وزیر دفاع آمریکا شرط خروج نظامیان این کشور از سوریه که به شکل غیرقانونی در سوریه دخالت کرده اند را اعلام کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از المیادین، «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی درباره اوضاع در سوریه گفت: بار و بندیل خود را نبسته ایم و تا زمانی که مذاکرات ژنو نتیجه بخش نباشد، از سوریه خارج نمی شویم».

وی تأکید کرد که باید هرج و مرج در سوریه پایان یابد و در این راستا فقط نباید به عامل نظامی تکیه کرد.

به باور ماتیس گروه تروریستی داعش همچنان بخش هایی از اراضی سوریه و عراق را در اشغال خود دارد و تأکید کرد:« ما ماموریت از بین بردن مادی داعش را به عهده داریم و همچنان فاصله ای بین ما و رسیدن به این هدف وجود دارد».

ماتیس افزود:« آن وقت می توانیم مطمئن شویم که شرایط برای راه حل دیپلماتیک را مهیا کرده ایم و پیروزی بر داعش زمانی محقق می شود که مردم یک کشور خودشان زمام  امور کشور را به عهده بگیرند».

سخنان ماتیس در واکنش به توافق «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی بر تمرکز بر سر راه حل سیاسی در سوریه بیان شده است این در حالی است که پوتین اعلام کرد که سطح خشونت ها در سوریه کاهش یافته است و تلاش می شود که پیشرفت در مذاکرات سوری ها با نظارت سازمان ملل ادامه یابد.

چندی پس از آن رئیس جمهور ترکیه به واشنگتن و مسکو درباره بی فایده بودن راه حل نظامی در سوریه با این گفته پاسخ داد:« اگر راه حل نظامی مطرح نیست آنهایی که این حرف را می زنند باید نیروهای شان را از سوریه خارج کنند».اردوغان همچنین اشاره می کند که با همتای روسی خود مساله شهر «عفرین» سوریه را مطرح می کند.

شبکه ده اسرائیل نیز دو روز پیش اعلام کرد که ایالات متحده و روسیه و اردن توافقنامه آتش بسی را در جنوب سوریه امضا کردند که بر اساس آن روسیه تعهد کرده است که نیروهای خارجی را از مناطق حایل دور کند.

دولت اردن نیز پیش از این اعلام کرد که توافقنامه سه کانه میان آمریکا،روسیه و اردن بر سر ایجاد منطقه کاهش تنش موقت در جنوب سوریه امضا شده است.

دولت اردن تأکید کرد که این اقدام در راستای تلاش های سه گانه مشترک برای توقف خشونت ها در جنوب سوریه و ایجاد شرایط مناسب برای راه حل سیاسی پایدار برای بحران سوریه ،صورت می گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.