‌دستی استان با 30 غرفه در خیابان توانیر تبریز افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، همان طوری گل بعد از کاشته شدن در خاک نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، یک مرکز تخصصی و فرهنگی بعد از افتتاح نیز، نیازمند بررسی و رسیدگی است تا در صورت وجود موانع و مشکلات در جهت رفع آن‌ها اقدام شود و تجربه‌ای برای افتتاح و پس از آن مدیریت و نگهداری مراکز مشابه دیگر باشد.

با توجه به این که کمتر از یک ماه  تا نوروز 96 و از طرفی کمتر از یک سال تا میزبانی تبریز از گردشگران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 مانده است، سری به این بازارچه زدیم تا از نزدیک با هنرمندان و نظراتشان در مورد بازارچه جویا شویم.

برای حفظ و رونق صنایع دستی باید از هنرمندان حمایت شود

فاطمه آقازاده هنرمند و مربی صنایع دستی در گفت و گو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، از ویژگی مهم بازارچه دائمی صنایع‌دستی به عرضه مستقیم صنایع‌دستی، فروش محصولات با قیمت مناسب و کیفیت بی‌نظیر محصولات اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این بازارچه نیاز به تبلیغات و معرفی دارد و از طرفی خود هنرمندان توانایی مالی برای تبلیغات گسترده در سطح شهر و یا کشور را ندارند، یاد آورشد: از مسئولان برای اختصاص محلی متمرکز برای نمایش و فروش صنایع دستی استان قدردانی می‌کنم و بهتر است در ادامه راه هم در کنار هنرمندان باشند و با تبلیغات و نصب بنر در سطح شهر، گردشگران را برای بازدید از این بازارچه هدایت کنند.

وی ادامه داد: اگر تدابیری اتخاذ شود که گردشگران از مرکز شهر و مناطق گردشگری شهر به سمت بازارچه راهنمایی شوند، دیگر ادامه مسیر و فروش صنایع دستی با کیفیت و متنوع برای جلب رضایت مشتری و گردشگر به عهده خود هنرمندان است. اگر بعد از بازدید از بازارچه صنایع‌دستی، مسافران و گردشگران نتوانند محصولات مورد نظر خود را تهیه کنند، آن دیگر مشکل ماست نه مسئولان.

آقازاده با بیان اینکه برای حفظ و رونق صنایع دستی باید از هنرمندان حمایت شود، خاطر نشان کرد: در فصل پاییز و زمستان تعداد گردشگران ورودی به شهر بسیار کم می‌شود و به طبع آن فروش صنایع دستی نیز بسیار کاهش می‌یابد. هنرمندان انتظار ندارند که برای حمایت هر ماه پول نقد از طرف دولت به حسابشان واریز شود بلکه می‌خواهند که مسئولان در این روزها مراعات حال آنان را بکنند و در این روزهای بدون گردشگر، پرداخت اجاره‌ غرفه‌های بازارچه را برای بعد از عید به تعویق بیندازند.

وی ادامه داد: بعضی از هنرمندان در بازارچه صنایع‌دستی، سرپرست و نان‌آور خانواده هستند و نبود مشتری و استقبال کم از این بازارچه، آن‌ها را در تأمین امرار معاش دچار مشکل می‌کند و از طرفی هر ماه مجبور به پرداخت اجاره برای غرفه‌ای هستند که هیچ سودی از آن کسب نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه مربی آموزشگاه فنی و حرفه‌ای صنایع‌دستی است و هنر دست خود و کار آموزانش را به نمایش و فروش گذاشته است، گفت: جوانان زیادی علاقمند فعالیت در رشته‌های گوناگون صنایع‌دستی هستند ولی با این وضع فروش، دیگر شور و شوقی برای ادامه کار ندارند.

برای پرداخت اجاره مشکل داریم

حبیب رجبی، هنرمند صنایع‌ چوبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بسته بودن برخی از مغازه‌های این بازارچه آسیبی جدی به کار هنرمندان دیگر می‌زند، گفت: نظارتی برای این گونه غرفه‌ها نیست. بعضی از هنرمندان غرفه‌های بازارچه را صرفاً برای نمایش محصولات خود اجاره کرده‌اند و بیشتر اوقات مغازه‌های آن‌ها بسته است و این‌ جا را محلی برای کسب درآمد نمی‌دانند و خود در آموزشگاه‌ها و کارگاه‌های تولیدی بیرون کار می‌کنند.

