نایب رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تشکیل دادگاه رسیدگی به جرائم نفتی احمدی‌نژاد، نسبت به اقدام نماینده ارومیه در انتشار اسنادی درمورد حمیدبقایی و موارد مشابه انتقاد کرد و همچنین با انتقاد از سکوت مجلس درباره تخلفات هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم و دهم، گفت که علاوه بر مجلس، دولت، قوه قضاییه و همه رسانه‌هایی که در آن زمان تعریف و تمجید می‌کردند، در بروز این تخلفات مقصرند و تاکید کرد که اگر رسانه‌ها حرف‌شان را محکم بزنند، تعطیل می‌شوند.

 

به گزارش جماران، مسعود پزشکیان  با اشاره به انتشار اسنادی درباره تخلفات حمید بقایی در دولت احمدی‌نژاد از سوی نادر قاضی‌پور اعلام کرد: معتقدم اگر پرونده‌ای وجود دارد، باید در اختیار قوه قضاییه قرار گیرد و شخصاً اگر چنین اسنادی درباره مسئولان در اختیار داشته باشم، هرگز نسبت به انتشار آن اقدام نکرده و صرفاً آن را در اختیار دادگاه صالحه قرار می‌دهم.

تاکید بر لزوم تشکیل دادگاه رسیدگی به جرائم نفتی احمدی‌نژاد

وی با بیان این‌که مجرای اصلی رسیدگی به این پرونده‌ها دستگاه قضایی است، بر لزوم تشکیل دادگاه صالحه برای رسیدگی تاکید کرد و گفت: اگر این جرائم در دادگاه به اثبات رسید، دادگاه صالحه نسبت به مجازات متخلف یا متخلفان اقدام می‌کند؛ چراکه در صورتی که جرائم به اثبات نرسد، عملاً با آبروی یک شهروند بازی شده است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: ممکن است فردی مرتکب خلافی شود اما سندی وجود نداشته باشد؛ بنابر این کسی حق ندارد درباره این تخلفات صحبتی مطرح کند؛ چرا که حفظ آبروی افراد لازم است.

وی در واکنش به این‌که به هر حال اسناد منتشرشده مشخص و قابل بررسی است، یادآور شد: می‌توانند این اسناد را در اختیار قوه قضاییه قرار دهند و این قوه نیز موظف است نسبت به تشکیل دادگاه و محاکمه متخلفان اقدام کرده و در صورتی که تخلف به اثبات رسید، مجازات کند.

انتشار عیوب و فحشا عملاً اشاعه آن است

نایب رییس نخست مجلس در پاسخ به این سوال که آیا درباره این اسناد با نماینده اصولگرای ارومیه صحبت نکرده است، گفت: صحبت خاصی نبوده است اما م‌تر از آن، معتقدم انتشار عیوب، مسائل و گرفتاری‌ها و فحشا در جامعه عملاً نوعی اشاعه آن است.

عضو فراکسیون امید مجلس اضافه کرد: با این حساب باید این اسناد در اختیار دادگاه قرار گیرد و قوه قضاییه نیز موظف به رسیدگی است تا اگر کسی مرتکب تخلفی شده، به اندازه تخلفی که انجام داده مجازات شود؛ نه کمتر و نه بیشتر!

تاکید بر لزوم حفظ آبروی افراد پیش از اثبات جرم

نماینده اصلاح‌طلب مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس دهم یادآور شد: گاهی کارهایی می‌کنیم و آبروی افراد را زیرسوال می‌بریم و پس از آن نیز مشخص نمی‌شود که آیا تخلفی شده یا خیر! گاهی حتی به‌زور موضوعی را مطرح می‌کنیم و این درحالی است که وقتی آبروی کسی رفت، دیگر قابل ترمیم نیست.

وی در واکنش به این انتقاد برخی نمایندگان مبنی بر عدم برخورد قاطع ازسوی مجاری قانونی نسبت به گزارش‌های ارائه شده از سوی مجلس، در پاسخ به سوالی درباره علت عدم رسیدگی به تخلفات نفتی دولت و شخص احمدی‌نژاد که بنابر گزارش دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه مجلس قطعی است، گفت: این‌که ما مشکلاتی داریم، قابل انکار نیست. طبیعتاً این پرونده باید ازسوی قوه قضاییه پیگیری شود.

