به گزارش ایرنا ، مجموعه شعرهای در انفرادی آفتاب و بغض های نارس از دیگر کتاب های این شاعر و روزنامه نگار شیرازی است که در سه سال اخیر موفق به دریافت مجوز چاپ شده است.
شعر زیر از کتاب اوی من انتخاب شده است:
من رنج معاصرم
نیمی گلوله خورده و نیمی فرو رفته در تیغ
با دهانی که تا می گوید بهار
از سیم های خاردار پر می شود
به کجا می کشانی ام ای عشق ؟
به این کوچه
که در قد و قواره قرارهای عاشقانه نیست ؟
به این خیابان
که نرسیده به دلهره نیمکت های چوبی
دستبند می خورد ؟
یا به این خانه
که تا دلش به حرمت باران می گیرد
تا انتهای زخم بسترش
تفتیش می شود

** نمایشگاه کتاب شیراز و ناشران شرکت کننده
فرنگیس شنتیا دیدگاه خود را درباره نمایشگاه کتاب امسال فارس با خبرنگار ما درمیان گذاشت و گفت: اگر بخواهیم به لحاظ امکانات فیزیکی و روبنایی ارزیابی کنیم می توان گفت تمام امکاناتی که از ملزومات یک نمایشگاه به شمار می رود برای این مجموعه در نظر گرفته شده بود و هر کتابخوانی می توانست بدون سردرگمی و معطلی به انتشاراتی و غرفه مورد نظر خود مراجعه کند.
وی ادامه داد:البته این دقیقا شبیه مراجعه همین افراد به کتابفروشی های مورد علاقه خود در سطح شهر است با این تفاوت که برای مراجعه به این بازار بزرگ فرهنگی و خرید همان کتاب هایی که نمونه آن در شهر به وفور یافت می شود باید از وقت خود هزینه کنی و معطلی در ترافیک و بعد مسافت را از قبل پیش بینی کنی.
شنتیا بیان کرد:البته این ایراد به عملکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که در این چند روز برای نمایشگاه کتاب سنگ تمام گذاشت برنمی گردد. این اشکال ساختاری ناشی از نگاه سنتی و ایستای ما به نمایشگاه های کتاب است و فرقی نمی کند این نمایشگاه در پایتخت شکل بگیرد، در شیراز یا در هر نقطه دیگری از کشور. مساله این جاست که نگاه ما به نمایشگاه کتاب کاملا دچار اشکال است.
این شاعر و روزنامه نگار گفت:افرادی که به عنوان نمایندگان انتشاراتی ها در نمایشگاه های کتاب حضور پیدا می کنند بیشتر فروشنده اند و متاسفانه اطلاعات آن ها حتی در حوزه کتاب های منتشر شده در مجموعه خودشان هم بسیار اندک است. نگاه این افراد به محتوای کتاب ها کارشناسانه نیست و نمی توانند راهنمای خوبی برای کتابخوان ها باشند که این ضد تبلیغ در وهله اول به خود انتشاراتی آسیب می زند و در نگاهی وسیع تر به کلیت نمایشگاه.
شنتیا اظهار داشت: مساله ریشه ای تر که خود را در نمایشگاه های کتاب بیشتر نمایان می کند، نگاه بساز و بفروشی بسیاری از ناشران به حوزه نشر است و این آسیب زمانی خود را به رخ می کشد که همه این محصولات زیر یک سقف جمع باشند و بخواهی نگاهی خریدارانه به همه آن ها بیندازی. وقتی که ناشر ضمن توافق با نویسنده 200 جلد کتاب منتشر می کند و در شناسنامه کتاب تیراژ را هزار جلد درج می کند و با ادامه همین روند همان کتاب را تا چاپ نهم و دهم هم می رساند دیگر باید فاتحه مقوله ای به نام فرهنگ را خواند. این ها فجایعی است که متاسفانه در حوزه چاپ و نشر که مستقیم با فرهنگ عمومی جامعه سرو کار دارد اتفاق می افتد و متاسفانه مخاطب عام هم از آن بی خبر است.
وی گفت: این ها حقیقت است و هیچ ربطی هم به متولیان امر ندارد . این ها کلاه گشادی است که خودمان به عنوان ناشر و نویسنده دست به دست هم می دهیم و می دوزیم و بر سر مخاطب می گذاریم و نام آن را هم می گذاریم اقدام فرهنگی .
نمایشگاه کتاب فارس دوم آذر 96 در شهرک گلستان شیراز گشایش یافت و تا هفتم این ماه ادامه دارد.
خبرنگار: محمد امین افشارپور ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
9873 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.