استاد دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تبریز تاکید کرد: مضمون‌پردازی، ویژگی منحصر به فرد شعر صائب تبریزی است.

به گزارش ایسنا، منطقه‌ آذربایجان‌شرقی، محمد خاکپور با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد اشعار صائب تبریزی گفت: عدم انسجام و یکنواختی از جمله ویژگی‌های شعر وی است. به این ترتیب که هر بیت معنای جداگانه‌ای برای خود دارد و این نیز به دلیل استفاده‌‌ی شاغر از اسلوب معادله است.

وی همچنین عنوان کرد: مصداق‌های شعر صائب را نمی‌توان در عالم خارج و واقعیت جست‌جو کرد و به نظر می‌رسد تنها همنشینی کلمات و قافیه‌پردازی مورد توجه شاعر بوده است.

وی متذکر شد: عدم یکنواختی در شعر وی هنگامی از بین می‌رود که شاعر در اوج غلیان عاطفی رو به شعر عاشقانه می‌آورد و یا از گذران عمر و جوانی گله می‌کند.

"پاشا کریم‌اف"، استاد دانشگاه جمهوری آذربایجان نیز در این نشست اظهار کرد: صائب تبریزی در این کشور جزو یکی از بزرگ‌ترین متفکران به شمار می‌آید که به شیو‌ه‌ی بسیار خوبی از سبک هندی بهره جسته است.

وی افزود: وسعت مشرب و پرداخت صنفی و وحدت وجود از جمله ویژگی‌هایی است که در این سبک مورد توجه قرار گرفنه و به هر انسانی به طور جداگانه پرداخت شده است.

وی بیان کرد: زیبایی‌شناسی نیز از جنبه‌هایی است که کمتر شاعری به آن اشاره کرده بود و نائلی و نشاطی نیز از آن دسته شاعرانی بودند که از سبک هندی پیروی می‌کردند و در جمهوری آذربایجان نیز شاعران، سبک هندی را به خوبی نیاموخته‌اند.

"محمدعلی موسی‌زاده"، استاد دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه تبریز همچنین در این نشست بیان کرد: صائب تبریزی با وجود اینکه تا 12 سالگی در تبریز بوده، اما در اصفهان زبان ترکی خود را تکمیل کرده و از آن در راستای سرودن شعر ترکی بهره برده است.

وی افزود: تعداد غزل‌های ترکی صائب در مقایسه با اشعار فارسی او، کمتر است ولی از نظر کیفی با همان میزان برابری می‌کند و این نیز نشانگر مهارت وی در زبان ترکی است.

وی عنوان کرد: صائب از زبان فارسی و عربی نیز در سرودن غزل‌های ترکی تاثیر پذیرفته و حسن تعبیر، مضامین عاشقانه و اسلوب معادله از جمله ویژگی‌های شعر او بوده است.


انتهای پیام

منبع ‫:‬
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.