اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان در دیدار با استاندار، مشکلات حوزه رسانه و مطبوعات را مطرح کردند. 
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: جای خوشحالی است که اولین انجمن صنفی روزنامه نگاران کشور در آذربایجان شرقی فعالیت می کند. 
وی حمایت از تشکل های صنفی و سازمان های مردم نهاد را یکی از مهم ترین اولویت های دولت تدبیر و امید عنوان کرد و ادامه داد: تلاش می کنیم با همکاری اقشار مختلف مردم، بخش خصوصی و رسانه ها، مشکلات استان را یکی پس از دیگری رفع کنیم. 
وی با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد زیرساخت های لازم و مورد نیاز در جامعه تصریح کرد: تشکل های صنفی حوزه رسانه و مطبوعات، بهترین واسطه بین مسئولان و سایر رسانه ها و همچنین مسئولان و مردم هستند و باید بیش از پیش از ظرفیت این تشکل ها در رفع مشکلات استفاده کرد. 
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه رسانه و مطبوعات، رکن چهارم دموکراسی و در عین حال مهم ترین رکن دموکراسی محسوب می شود عنوان کرد: مدیران تمامی دستگاه های اجرایی استان باید در خدمت رسانه ها بوده و پاسخگوی سوالات رسانه ها باشند. 
وی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت فضای مجازی تصریح کرد: انتظار ما از رسانه ها، تعریف و تمجید و مجیزگویی نیست و معتقد به نقد سازنده هستم و انتظار دارم تمامی رسانه های استان به این موضوع توجه کنند، چرا که بدون نقد، توسعه و پیشرفت امکان پذیر نیست. 
خدابخش از رسانه های استان خواست که به موضوعات اساسی استان توجه کرده و توان و انرژی خود را برای رفع مشکلات این حوزه به کار گیرند.     استفاده هرچه بیشتر از توان مردم و به ویژه گروه های داوطلب در موضوعات مختلف، برنامه ریزی برای برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی- فرهنگی در سال 2018، توجه به مسائل نرم افزاری، لزوم توجه تورگردانان به آوردن مسافر به تبریز در سال 2018، پیش بینی مشوق برای تورگردانان به ازای آوردن هر مسافر به تبریز، استفاده هرچه بیشتر از توان بخش خصوصی، استفاده هرچه بیشتر از حوزه گردشگری برای ایجاد اشتغال برای جوانان و ... از دیگر موضوعاتی بود که خدابخش در این جلسه به آن ها اشاره کرد.     جواد آهنگری، دبیرشورای هماهنگی روابط عمومی های استان آذربایجان شرقی نیز در ابتدای دیدار اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران استان خطاب به استاندار گفت: خوشبختانه دلسوزی، مردم مداری، پاسخگو بودن و ... از مهم ترین ویژگی های آقای خدابخش است که در مسئولیت های قبلی، ایشان به چهره‌ای رسانه‌ای و پاسخگو برای رسانه های استان معروف است‌.
 وی افزود: این رویکرد باید به تمامی مدیران استان نیز تسری یابد تا اصحاب رسانه و مطبوعات بتوانند سوالات و مطالب خود را از مدیران مربوطه پیگیری نمایند. 
وی از فعالیت 387 نشریه، خبرگزاری، پایگاه خبری، روزنامه، هفته نامه و ... در استان خبر داد و عنوان کرد: استان آذربایجان شرقی بعد از استان تهران، از لحاظ تعداد داشتن رسانه، برترین رتبه را از آن خود کرده است. 
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی های استان در ادامه به بخشی از مهم ترین فعالیت ها در برگزاری جلسات متعدد میز مشترک کاری روابط عمومی ها با رسانه ها و همچنین  نشست های موضوعی تخصصی با حضور معاونان استاندار و مدیران کل دستگاه های ذیربط اشاره کرد و از برگزاری جشنواره فرهنگی- ورزشی مشترک روابط عمومی ها و اعضای انجمن های مطبوعات خبر داد. 
آماده همکاری و همراهی با مدیریت ارشد استان هستیم 
محمد عزیزی راد، مدیر یکی از خبرگزاری ها در استان با اشاره به لزوم و اهمیت توجه به رسانه و فعالیت های رسانه ای در استان بر لزوم افزایش همکاری دستگاه های اجرایی و رسانه ها و مطبوعات استان تاکید کرد.
