صحیفه امام خمینی (س)

  • عنوان دعوت به قیام برای خدا (تاریخی‏ترین سند مبارزاتی امام خمینی)[45]
  • محل قم
  • مناسبت
  • تاریخ
  • موضوع دعوت به قیام برای خدا (تاریخی‏ترین سند مبارزاتی امام خمینی)[45]
  • حضار علما و ملت ایران

بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحیم

قال‏اللّه‏ تعالی:قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُرادی.[1]

خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا منتهای سیر انسانیت را بیان کرده، و بهترین موعظه‏هایی است که خدای عالم از میانۀ تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح دو جهان است. قیام برای خداست که ابراهیم خلیل‏الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوه‏های گوناگون عالم طبیعت رهانده.

 

خلیل آسا درِ علم الیقین زن

ندای «لااُحبّ الآفلین[2]» زن

 

قیام للّه‏ است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صَعْق[3]و صَحْو[4]کشاند. قیام برای خداست که خاتم‏النبیین ـ صلی‏اللّه‏ علیه و آله ـ را یک‏تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانه خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقامقابَ قوسیْن أوأدنی[5]رساند.

خودخواهی و ترک قیام برای خدا ما را به این روزگار سیاه رسانده و همۀ جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرق و جدا کرده که طعمۀ مشتی شهوت‏پرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندرانی بیسواد[6]را بر یک گروه چندین میلیونی چیره می‏کند که حَرْث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند نفر کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس اماره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مشتی هرزه‏گرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس درنمی‏آید. قیام برای نفس است که چادر عفت رااز سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین وقانون درمملکت جاری است و کسی بر علیه آن سخنی نمی‏گوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامه‏ها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشه‏ها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب می‏کنند و در میان توده پخش می‏کنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان بر علیه دین و روحانیت هرچه می‏خواهد بگوید و کسی نفس نکشد.

هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای‏گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حق‏پرست! ای حق‏پرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس!موعظت خدای جهان رابخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همۀ سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانه دو عالم دست در

آغوش شوید.اِنّ للّه‏ فی‏ایّام دهرکم نفحاتٌ ألا فتعرّضوا لها[7]؛ امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است، اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فرداست که مشتی هرزه‏گرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطلۀ خود کنند.امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بی‏سروپا[8]را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیع به امام صادق و امام غایب ـ روحی له الفداء ـ آنهمه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمۀ خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟ای آقای محترم که این صفحات را جمع‏آوری نمودید و به نظر علمای بلاد و گویندگان رساندید! خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقه آنان را کند و همۀ آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده از همه امضا می‏گرفتید که اگر در یک گوشۀ مملکت به دین جسارتی می‏شد، همه یکدل و جهت از تمام کشور قیام می‏کردند. خوب است دینداری را دست کم از بهاییان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه[9]زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدی به او شود برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیره‏سران بی‏دین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمۀ بی‏دینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقه‏زده‏ها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سخت‏تر شود.وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی اللّه‏ِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی‏اللّه‏ِ[10]

11 شهر جمادی‏الاولی 1363

سید روح‏اللّه‏ خمینی

1 ـ سورۀ سبا، آیۀ 46 : «ای رسول،بگو به امت،که من به یک سخن شما راپند می‏دهم؛ وآن سخن این‏است که شما خالص برای خدا، دو نفر دو نفر با هم یا هر یک تنها، قیام کنید».
2 ـ اشاره به آیۀ 76، سورۀ انعام.
3 ـ بیهوشی و در اصطلاح عرفان به معنی فنای عبد سالک.
4 ـ هوشیاری و در اینجا بقای باللّه‏ پس از فنای فی‏اللّه‏. و بازگشت به عالم ناسوت برای امتثال امر رب جلیل.
5 ـ اشاره به آیۀ 9، سورۀ نجم. 
6 ـ رضاخان پهلوی. 
7 ـ بحارالانوار ج 68، ص 221، کنزالعمال ج 7، ص 769.
8 ـ احمد کسروی؛ نویسنده و مؤلف کتابهای ضد مذهبی.
9 ـ تلفظ قدیمِ «ده».
10 ـ سوره‏نساء، آیۀ100: «و هرگاه کسی از خانۀ خویش برای هجرت بسوی خدا و رسول بیرون آید، و در سفر مرگ او فرا رسد، اجر و ثواب چنین کسی بر خداست».