در گفت و گو با جی پلاس؛

فاطمه دانشور: کاهش آسیب های اجتماعی سهم کمی از بودجه‌ دارد!/ حل مشکلات زنان بدسرپرست در گرو نگاه قانونگذار است

عضو سابق شورای شهر تهران قانونگذاری را مهم‌ترین راه رفع مشکلات زنان و کودکان بدسرپرست عنوان کرد و گفت: بی مهری به مشکلات زنان و کودکان بدسرپرست تبعات ناخوشایندی برای جامعه ما رقم می زند.

لینک کوتاه کپی شد

فاطمه دانشور در گفت وگو با خبرنگار جامعه جی پلاس به مبلغ اندکی که برای کاهش آسیب های اجتماعی در شهری مانند تهران هزینه  می شود، اشاره و اظهار کرد: متاسفانه سهم چندانی برای کاهش آسیب ها در برنامه های خرد و کلان کشور در نظر گرفته نمی شود.

 

** حل مشکلات زنان بدسرپرست در گرو نگاه قانونگذار

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قانون از زنان بدسرپرست حمایت نمی‌کند، توضیح داد: در ارتباط با زنان، مسائل و خلاء های جدی در قانون وجود دارد که نمایندگان ما در مجلس باید این مشکلات را حل کنند. در بحث زنان و کودکان بدسرپرست قانونگذار باید حتما نگاه ویژه حمایتی داشته باشد تا بتوان در راستای کمک به این قشر از جامعه گام‌های بزرگ برداشت.

این فعال اجتماع تاکید کرد: سال‌ها تجربه سروکارداشتن با زنان بد‌سرپرست و معضلات این‌گونه خانواده‌ها به من آموخته که ریشه این مشکلات باید در نهادهای سیاستگذار رفع شود.

دانشور ادامه داد: تصویب و اجرای هرگونه طرحی در زمینه آسیب‌های اجتماعی ابتدا باید به شکل جامع مطرح و نوشته و سپس با توجه به نظر کارشناسان، مددکاران و مسئولان دولتی، جامعیت و میزان اعتباری که می‌توان برای اجرای آن در نظر گرفت انجام شود.

عضو سابق شورای شهر تهران با اشاره به آمار زنان و کودکان بی شناسنامه در کشور تصریح کرد: در سفر اخیرم به استان سیستان و بلوچستان با تعداد قابل توجهی از این افراد مواجه شدم ، افرادی که برای تحصیل  و انجام فعالیت های روزمره  خود با سد بزرگی روبه‌رو هستند. تعداد زنان و کودکان بی شناسنامه در کشور ما  کم نیستند و حتی در این زمینه از وزارت کشور و رفاه، درخواست شده به این موضوع رسیدگی کنند.

 

** نبود اوراق هویتی، مشکل اصلی عدم تحصیل برخی کودکان!

دانشور همچنین با بیان اینکه ازدواج زنان ایرانی با مردان افغانی موجب افزایش کودکان بی شناسنامه شده است، به جی پلاس گفت: بیان کرد: در این بخش باید آیین‌نامه‌هایی تهیه شود و به سرعت مشکل شناسنامه کودکان بر طرف شود.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی عدم تحصیل کودکان، نداشتن شناسنامه و اوراق هویتی است که همین امرباعث شده ما با تعداد قابل توجهی از کودکان بازمانده از تحصیل روبه‌رو شویم.

دانشور در ارتباط با وضعیت کودکان بدسرپرست نیز اظهار کرد :این کودکان همواره خطر  بالقوه‌ای محسوب می‌شوند و می‌توانند در آینده به سمت انتقامگیری از جامعه سوق داده شوند.

 

** پیشنهادی به دولت برای واریز یارانه بدسرپرست ها

 این فعال اجتماعی با انتقاد از پرداخت یارانه زنان و کودکان بدسرپرست  به حساب پدران و همسران آنان، به جی پلاس گفت: این افراد معمولا  خود موجب این فلاکت هستند و به غیر از آنانی که به دلیل عسر و حرج (مانند زندانیان مالی) موجب بدسرپرستی تحت تکفّلان خود شده اند، اکثراً صلاحیت دریافت یارانه به عنوان سرپرست خانوار را ندارند.

به گفته وی زنان و کودکان بدسرپرست، از طرف سرپرست های خود حمایت مالی نمی شوند و نیاز شدیدی به همین مقدار کم یارانه دارند؛ بنابراین دولت باید برای رساندن مستقیم یارانه به ایشان، برنامه و چاره اندیشی داشته باشد. دولت باید طی اعلانی عمومی از زنان بدسرپرست بخواهد که برای شناسایی مراجعه کنند و نیز در شناسایی زنان و کودکان بدسرپرست از مراکز خیریه و سازمان های غیردولتی کمک بخواهد و سپس یارانه ایشان را به حساب شخص خودشان واریز کند.

دیدگاه تان را بنویسید