در گفتگو با جی پلاس؛

حاج رضایی: تیم ملی نوجوانان مسیر ملی پوشان آلمان را طی کنند/ برانکو تمام سختی ها را تحمل کرد و هیچ نگفت!

سه شنبه هفته گذشته روز مهمی برای فوتبال ایران بود. روزی که نوجوانان ایران به مصاف مکزیک رفتند و با یک برد مهم برای نخستین بار به یک چهارم نهایی جام جهانی راه یافتند اما پرسپولیس با شکست مقابل الهلال یک حذف تلخ از لیگ قهرمانان آسیا را رقم زد!

لینک کوتاه کپی شد

امیر حاج رضایی کارشناس و مدرس فوتبال در گفت و گویی با جی پلاس به تحلیل اتفاق های رخ داده در این دو بازی پرداخت:

- یکی از ارکان فوتبال موفق، تیم های پایه هستند. خوشبختانه فدراسیون فوتبال با ایجاد کمیته جوانان این موضوع را جدی گرفت و  روی آن سرمایه گذاری کرد.

- شکل گیری و موفقیت تیم نوجوانان به سرعت رخ نداد. ساعت های زیادی بررسی و مطالعه صورت گرفته و تیم های زیادی برای کشف استعدادهای فوتبالی کشور زحمت کشیده اند تا امروز نوجوانان ایران در این جایگاه قرار گرفته اند.

- علی دوستی مهر و حمید علیدوستی (سرمربیان پیشین تیم های ملی پایه) برای فوتبال نوجوانان ایران زحمت کشیدند. اکنون هم تیم به دست عباس چمنیان سپرده شد.

-بر اساس آمارهای کنفدراسیون فوتبال آسیا، ایران از لحاظ استعداد فوتبالی، اولین کشور آسیا است؛ منتهی ایران نتوانسته بود این موضوع را سازمان دهی کند.

- خوشحالم امروز توانسته ایم کمی در  استعدادیابی، فعال تر عمل کنیم. این نتایج می تواند جامعه فوتبالی ایران را به این مهم آگاه کند که در ایران استعدادهای فراوانی در فوتبال وجود دارد.

- امیدوارم نوجوانان ایران در ادامه راه توفیق داشته باشند و بتوانند از سد اسپانیا هم عبور کرده و به مرحله بالاتر برسند؛ اما اگر این اتفاق رخ نداد فدراسیون فوتبال بداند نباید این تیم را رها کند. این بازیکنان می توانند در مقاطع بالاتر بازی کنند و سلسله مراتب را طی کرده تا به تیم ملی بزرگسالان برسند.

- همیشه تیم های رده پایین تر تیم های ملی رده بالا را تغذیه می کنند. الگوی امروزی این موضوع تیم ملی آلمان است که با توجه عمیق و سرمایه گذاری روی تیم های پایه توانسته اند ستاره های فراوانی را برای تیم ملی بزرگسالان خود آماده کنند. امیدوارم این اتفاق در کشور ما هم رخ دهد.

- خوشبختانه تیم ملی نوجوانان از کادر فنی خوبی هم بهره می برد. آمار آنها در بازی های گذشته، نشان از وجود یک تیم یکدست و هماهنگ دارد. نوجوانان در حمله به خوبی و با قدرت عمل می کنند و در دفاع هم تیم منسجمی نشان داده اند.

- چمنیان مربی با دانش و خوبی است و ما از این گونه مربیان در کشور کم نداریم اما متاسفانه بازار کار برای آنها فراهم نیست تا بتوانند استعداد خودشان را نشان دهند.

- امیدوارم نتایج تیم ملی نوجوانان، شرایط فوتبال پایه کشور را تغییر شود و مربیان با دانش بتوانند در این حوزه فعالیت کنند. این اتفاق باعث می شود که استعدادهای جدید به فوتبال کشور معرفی شوند.

به گزارش جی پلاس؛ این مربی اسبق تیم پرسپولیس، نکاتی را هم درباره حذف تلخ سرخ پوشان مقابل الهلال عربستان بیان کرد:

- قبل از بازی گفته بودم نباید با این مسابقه احساسی برخورد کنیم. پرسپولیس در همان ابوظبی حذف شد. معجزات فوتبالی ممکن است رخ دهد ولی رخ دادن این معجزات هم به شرایط خاصی بستگی دارد.

- همچنین متاسفانه شرایط فوتبالی مناسبی برای پرسپولیس رقم نخورد. عربسستانی ها و کنفدراسیون فوتبال آسیا شرایط پیچیده ای را برای پرسپولیس رقم زدند. ای اف سی در انتخاب داور درست عمل نکرد.

- آنها نباید داور عمانی را برای این بازی انتخاب می کرند. نمی گویم اگر  این داور عمانی انتخاب نمی شد، پرسپولیس می توانست به فینال آسیا صعود کند اما داور باید منصفانه قضاوت می کرد.

- پرسپولیس تیم شایسته ای بود که قربانی مسائلی شد که خودش در بعضا آن دخیل نبود. نداشتن میزبانی، مسئله طارمی و محرومیت تیم، دست به دست هم داد تا شرایط پیچیده ای برای آنها به وجود بیاورد.

- برانکو با آرامش تمام این سختی ها را تحمل کرد و سخنی بر زبان نیاورد.

- مطمئن بودم اگر پرسپولیس به فینال می رسید قهرمان آسیا می شد.

حاج رضایی در پایان دلیل موفق نبودن برخی از بازیکنان پرسپولیس در این بازی را متفاوت دانست و به جی پلاس گفت: انسان هر روز یکسانی ندارد؛ در فوتبال هم این نوسانات وجود دارد. در یک تیم فوتبال معمولا 8 نفر خوب بازی می کنند نه 11 نفر! خیلی به ندرت اتفاق می افتد تمام تیم با هم به خوبی بازی کنند.

دیدگاه تان را بنویسید