دنیای زیر آب یکی از مکان‌های شگفت‌انگیزی است که هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند و کمتر کسی را می‌توان یافت که علاقه به کشف این دنیای رازآلود نباشد اما مینا حیدری یکی از معدود بانوانی است که با وجود سختی‌های فراوان، علاقه وافری به کسب تجاربی درباره دنیای زیبای مرجان‌ها و ماهی‌های رنگارنگ دارد. در زیر گفت‌وگوی شیرین با اولین بانوی مدرس غواصی تبریز را می‌خوانیم.
- بیوگرافی کوتاهی از خودتان برایمان بگویید تا خوانندگان ما بیشتر با شما آشنا شوند.
متولد 64 و پنج خواهر بزرگ‌تر از خودم دارم و تحصیلاتم را تا دوره کارشناسی در رشته تربیت‌بدنی ادامه دادم. چهار ساله بودم که شنا را شروع کردم و از سن هشت تا 16 سالگی عضو تیم شنای استان بودم.
در 18 سالگی کارت نجات غریق و در 20 سالگی کارت مربی‌گری شنا را دریافت کردم. دوره‌های غواصی را در قشم سپری و تجربه صد بار غواصی در آب‌های عمیق را دارم. در سال 2016 نیز موفق به دریافت مدرک بین‌المللی مدرسی غواصی شدم.
- به چه ورزش‌هایی بیشتر علاقمندید؟
فقط شنا، قایق‌رانی و غواصی.
- چرا تدریس غواصی را انتخاب کردید؟
زمانی که برای ثبت‌نام کلاس مدرسی غواصی می‌رفتم دودل بودم اما فقط به این فکر کردم که در تبریز اولین زنی می‌خواهم باشم که مدرک بین‌المللی مدرسی غواصی را دارد. زمانی که به ثبت‌نام می‌رفتم اصلا درآمد این کار مدنظرم نبود چون قبلا هم دیده بودم که زیاد به این کلاس‌ها رغبتی وجود ندارد اما دنبال عشق و علاقه خودم رفتم و به آن هم رسیدم.
- اعضای هیئت مدیره غواصی چه کسانی هستند؟
آقای عزیزی مؤسس استخر دلفین و آقای عادل‌مقام رئیس هیئت، خانم سیدنظری نایب رئیس هیئت و آقای رضا محدث دبیر هیئت نجات غریق آذربایجان‌شرقی هستند. حمایت و تشویق‌های این عزیزان نیز بود که در دوره مدرسی شرکت کنم.
- در استخر دلفین فقط آموزش غواصی دارید و یا می‌توان به طور تفریحی هم شرکت کرد؟
هم آموزشی و هم تفریحی. خیلی‌ها شاید مطلع نیستند که آموزش غواصی در این استخر وجود دارد اما خیلی دوست دارم که هم‌نوعانم اطلاع یابند و به آنها آموزش دهم.
خیلی دوست داشتیم که در استخر فضای زیر آب را هم آکواریومی کنیم اما متأسفانه ماهی‌ها در آب شیرین زنده نمی‌مانند و هزینه آب شور هم خیلی بالاست و هر سال باید عوض شود بنابر این نتوانستیم کاری بکنیم. شاید اینجا یک گودال کوچکی باشد اما آشنا شدن با تجهیزات می‌تواند کمکی برایشان باشد تا بعداً خود بتوانند به دریا بروند و بیشتر با دنیای زیر آب آشنا شوند.
- در جامعه چه چیزی بیشتر اذیتتان می‌کند؟
اینکه برابری بین زن و مرد وجود ندارد. مثلا عکاسی زیر آب! با لباس مخصوص غواصی و کاملاً پوشیده هم خانم‌ها می‌توانند عکس بگیرند.
- حرف و سخنی برای بانوان دارید؟
الآن امکاناتی برای غواصی بانوان فراهم شده و مربی خانم هم هست پس بانوان هم بیایند و از دنیای زیر آب لذت ببرند. دنیای زیر آب دنیای شگفتی‌ها و ناشناخته‌هاست. البته آقایان بیشتر به علت شغل خودشان که یا جوشکاری زیر آب است یا آتش‌نشانی و یا سپاهی، بیشتر برای آموزش غواصی می‌آیند.
- بهترین حامی شما چه کسی بود؟
اول از همه مادرم که اگر نبودند من به این موفقیت‌ها نمی‌رسیدم اما در مورد غواصی بیشتر پدرم حامی من بودند. از زمان کودکی که مستندی در مورد دنیای زیر آب نشان می‌داد، پدرم همیشه مرا تشویق می‌کرد که به زیر آب بروم و با دنیای جدیدی آشنا شوم. زمانی هم که برای ثبت‌نام کلاس غواصی زنگ زدم تا مشورت کنم پدرم خیلی خوشحال شد و کلی تشویقم کرد.
- بزرگ‌ترین آرزوی شما چیست؟
من تجربه آشنایی با دنیای زیر آب رو داشتم و لذت بردم و الآن بزرگ‌ترین آرزویم این است که به فضا بروم و با دنیای ستاره‌ها و سیارات هم آشنا شوم.
- در اوقات فراغت چه کارهایی می‌کنید؟ آیا مطالعه هم می‌کنید؟
اوقات فراغت من هم در استخر پر می‌شود یعنی تمام لذت من بودن در استخر است. حتی اگر مسافرتی هم بروم حتماً جایی را انتخاب می‌کنم که دریایی در اطرافش باشد که بتوانم به غواصی بروم و یا شنا بکنم.
خیلی کم وقت می‌کنم مطالعه داشته باشم.
- نظر شما درمورد 'صدای زنان'؟
در پذیرش استخر، نشریه 'صدای زنان' را دیدم و تنها خود اسم نشریه غرور خاصی بهم داد و آرزو کردم ای کاش صدایِ زنان جامعه را همه بشنوند و به کار و موفقیت‌های بانوان اهمیت قائل شوند. برای شما آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم که این نشریه بتواند حرف دل زنان زیادی را بزند.
6120/6183 انتشار:محمد رستگار
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.