وی همچنین گفت: جریان دسترسی آزاد به اطلاعات نیز به عنوان یکی از اولویت های دولت یازدهم و دوازدهم مطرح شده و تصویب و ابلاغ قانون مربوط به این موضوع، حاکی از علاقه دولت و شخص رییس جمهور به تبادل و جریان آزاد اطلاعات است و بر اساس این موضوع، دولت خود را متعهد و موظف به پاسخگویی به افکار عمومی می‌داند. 
وی با بیان اینکه تلاش می کنیم قطره ای از عملکرد و زحمات ارزشمند مدیریت ارشد استان را به بهترین شکل ممکن منعکس کنیم، اظهار کرد: انتظار داریم تمامی مدیران استان با توجه به لزوم جریان آزاد اطلاعات، نهایت تلاش و همکاری لازم را با رسانه ها داشته باشند. 
عزیزی راد تصریح کرد: حضور و همراهی هرچه بیشتر با مدیریت ارشد استان، با دسترسی آزاد به اطلاعات میسرتر خواهد شد. 
رسانه های استان، اخلاق مدارترین رسانه های کشور هستند
امیر کریم زاد شریفی، مدیر مسئول یکی از پایگاه های خبری استان و بازرس اصلی انجمن صنفی روزنامه نگاران استان نیز در این نشست، رسانه ها و مطبوعات آذربایجان شرقی را یکی از اخلاق مدارترین رسانه‌ها در سطح کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه از این لحاظ، کمترین مشکل را در استان شاهد هستیم. 
وی با انتقاد از وجود تعارفات در برخی سطوح مدیریتی استان بر لزوم تقویت هرچه بهتر و بیشتر ارتباط مدیران با رسانه های استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر، بسیاری از مدیران، پاسخگوی رسانه نیستند. انتظار داریم تمامی مدیران استانی، در یک بازه زمانی مشخص، پاسخگوی رسانه ها بوده و مدیریت ارشد استان نیز برای تشویق هرچه بیشتر مدیران به این موضوع، "مدیران ارتباط گستر" معرفی کند. 
وی همچنین به برخی از مشکلات موجود در استان از جمله واگذاری‌های غیراصولی برخی کارخانجات در طول سال های گذشته نیز اشاره کرد و از استاندار خواست سیاست های عملیاتی مناسبی برای رفع مشکلات موجود در این حوزه اتخاذ کند. 
لزوم اجرای طرح شناسنامه دار کردن خبرنگاران استان 
فرینوش اکبرزاده، فعال رسانه‌ای و فرهنگی استان و دیگر عضو هیات رییسه انجمن صنفی روزنامه نگاران استان نیز در این  نشست با قدردانی از ارتباط خوب، مفید و ثمربخش روابط عمومی استانداری با اکثریت قریب به اتفاق رسانه های استان بر لزوم استفاده از نظرات نهادهای صنفی از جمله انجمن صنفی روزنامه نگاران استان در تصمیم سازی و تصمیم گیری های استان تاکید کرد.  وی با تاکید بر لزوم حمایت مدیریت ارشد استان از انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی توسط انجمن صنفی روزنامه نگاران استان گفت: با توجه به هزینه بالای انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی، انجمن صنفی روزنامه نگاران استان می تواند در صورت حمایت مدیریتی استان، اقدامات بسیار شاخصی انجام دهد.  وی همچنین با انتقاد از عدم اجرای طرح ساماندهی خبرنگاران و روزنامه نگاران در سطح کلان ابراز کرد: متاسفانه عدم توجه به این موضوع، حوزه رسانه و مطبوعات را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است. نباید چنین باشد که هر شخصی به صرف داشتن علاقه نسبت به کار رسانه و خبر بتواند وارد این حوزه شود و انتظار داریم با حمایت مدیریت استان، شاهد اجرای طرح شناسنامه دار کردن خبرنگاران و رونامه نگاران استان برای اولین بار در کشور باشیم.  اکبرزاده نیز از عدم پاسخگویی برخی مدیران استانی به رسانه های استان انتقاد کرد و ادامه داد: تمرکز و همکاری بیشتر مدیریت ارشد استان با نهادهای صنفی از جمله انجمن صنفی روز نامه نگاران می تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.  اکثر فعالین رسانه ای استان؛ نگرش توسعه ای دارند 
 سعید حبیبی، مدیر روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان و عضو هیات رییسه انجمن صنفی روزنامه نگاران نیز در این نشست تعداد اعضای انجمن صنفی روزنامه نگاران استان را 150 نفر اعلام کرد و گفت: در حدود 350 تا 400 نفر از خبرنگاران استان نیز مشغول فعالیت در حوزه رسانه و مطبوعات هستند ولی در انجمن صنفی روزنامه نگاران تا کنون عضو نشده‌اند. 
