به گزارش ایرنا، محمود واعظی عصر پنجشنبه در آئین اختتامیه یازدهمین کمیسیون مشترک و در جمع تجار و بازرگانان ایرانی و نخجوانی، افزود: در این مدت کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور بر اساس توافق نامه های امضا شده بین روسای جمهوری ایران و آذربایجان گام های موثر و مهمی را برای تحقق مفاد توافق شده برداشته است که در حوزه های سیاسی و اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی، اشتراکات دینی ، فرهنگی و اجتماعی بین ایران و آذربایجان را عاملی بسیار مهم برای بسط و توسعه همکاری های دوجانبه دانست و اظهار کرد: بر این اساس ما هیچ گونه احساس جدایی با آذربایجانی ها نداریم و هر موقع به این کشور سفر می کنیم احساس مان این است که در کشور خود هستیم که البته این احساس عاطفی بین دو دولت و ملت وجود دارد.
واعظی ، فعال سازی بخش های خصوصی برای توسعه روابط اقتصادی ، تجاری و فرهنگی را گامی مهم و پایدار در همکاری های دوجانبه ایران و آذربایجان بیان کرد و گفت: باید توجه داشت که هر موقع این روابط توسط بخش های غیردولتی تسریع شود، سیاسیون نیز نخواهند توانست بر اراده ملت ها تاثیرگذاشته و مانعی بر سر راه این روبط ایجاد کنند.
وی، تلاش برای رفع مشکلات مربوط به گمرکات، بانکی و مالی را جزو اولویت های مهم دولت ایران در رابطه با جمهوری آذربایجان بیان کرد و افزود: ما با تمام توان و امکانات خود برای توسعه رزو افزون همکاری های دوجانبه تلاش می کنیم و در این زمینه هیچ محدودیتی قائل نخواهیم شد.
واعظی، توسعه روابط اقتصادی را از عوامل مهم پایداری و ثبات روابط سیاسی بین کشورهای مختلف خواند و با اشاره به اینکه جمهوری آذربایجان از جهات مختلف برای ایران از ارزش و اهمیت ویژه ای برخوردار است، اضافه کرد: من قول می دهم تجار و بازرگانان دو طرف برای توسعه همکاری های خود هیچ محدودیتی نداشته باشند و در صورت بروز هر گونه مانع و مشکل در این عرصه، آمادگی کامل برای رفع آنها داریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان ، توجه به جمهوری خودمختار نخجوان را یکی از سیاست های مهم روابط خارجی ایران بیان و اظهار کرد: بر همین مبنا در سند نهائی کمیسیون مشترک به این جمهوری خودمختار پرداخته شده است، زیراکه که ما به لحاظ عاطفی دوست نداریم این منطقه به دلیل قطع ارتباط جغرافیایی با باکو در مذیقه باشد و بر این اساس طرح های مشترک برای رفت و آمد آسان شهروندان نخجوانی را در سند آورده ایم.
واعظی ، سند نهائی یازدهمین نشست همکاری های مشترک ایران و آذربایجان را نقشه راه مشخص و مطلوب روابط دو کشور توسیف کرد که در این سند جمهوری خودمختار نخجوان از جایکاه بالئی برخوردار است.
وی از سفرای دو کشور و همچنین استانداران آذربایجان شرقی و اردبیل خواست تا در جهت اجرایی شدن توافقات مربوط به جمهوری خودمختار نخجوان همکاری ها و تعاملات لازم را با طرف های خود به انجام برسانند.
به گزارش ایرنا، رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان نیز در این آئین با بیان اینکه هدف هر دو طرف توسعه همکاری های فی مابین است، اظهار کرد: بدون تردید صاحبان صنایع و تجار دو طرف نیز بر همین اعتقاد بوده و باید در راستای تحقق اسناد بالادستی و توافقات انجام شده تلاش کنند.
' شاهین مصطفی اف' افزود: در حال حاضر علایق سیاسی بین آذربایجان و ایران در بالاترین سطح خود قرار دارد و البته در سال های اخیر این علاقمندی ها به سرعت در حال پیشرفت و رو به رشد است.
وی اظهار کرد: اراده دو رئیس جمهوری نیز برای توسعه تعاملات بسیار عالی است، اما نقطه ای که برای ما مهم است عملیاتی کردن این خواسته ها و ایده های بسیار عالی است.
مصطفی اف با اشاره به روند رو به رشد توسعه جمهوری خودمختار نخجوان، گفت: ما این توسعه را هر روز در شهرها و روستاهای این منطقه شاهد هستیم اما دوست داریم با همکاری های ایران این رشد را سرعت ببخشیم.
وی با تاکید بر تکمیل کریدور شمال - جنوب در ایران، اظهار کرد: آنچه که در این رابطه مربوط به اجرای برخی اقدامات و طرح ها در خاک ما است، انجام داده و یا در حال تکمیل آن هستیم، و از طرف های ایرانی خود نیز می خواهیم در این راستا دست ما را بگیرند و طرح های خود را در موعد مقرر اجرا کنند.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این نشست ، گفت: حضور 130 نفر مقامات عالی رتبه ، تجار و بازرگانان ایرانی در این جمهوری نشان دهنده ارزش و اهمیت نخجوان در توسعه روابط ایران و آذربایجان است.
واسف طالب اف اظهار کرد: بر همین اساس برگزاری آخرین روز نشست مشترک کمیسیون همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان در شهر نخجوان نیز نشانی دیگر از توجه مقام های عالی دو کشور به این منطقه در حال توسعه است.
وی با اشاره به راه اندازی قطار نخجوان - تبریز- مشهد، این اقدام را امتیازی بسیار مطلوب برای رفاه حال شهروندان نخجوانی برای جضور راحت تر در ایران و شهر مقدس مشهد عنوان کرد.
طالب اف، ابراز امیدواری کرد همکاری های تهران - باکو در ابعاد مختلف منجر به بسط و توسعه همکاری های نخجوان - تبریز شود.
به گزارش ایرنا، نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان پس از سه روز برگزاری در شهر نخجوان با امضای سند نهائی به پایان رسید.
دو روز اول این نشست در شهر باکو و روز آخر در شهر نخجوان برگزار شد.
محمود واعظی در سفر یک روزه خود به نخجوان، ضمن شرکت در مراسم راه اندازی قطار نخجوان- تبریز- مشهد، از نمایشگاه توانمندی های صنعتی و تولیدی نخجوان و طرح ساخت نیروگاه برق آبی شهر اردوباد در این جمهوری خودمختار بازدید کرد.
مدیرعامل راه آهن ایران و استانداران آذربایجان شرقی و اردبیل ، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را در این سفر همراهی می کردند.
جمهوری خودمختار نخجوان با جمعیت 440 هزار نفر و مساحت پنج هزار و 300 کیلومتر مربع به عنوان بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است که مرکز آن شهر نخجوان حدود یکصد هزار نفر جمعیت دارد.
این جمهوری خودمختار از هشت شهر، هشت شهرستان و 200روستا تشکیل شده ‌است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3038/518

منبع ‫:‬ ایرنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.