وی ورودی نامناسب بازارچه و نبودن تابلویی برای راهنمایی محل پارک حودرو بازدیدکنندگان را از جمله مشکلاتی دانست که بهتر است تا نوروز امسال برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه این بازارچه نیاز جدی به بازاریابی دارد، گفت: هنرمندان بنام زیادی در این محل غرفه دارند، ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی گردشگران از وجود این بازارچه، تعداد مراجعه کنندگان بسیار کم است و نه تنها نمی‌توانیم از فروش محصولات ساخته شده خود سودی بدست آوریم و در پرداخت اجاره نیز با مشکل مواجه می‌شویم.

وی در پاسخ به پیشنهاد برخی افراد مبنی بر تشکیل اتحادیه و گروه برای تبلیغات محصولات خود، گفت: این کار بسیار زمانبر و سرمایه بر است و کار بازاریابی نیاز به تخصص ویژه دارد، هرکسی نمی‌تواند از عهده چنین کاری برآید.

وی افزود: حدود 38 سال است که در کار صنایع دستی هستم و صنایع دستی بخشی از هویت سرزمینم است، ولی با این شرایط دیگر انگیزه‌ای برای ادامه حرفه‌ام ندارم.

وی یاد آورشد: به دلیل کم بودن فروش و به دنبال آن کمبود نقدینگی، قدرت خرید مواد اولیه برای ساخت صنایع دستی پایین آمده و در پی آن تنوع کارها کاهش می‌یابد.

شهرداری فضای کسب ‌و کار مناسب را برای هنرمندان فراهم کرده ‌است

مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نصب چندین تابلوی تبلیغاتی در سطح شهر برای هدایت گردشگران به این بازارچه، گفت: با اینکه تعدادی بنر و تابلو در سطح شهر نصب شده است ولی باید توجه داشت که امروزه تنها بنر نمی‌تواند موجب جذب مشتری شود، بلکه استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی می‌تواند موثر باشد.

مهدی مهرداد برپایی جشنواره‌ها و هفته‌های فرهنگی در بازارچه دائمی صنایع دستی با مشارکت هنرمندان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی را در معرفی مکان و جذب مشتری موثر دانست و افزود: در این مسیر، شهرداری هم می‌تواند پشتیبان مالی باشد.

وی یاد آورشد: علاوه بر اجرای مراسمات و برنامه‌ها در این بازارچه، باید خود محل نیز به نقشه گردشگری شهر اضافه شده و توضیحاتی در مورد آن به گردشگران ارایه‌ شود.

وی در پاسخ به درخواست هنرمندان مبنی بر به عقب انداختن زمان پرداخت اجاره‌ها گفت: می‌توانیم وصول چک‌ها را تا زمان شروع فصل سفر و نوروز به عقب بیندازیم تا فشاری به هنرمندان وارد نشود.

وی در پی انتقادات وارد شده مبنی بر باز نبودن فروشگاه‌ها به صورت تمام وقت یاد آورشد: شهرداری زیرساخت‌ و فضای کسب‌ و کار مناسب را برای هنرمندان فراهم کرده ‌است و ادامه مسیر و جذب مشتری و نیز بازکردن مغازه‌ها یه عهده خود هنرمندان است و باید خودشان فعالیت کنند.

در آستانه نوروز 96، برنامه‌هایی برای جذب گردشگران اجرا می‌کنیم

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بازارچه صنایع دستی با مشارکت سازمان میادین شهرداری تبریز و اداره کل میراث آذربایجان‌شرقی راه اندازی شده است، گفت: این محل با هدف ایجاد فضای کسب و کار متمرکز برای هنرمندان فراهم شده است.

فرشاد به آفرین افزود: حدود چهارماه از افتتاح این بازارچه می‌گذرد و به دلیل جدید بودن مکان و افتتاح آن در فصل پاییز، بیشتر افراد از وجود چنین مرکزی بی اطلاع هستند.

وی در پاسخ به درخواست هنرمندان مبنی بازاریابی مکان، بیان کرذ: در نظر داریم در اسفند ماه سال جاری و آستانه نوروز 96 برنامه‌هایی برای جذب گردشگران اجرا کنیم.

بر اساس این گزارش، افتتاح بازارچه تخصصی و دائمی صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در آستانه تبریز 2018 اقدام ارزشمندی از سوی مسئولان شهر است که می‌تواند خود به جاذبه گردشگری بی‌نظیر در منطقه تبدیل شود.

برگزاری جشنواره‌ها و برنامه‌های ویژه در این بازارچه، تبلیغات گسترده در سطح ملی و بین‌المللی، اضافه کردن بازارچه به نقشه گردشگری شهر، حمایت از هنرمندان و رسیدن به مشکلات آنان از ضروریات است.

گفتنی است، بازارچه تخصصی و دائمی صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی به عنوان بزرگ‌ترین بازارچه صنایع دستی شمالغرب کشور در خیابان توانیر، فلکه گلپارک، جنب مجتمع مسکونی گلپارک قرار دارد

گزارش از پریا توفیقی


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.