 وی افزود: برآیند هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران از فضای رسانه ای و مطبوعاتی استان این است که اکثریت فعالان این حوزه، نگرش توسعه استانی دارند و برای رفع دغدغه های خود و جامعه تلاش می کنند. 
وی ادامه داد: نگاه تخریبی در کمتر رسانه‌ای از رسانه های استان وجود دارد و همه با هم یک دغدغه مشترک به نام رفع مشکلات مردم و استان داریم. 
حبیبی خطاب به استاندار با بیان اینکه " آقای استاندار، وضعیت اقتصادی رسانه های استان خوب نیست" عنوان کرد: در حدود چهار هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از حوزه رسانه و مطبوعات، ارتزاق می کنند . 
وی اظهار کرد: همچنان که در حوزه صنعت، ستادی همچون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ایجاد شده و توانسته با حمایت‌هایی، مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی را رفع کرده و یا بکاهد انتظار داریم تدابیری نیز برای افزایش حمایت مدیریت ارشد استان از رسانه ها و جلوگیری از ایجاد بحران در این حوزه اندیشیده شود.
وحید زینالی، رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان نیز با اشاره به تشکیل انجمن صنفی روزنامه نگاران استان از سال 82 گفت: انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی، نخستین انجمن صنفی فعال در کشور است. 
وی با اشاره به عضویت 150 نفر در انجمن صنفی روزنامه نگاران استان اظهار کرد: فعالین حوزه رسانه و مطبوعات با داشتن شرایطی همچون سابقه فعالیت بیش از سه سال و یا داشتن بیمه می‌توانند در این انجمن عضو شوند. 
وی با تاکید بر لزوم تقویت ساختار و جایگاه روابط عمومی استانداری از تشکیل کتابخانه تخصصی روزنامه نگاران استان با 250 عنوان کتاب خبر داد و اظهار کرد: در این کتابخانه علاوه بر اعضای انجمن صنفی به سایر علاقه مندان نیز ارائه خدمت می‌کنیم. 
رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران استان در ادامه با اشاره به فرآیند انعقاد تفاهم نامه انجمن با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ایجاد و تجهیز موزه مطبوعات اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این موزه در روز خبرنگار امسال با حضور آقای استاندار و معاون سیاسی و امنیتی وی افتتاح شد و در حال طی مراحل نهایی مرمت است و پس از اتمام این مرحله، تجهیز آن آغاز می شود. 
زینالی خطاب به استاندار آذربایجان شرقی خواستار افزایش هماهنگی و همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انجمن صنفی روزنامه نگاران استان شد و گفت: امیدواریم با دستور جنابعالی، موزه مطبوعات استان به عنوان یکی از پروژه های تبریز 2018 تلقی شود. 
وی از وجود 8000 رسانه مجوزدار در کل کشور خبر داد و گفت: از این تعداد، 387 رسانه مربوط به استان است و از 304 روزنامه مجوزدار موجود در کشور، 15 مورد متعلق به استان آذربایجان شرقی است. 
 وی با بیان اینکه همچنان در آرزوی داشتن یک روزنامه سراسری در استان هستیم، اظهار کرد: متاسفانه روزنامه های استان آن چنان که باید و شاید تاثیرگذار نیستند و برخی از این روزنامه‌های به ظاهر سراسری، حتی در خارج از تبریز نیز توزیع نمی‌شوند. 
زینالی نیز به برخی از مشکلات موجود در استان از جمله مشکل آسفالت بی آر تی تبریز، بی توجهی دستگاه های متولی احیای دریاچه ارومیه و ... اشاره کرد.
 گزارش از سید مرتضی مرتضوی
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.