به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان یکشنبه شب در نهمین نشست اتاق گفت وگوی اصحاب فرهنگ و هنر خراسان رضوی افزود: هم اکنون موارد تاسف باری در جامعه وجود دارد که به طور مثال گاه برخورد شهروندان در پی یک تصادف جزئی به دلیل ناتوانی در کنترل خشم، به حادثه ای با یک عمر پشیمانی منجر می شود.
وی تاکید کرد: استان خراسان رضوی مهد علم، ادب و فرهنگ و هنر است و این سرزمین زادگاه فرهنگ و هنر و هویت ایرانی و زبان فارسی است، لذا باید از ظرفیت های فرهنگی هنر برای رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه استفاده کرد.
رشیدیان اتاق گفت وگوی اصحاب فرهنگ و هنر را محل و راهکاری مناسب برای شنیدن مشکلات هنرمندان و چاره اندیشی برای رفع کمبودها و چالش های این عرصه عنوان کرد.
استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به طور یقین دستگاههای دولتی، شهرداری و انجمن های صنفی این ظرفیت را دارند که در کنار هم نشسته و برای مشکلات فرهنگی جامعه چاره اندیشی کنند.
وی گفت: هم اکنون 14 خانه تاریخی مناسب در مناطق مرکزی مشهد وجود دارد که می تواند برای کار فرهنگی در بخش های مختلف اختصاص یابد.
وی تاکید کرد: بهره گیری از ظرفیت نشستن کنار هم و شنیدن حرفهای همدیگر در قالب اتاق گفت وگوی اصحاب فرهنگ و هنر، رشد و تعالی فرهنگی در مشهد و استان خراسان رضوی را به دنبال خواهد داشت.

*حوزه فرهنگ و هنر مشهد یک صدا ندارد
شهردار مشهد نیز در این نشست با اشاره به اینکه همه چیز از فرهنگ آغاز می شود، گفت: هر اقدام انجام شده در کشور اگر جلوه هنری نداشته باشد به نظر من باید به عنوان فعالیت بیهوده از آن یاد کرد و این نوع فعالیت یعنی چیزی که مردم درکش نخواهند کرد.
قاسم تقی زاده خامسی افزود: اینکه بنده نخستین نشست مطبوعاتی ام را در مدرسه ای گذاشتم که در آنجا درس خوانده و فارغ التحصیل شده ام به منظور ارائه این پیام بود که فرهنگ ریشه و مبداء سایر مسائل است.
وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات مهم در مشهد این است که از حوزه فرهنگ و هنر شهر مشهد یک صدا بلند نمی شود وگرنه برای همه مشکلات و چالش های به وجود آمده راهکار وجود دارد.
وی بیان کرد: چندصدایی پاشنه آشیل ارتقای حوزه فرهنگ و هنر در مشهد است و اینکه پس از هر اقدام هنری در این شهر باید پاسخگوی سایرین و دیگر هنرمندان بود، کار پیش نرفته و ثمره ای نخواهد داشت.
وی تاکید کرد: تاکنون اقدامات و فعالیت های زیرساختی زیادی در شهر مشهد انجام شده اما همچنان می بینیم که این شهر 'سیاه و سفید' است.
شهردار مشهد در ادامه گفت: در شهری زندگی می کنیم که مرکز ثامن الائمه (ع) است و مفاخری همچون فردوسی، اخوان ثالت، شفیعی کدکنی و علامه شهید مطهری از این شهر برخاسته اند اما اکنون فقر فرهنگی از مشکلات بارز شهر مشهد است.
وی ادامه داد: صد سال پیش با همه کمبود امکانات، در مشهد تئاتر داشتیم، اما اکنون یک سالن تئاتر خوب، موسیقی و خانه هنرمندان خوب نداریم.
خامسی با اشاره به تعریف ارسطو از هنرمند که 'آنچه طبیعت نتوانسته بسازد را تکمیل می کند'، بیان کرد: اگر تمام خانه های مورد نیاز در عرصه فرهنگ و هنر را بسازیم، بازهم اگر هنرمندان عنایتی نداشته باشند بی ثمر و بیهوده خواهد بود.
نهمین نشست اتاق گفت وگوی اصحاب فرهنگ و هنر استان با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان و هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر در تالار اجتماعات استانداری برگزار شد.
در این نشست هر یک از مسئولان انجمن های هنری و فرهنگی و هنرمندان استان خراسان رضوی به بیان مشکلات و چالش های حوزه خود پرداختند.
خبرنگار: مریم انجیدنی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
3027/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.