رئیس کمیسیون بهداشت مجلس به جی پلاس خبرداد:

دولت بخاطر هزینه ها طرح تحول سلامت را محدود نمی کند/ دریافت هزینه قبل از بستری در شأن نظام نبود/ به موضوع بیماران خاص می پردازیم

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و مجلس در فکر تامین منابع پایدار برای طرح تحول سلامت هستند و دولت نمی خواهد از زیر بار مسئولیت اجرای آن شانه خالی کند.

لینک کوتاه کپی شد

دکترعلی نوبخت حقیقی درگفت و گو با خبرنگار سبک زندگی جی پلاس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه " این شائبه وجود دارد که هزینه اجرای طرح تحول سلامت برای دولت زیاد شده و با محدودیت در ارایه خدمات دارویی نظیر تهیه دارو از برخی داروخانه های خاص، مشکلاتی برای بیماران به وجود آمده است" اظهار کرد: این نیت از طرف دولت را قبول ندارم و معتقدم آنها می خواهند با قدرت این طرح را ادامه دهند. طرح تحول نظام سلامت یک طرح انقلابی و کمک کننده به مردم است و هدف از اجرایش این است که بیماران در مراجعه به بیمارستان‌ها دغدغه خاصی نداشته باشند؛ منتها روش های اجرایی متفاوت است و ممکن است برای کارآمدی بیشتر، برخی روش ها تغییر کند؛ هرچند معتقدم نیاز به اصلاحات اساسی در این زمینه داریم.

 

** طرح تحول نظام سلامت نیاز به اصلاحات اساسی دارد

وی در واکنش به اینکه منظورتان از این اصلاحات اساسی چیست، ادامه داد: منظور از اصلاحات اساسی این است که علاوه بر اینکه بیمه ها باید به تعهدات مالی خود عمل کنند، باید صرفه جویی کامل با رعایت قانون برنامه ششم مبنی بر نظام ارجاع، استفاده از پزشک خانواده و به خصوص تکمیل پرونده الکترونیک، صورت پذیرد. وجود این پرونده ها و وجود یک سیستم سراسری در این زمینه ضمن کاهش هزینه ها، به جلوگیری از تجویزهای تکراری از سوی پزشکان و تامین مزایای دیگری هم منتهی می شود. اکنون اما بر اساس مصوبه اخیر مجلس مبنی بر مدیریت منابع و مصارف نظام سلامت، سازمان بیمه سلامت تصمیم گرفته برخی هزینه های غیرضروری را حذف کند تا بتواند خدمات بیشتری به محرومان ارائه دهد.

 

** دریافت هزینه قبل از بستری در شأن نظام نبود

نوبخت با بیان اینکه بیمه رایگان همگانی در دولت یازدهم  نقطه عطفی در تاریخ نظام سلامت است، به جی پلاس توضیح داد:  در برخی از دولت‌ها رسم بر این بود که تا هزینه پرداخت نمی شد، بیمار را بستری نمی کردند و این در شأن نظام نبود. پیش تر و در سالهای 62 تا 72 زمانی که بنده در پست معاون درمان وزارت بهداشت مشغول بودم، درمان بیماران درکشور رایگان بود اما کم کم کار به جایی رسید که بیمارستان های دولتی از پذیرش بیماران سر باز می زدند، امری که به اعتقاد من، توهین به مردم بود و اصلا زیبنده نظام سلامت  نبود؛ در همان مقطع بود که بنده تصمیم گرفتم از سمت خودم در وزارت بهداشت استعفا دهم.

 

** دولت و مجلس به دنبال تامین منابع پایدار طرح تحول سلامت هستند

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه دولت یازدهم و مجلس نهم برای اجرای طرح تحول سلامت، همکاری خوبی با هم داشتند، از رایزنی با دولت برای پایدار کردن منابع درآمد طرح تحول سلامت خبر داد و به جی پلاس گفت: مقرر شده در بودجه سال 97 برای پایدار شدن منابع این طرح، تصمیماتی اتخاذ شود تا این منابع قانونی شوند.

