گزارش جی پلاس؛

اختراع لباس پیشرفته که نظامیان را در سردترین هوا هم گرم می کند!

سربازان در برخی ماموریت‌ها تا مغز استخوانشان سرد می‌شود و دیگر نمی‌توانند عملکرد واقعی خود را نشان دهند. به همین دلیل است که برخی در آب و هوای سرد و زمستانی ممکن است تا هفت لایه لباس می‌پوشند. در حالی که همین لباس‌ها هم وزن‌شان را بالا می‌برد و هم بعد از فعالیت بدنی و افزایش دمای بدن، باعث تعریق زیاد آنها و در نتیجه زود سرد شدن بدن‌شان می‌شود. محققان آمریکایی برای برطرف کردن این مشکل لباسی را با کمک نانوسیم و فناوری‌های پیشرفته طراحی کرده‌اند که از جنگاوران در زمستان‌های سرد محافظت می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ محققان برای این کار یک پارچه با کارایی بسیار بالا طراحی کردند که لباس زیر نیروهای ارتش در مناطق سر مثل قطب شمال با آن درست شده است.

پائولا دی‌آنجلو مهندس زیست شناسی بوده که از اصول زیست‌شناسی برای طراحی این لباس استفاده کرده است. الیزابت هورست نیز یک شیمیدان است که به همراه دی‌آنجلو در مرکز تحقیق، توسعه و مهندسی سربازان ارتش آمریکا در ماساچوست کار می‌کند. تیم آنها با کمک نانوسیم‌های فلزی این پارچه را درست کردند.

این مواد می‌تواند در وسایل الکترونیکی مثل گوشی‌های هوشمند بسیار نازک و صفحه‌ نمایش شیشه جلوی خودرو کاربرد داشته باشند. این نانوسیم‌ها ضخامتی به اندازه یک میلیاردیم متر دارند.

به گفته این تیم طراح، نانوسیم‌ها گرم و سبک هستند و هوا به راحتی از آن عبور می‌کند و به این ترتیب در کاهش مصرف انرژی بسیار مفیدند. آنها سیم‌های نقره را در تار و پود پارچه پنبه‌ای وارد کردند. فلز نقره می‌تواند حرارت بدن را به پوست بدن فرد بازتاب دهد. این پارچه جریان الکتریکی را از خود عبور می‌دهد.

نمونه‌هایی از این پارچه شامل پلی‌استر، نایلون و دیگر الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند؛ اما این لباس زیر جدید از الیاف طبیعی از گیاه یا پشم حیوانات درست شده و به همین دلیل با پوست بدن سازگاری بیشتری دارد.

این لباس جریان بیشتری را حمل و در نتیجه گرمای بیشتری را نیز فراهم می‌کند. به گفته محققان، 3 وُلت برق به اندازه کافی برای گرم کردن بدن سرباز کافی است و در یک دقیقه بدن او را گرم می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید