سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از اوضاع لبنان پس از استعفای «سعد حریری» نخست وزیر این کشور، خواستار روشن شدن وضعیت وی و لبنان شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سخنگوی سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از اوضاع لبنان پس از استعفای «سعد حریری» نخست وزیر این کشور، خواستار روشن شدن وضعیت وی و لبنان شد.

«استفان دوگاریک»سخنگوی سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی در مقر این سازمان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت لبنان پس از استعفای سعد حریری، نخست وزیر مستعفی این کشور و عدم بازگشت وی به لبنان تأکید کرد که:« این موضوع موجب نگرانی ما شده و خواستار روشن شدن این وضعیت هستیم».

این در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت: برخی منابع فرانسوی تأکید کردند که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه برای بازگشت «سعد حریری»نخست وزیر مستعفی لبنان به بیروت ضرب الاجل تعیین کرد.

روزنامه الاخبار نوشت که یک منبع فرانسوی در کاخ «الیزه» در یک گفت و گوی غیرعلنی با خبرنگاران عرب و فرانسوی گفت که ماکرون تا امروز چهارشنبه شب 15 نوامبر برای بازگشت حریری ضرب الاجل تعیین کرد تا به بیروت بازگردد و یا به شکل رسمی استعفا دهد یا آن که دولتش کار خود را از سر گیرد و اوضاع عادی شود.

این منبع گفت که ماکرون با «آنتونیو گوتیرش» دبیر کل سازمان ملل تماس گرفته است تا وی را در جریان تحولات قرار دهد و درباره طرح هایی که می توان در چارچوب سازمان ملل اتخاذ کرد، رایزنی کرد.

این مسئول فرانسوی تأکید کرد که در صورت پایان مهلت تعیین شده و عدم بازگشت سعد حریری به بیروت آن وقت کاخ الیزه با قدرت احتمال مراجعه به شورای امنیت  را بررسی می کند و این همان چیزی است که ماکرون قصد دارد آن را با گوتیرش در حاشیه کنفرانس آب و هوا در شهر«بون» فرانسه مطرح کرده و درباره آن رایزنی کند.

 «ادوارد فیلیپ» نخست‌وزیر فرانسه  نیز خواستار آن شد که به سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان امکان بازگشت آزادانه به کشورش داده شود.

 فیلیپ که در مجمع ملی فرانسه سخنرانی می‌کرد، گفت: من می‌خواهم که حریری آزادنه بتواند به کشورش بازگردد.

نخست‌وزیر فرانسه گفت: مهم آن است که حریری بتواند برای روشن شدن وضعیت خود و عمل کردن بر اساس قانون اساسی لبنان، آزادنه به کشورش بازگردد.

اتحادیه اروپا  نیز به مساله سعد حریری واکنش نشان داد و بر ضروت بازگشت سعد حریری به لبنان تأکید کرد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته -سه شنبه- بر ضرورت بازگشت سعد حریری نخست وزیر لبنان و خانواده اش به لبنان طی روزهای آینده تأکید کرد.

موگرینی این سخنان را طی دیدار با «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان که بامداد روز گذشته در سفر اروپایی خود را برای تشریح دلایل و تحولات مربوط به استعفای حریری آغاز کرد، بیان کرد.

بیشتر نیروهای سیاسی لبنانی از جمله حزب الله خواستار بازگشت حریری هستند و این را برای خود اولویت می دانند. این در حالی است که باور بر این است که عربستان حریری را حصر خانگی کرده است.

خود حریری روز گذشته با انتشار پیامی در حساب تویتر خود گفت: «حال من خیلی خوب است و ان شاء الله ظرف دو روز (به لبنان) بازخواهم گشت، همه را به آرامش دعوت می کنم. خانواده‌ام در عربستان سعودی خواهد ماند».

حریری همچنین سه روز پیش نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی مستقبل که خود صاحب این شبکه است، اعلام کرده بود در اسرع وقت به لبنان باز خواهد گشت و طبق قانون اساسی این کشور عمل خواهد کرد.

بنابر این گزارش، سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان روز شنبه هفته گذشته از مقام خود استفعا داد و در بیانیه استعفای خود که از تلویزیون این کشور پخش می‌شد، با اعلام استعفایش از این سمت انتقاداتی را متوجه ایران کرد.

وی با بیان اینکه «دستان ایران در منطقه قطع خواهد شد»، مدعی شد: «زمانی که مساله ایران حل شود، مساله خرابی‌ها و فتنه‌گری‌ها در منطقه نیز حل خواهد شد.»

وی در ادامه اظهارات بی‌پایه و اساس خود در قبال ایران گفت: «شری که ایران به منطقه ارسال می‌کند، به این کشور بازخواهد گشت.»

وی با تکرار برخی ادعاها از آنچه استفاده حزب‌الله از سلاح علیه مردم لبنان و سوریه نامید، ابراز نگرانی کرد و گفت: «دخالت‌های حزب الله موجب بروز مشکلاتی برای ما در منطقه شده است.»

حریری همچنین نگرانی خود از احتمال ترورش ابراز داشت و گفت: «نمی‌پذیریم که لبنان تهدیدی برای ثبات منطقه باشد.»سعد حریری از نوامبر سال گذشته میلادی به عنوان نخست‌وزیر لبنان  فعالیت می‌کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.