انتشار اسناد اثبات‌نشده نتیجه‌ای جز اشاعه بی‌اعتمادی ندارد

وی افزود: با این حال این‌که چگونه باید این معضل و تخلف را درمان کنیم، بحث دیگری است اما این‌که بیاییم اسنادی به اثبات نرسیده را در رسانه‌ها منتشر کنیم و امکان دفاع برای متهمان فراهم نکنیم، چه نتیجه‌ای جز اشاعه بی‌اعتمادی در جامعه دارد.

قوه قضاییه به تخلفات احمدی‌نژاد در فروش بنزین رسیدگی کند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا قوه قضاییه با تخلفات اثبات شده احمدی‌نژاد در پرونده فروش بنزین برخورد نمی‌کند، گفت: قوه قضاییه باید در این رابطه رسیدگی کند اما بحث دیگری این است که در بحث هدفمندی یارانه‌ها مقصران دیگری نیز وجود دارد.

پزشکیان گفت: در بحث هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا مشخص بود که تخلفاتی صورت می‌گیرد و حتی ما در مجلس نیز حرفی نزدیم و با آن کنار آمدیم. این‌که چند نفر اعتراض کنند، کافی نیست. همه ما مقصیریم که نسبت به این تخلفات بی‌تفاوت بودیم.

انتقاد از سکوت مجلس درباره تخلفات هدفمندی یارانه‌ها در دولت احمدی‌نژاد

نماینده اصلاح‌طلب تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس اعلام کرد: مجلس آن زمان در قبال مسیری که طی می‌شد و به‌طور بیّن خلاف بود، همراهی کرد. تا زمانی که در قبال حرف‌هایی که می‌زنیم و تبدیل به قانون می‌شود، محکم نیاستیم، همین وضع ادامه خواهد داشت.

عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به سوالی درباره تکلیف مبالغ هنگفت بیت‌المال که در نتیجه این تخلفات رییس جمهوری وقت هدر رفته، و این‌که آیا برخورد قضایی با شخص احمدی‌نژاد صورت می‌گیرد، گفت: این سوالات را باید از قوه قضاییه پرسید اما آن‌چه من تاکید دارم این است که با روندی گرفتاریم که قانون‌هایی نوشته می‌شود اما نه ما در مجلس و نه خود دولت نسبت به اجرای آن اقدام لازم را انجام نمی‌دهد.

مقصر تخلفات صورت گرفته در جریان هدفمندی یارانه‌ها فقط احمدی‌نژاد نیست

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که درصد اندکی از قوانین پنج‌ساله برنامه‌های توسعه اجرا می‌شود، تصریح کرد: مجلس، دولت و قوه قضاییه در عدم اجرای این قوانین مقصر است و اگر به‌دنبال اصلاح مملکت هستیم، باید به این مهم توجه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: همه ما مقصر هستیم. مشکل ما این است که دنبال این هستیم که کسی را پیدا کنیم که همه گناهان را به گردن او بیاندازند. به نظرم مقصر در این موضوع فقط احمدی‌نژاد نیست.

وی با بیان این‌که تمام کسانی که به راحتی اجازه دادند این اتفاقات صورت بگیرد، مقصر هستند، یادآور شد: این درست نیست که وقتی کسی از قدرت خارج شد، او را بزنیم. همان زمان مجلس این تخلفات را می‌دید. همه رسانه‌ها هم می‌دیدند. همه ما می‌دیدیم  اما الان می‌گوییم بی‌تقصیر هستیم.

رسانه‌هایی که از احمدی‌نژاد تمجید می‌کردند، مقصرند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به این‌که فلسفه برخورد قضایی با متخلفان، جلوگیری از تکرار جرائم است، گفت: این هم در تئوری درست است اما تا زمانی که همگی جسارت پذیرش اشتباهات را نداشته باشیم، راه به جایی نمی‌بریم. ما این جسارت را داریم که می‌گوییم نقص داشتیم اما رسانه‌هایی که در آن زمان تعریف و تمجید می‌کردند هم مقصر هستند.

اگر رسانه‌ها حرف‌شان را محکم بزنند، تعطیل می‌شوند

پزشکیان همچنین در واکنش به این‌که ایلنا در زمان احمدی‌نژاد به‌مدت یک‌سال به‌دلیل انتقادها به عملکرد رییس‌جمهوری و دولت وقت تعطیل بود، تصریح کرد: شما را تعطیل کردند اما دوباره فعال شدید؛ می‌توانید حرف من را قبول نکنید اما اگر حرفتان را محکم می‌زدید حتی نمی‌گذاشتند بعد از یک سال دوباره فعالیت کنید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.