غلامحسین ساقی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اکنون میزان بهره مندی شهروندان در این استان از خدمات فاضلاب به طور میانگین31 درصد است که این رقم در سطح کشور 48 درصد است.
وی افزود: بر اساس ماده 37 برنامه ششم توسعه، شاخص بهره مندی از خدمات فاضلاب در سطح کشور 25 درصد افزایش می یابد اما در این استان تلاش داریم تا علاوه بر تحقق این تکلیف و تعهد، عقب ماندگی ها نیز جبران شود.
وی با اشاره به اینکه میانگین بهره مندی شهروندان در خراسان شمالی از خدمات فاضلاب 17 درصد از میانگین کشوری پایین تر است تصریح کرد: بر این اساس در پایان برنامه ششم توسعه میزان بهره مندی مشترکان از خدمات فاضلاب در استان از 31 درصد به 73 درصد خواهد رسید.
ساقی گفت: اکنون اجرای طرح های فاضلاب در چهار شهر بجنورد، اسفراین، شیروان و آشخانه دارای ردیف ملی ایجاد تاسیسات فاضلاب است.
وی با بیان اینکه بیش از 85 درصد از جمعیت شهری استان در چهار شهر مزبور ساکن هستند خاطرنشان کرد: اکنون بیش از 48 درصد جمعیت شهر بجنورد تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب هستند که برای ارتقای این رقم اجرای طرح فایناس جاری در دستورکار قرارگرفته است.
وی با اشاره به اینکه در شهر اسفراین میزان بهره مندی از طرح فاضلاب 90 درصد است، تصریح کرد: طرح ارتقای تصفیه خانه فاضلاب اسفراین دارای 95 درصد پیشرفت فیزیکی است که با تکمیل آن ظرفیت این تصفیه خانه از هشت هزار مترمکعب در شبانه روز به 16 هزار مترمکعب افزایش می یابد.
ساقی افزود: تصفیه خانه فاضلاب شیروان نیز با روش بی.او.تی و با سرمایه گذاری بخش خصوصی با بیش از 280 میلیارد ریال اعتبار، 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه تصفیه خانه فاضلاب آشخانه نیز 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: تاکنون برای این پروژه از محل اعتبارات سفر رهبری و اعتبارات ملی 120 میلیارد ریال هزینه شده که تکمیل آن 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
وی با اشاره به اینکه مرحله اول طرح مطالعاتی اجرای طرح فاضلاب در شهرهای گرمه ،جاجرم و فاروج نیز انجام شده است ، افزود: برای اجرای این پروژه ها از ردیف ملی نمی توانیم استفاده کنیم، امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی به صورت بیع متقابل این پروژه ها را اجرا کنیم.
ساقی ادامه داد: برای اجرای طرح های فاضلاب و تحقق برنامه های مزبور در استان سالانه به 500 میلیارد ریال اعتبار ملی نیاز داریم که وزیر پیشین نیرو دستور پرداخت این مبلغ را درسفر خود به خراسان شمالی داده که از وزیر وقت این موضوع را پیگیری خواهم کرد. وی یادآور شد در حال حاضر 202 کیلومتر شبکه فاضلاب در استان در دست پیمان است که در مقایسه با عملکرد 27 سال گذشته در این بخش( مجموعاً 395 کیلومتر) تحقق این برنامه ها یک موفقیت چشمگیر برای استان خواهد بود.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.