 

** تمام مردم باید دارای پرونده الکترونیکی سلامت باشند

نوبخت همچنین اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه ششم توسعه برای اینکه به ملت اطمینان ببخشد همچنان طرح تحول سلامت ادامه دارد، مسیری را تعیین کرد که در صورت طی شدن آن از سوی مسئولان اجرایی، هم در هزینه‌های بخش سلامت صرفه‌جویی می‌شود و هم مردم تکلیف خود را می دانند. آن هم نهایی کردن نظام ارجاع، استفاده از پزشکان خانواده و اجرایی شدن پرونده الکترونیک سلامت است.

 

** با دخل و تصرف در بیت المال برخورد می کنیم

او با تاکید بر اینکه راهنمایی های بالینی باید از سوی پزشکان رعایت شود، ادامه داد: فارماکوپه دارویی کشور باید رعایت شود و همه اینها تکالیف قانونی است و با توجه به تجاربی که به دست آمد، صرفه‌جویی بزرگی در طرح تحول پیش خواهد آمد.

نوبخت افزود: در این بحث هر جایی ببینیم از قانون برنامه بودجه ششم تخلف شده، از نظر ما شامل دخل و تصرف در بیت المال است و با آن برخورد قانونی خواهیم کرد. البته خود پزشکان هم باید در این بحث صرفه جویی همت کنند و ما برای به سرانجام رسیدن این طرح به یک جهاد عمومی نیاز داریم.


 

** طرح تحول سلامت در  پرداخت بدهی هایش موفق نبود

این نماینده مجلس با مثبت ارزیابی کردن طرح تحول سلامت در خدمات‌رسانی به مردم، افزود: این طرح در پرداخت بدهی‌های خود موفق نبود و برای حل این مشکل، در مجلس تصمیم گرفته شد تا منابع پایدار برای طرح تحول نظام سلامت پیش‌بینی شود.

 

** بیماران خاص از داروهای ایرانی استقبال کنند

نوبخت همچنین در خصوص برخی صحبت ها مبنی بر نبود داروهای خارجی مورد نیاز برخی بیماری‌ها‌ی خاص و یا ارجاع بیمار به داروخانه های خصوصی نیز به جی پلاس گفت: همانطور که گفتم روش‌ها در اجرا متفاوت است و انصافا وزارت بهداشت همه توان خود را برای رفع نیاز بیماران بکار گرفته و خدمات مناسبی ارایه می‌دهد. ما سعی می کنیم به مرور خدمات درمانی و دارویی بیشتری از سوی بیمه ها در اختیار بیماران بیماری های خاص قرار گیرد اما یکسری نکات هم در این باب هست. به طور مثال در حال حاضر کیفیت برخی داروهای تولیدی ایران با داروهای خارجی واقعا رقابت و برابری می‌کنند اما متاسفانه در این بین، بیمارانی هستند که اصرار دارند حتما از داروی خارجی استفاده کنند و هزینه اش را هم دولت بپردازد. چنین چیزی نمی شود و بنابراین در شرایطی که مشابه یک داروی خارجی در داخل کشور ساخته می شود، اگر  کسی تمایل به استفاده از داروی ایرانی ندارد به طور حتم باید هزینه بیشتری  برای خرید داروی خارجی صرف کند و نمی تواند خدمات بیش از حد استاندارد را متوقع باشد.

 

** برگزاری جلسه تعیین تکلیف برای خدمات دارویی بیماران خاص

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی همچنین از برگزاری جلسه تعیین تکلیف برای خدمات درمانی بیماری های خاص طی یک ماه آینده خبر داد و به جی پلاس گفت: ظرف یک ماه آینده با برگزاری یک جلسه مشترک میان کمیسیون سلامت مجلس و معاونت درمان وزارت بهداشت تکلیف نهایی بیماران خاص و نادر مشخص می شود و بلاتکلیفی های فعلی برطرف می‌شود.

 

** افزایش سلامت جامعه در گرو افزایش سواد سلامت

این نماینده مجلس در پایان افزایش سلامت جامعه را در گرو افزایش سواد سلامت دانست و به جی پلاس گفت :در این راستا وزارت بهداشت فعالیت های زیادی را در دستور کار خود قرار داده و با هماهنگی سازمانهای مردم نهاد و خیران حوزه سلامت سعی دارد تا خلاءهای موجود را پوشش دهد.

دیدگاه تان را بنویسید