به گزارش خبرنگار خبرآنلاین از خرمشهر، سجاد پاک گهر در هشتمین نشست علمی پژوهشی اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر به‌ مناسبت روز جهانی باستانشناسی اظهار کرد: شاخص‌ترین بنای شهر باستانی دور-اونتاش زیگورات یا معبد مطبق است.

وی ادامه داد: کلمه زیگورات از نام اکدی این‌گونه معابد به معنای برپا ساختن و برافراشتن اقتباس و در سایر زبان‌های بین‌النهرین باستان و ایلامی باستان نیز استفاده شده ‌است. زیگورات چغازنبیل طرحی مربع‌شکل دارد که طول هر ضلع آن حدود 105 متر است و احتمالاً در زمان آبادانی 52 متر ارتفاع داشته، اما امروزه بلندترین بخش باقی‌مانده آن حدود 25 متر از سطح زمین ارتفاع دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر افزود: مصالح اصلی در برپاسازی زیگورات و همچنین سایر بناهای این مجموعه، خشت خام و آجر است؛ به نحوی که هسته مرکزی زیگورات تماما از خشت خام تشکیل و با روکشی از آجر پوشانده شده است.

پاک گهر توضیح داد: برای حمایت از نماهای آجری، در پایه هر یک از طبقات زیگورات، صفه‌ای به ارتفاع حدود 1 و به عرض 3 متر روی طبقۀ قبلی ساخته شده که به نمای آجری طبقه بعد تکیه کرده است. افزون بر این در ساخت برخی از قسمت‌ها مانند پاشنه و لولای درها از سنگ استفاده شده و پلکان‌ها نیز با روکش سنگی پوشش داده شده تا از سایش جلو‌گیری شود.

وی عنوان کرد: از جمله ویژگی های معماری زیگورات که آن را از سایر معابد مطبق شناخته شده در خاورمیانه متمایز می کند، آن است که هر یک از طبقات به صورت مستقل از یکدیگر از سطح زمین بنا شده‌اند؛ در واقع بدین گونه، طبقات یکی پس از دیگری درون یکدیگر قرار گرفته‌اند.  دو دورۀ مشخص ساختمانی در ساخت زیگورات شناسایی شده است. در مرحله اول، طبقه نخست به صورت اتاق‌هایی پیرامون حیاط مرکزی و در مرحلة بعد حجم‌های مربوط به طبقات در میان حیاط مرکزی ساخته شده‌ است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان و خرمشهر بیان کرد: زیگورات دارای چهار دروازه‌ی ورودی است که در چهار ضلع آن قرار گرفته‌اند اما فقط پلکان ضلع جنوب غربی تا طبقه‌ی دوم امتداد داشته و جهت دسترسی به معبد اعلا در طبقه‌ی پنجم لازم بوده که افراد یک نیم طواب دور زیگورات انجام دهند و بصورت دایره وار به طبقات بالا وارد شوند.

پاک گهر تاکید کرد: پیرامون زیگورات سه حصار جچود دارد که حصار داخلی دارای 530 متر طول، حصار میانی دارای 1600 متر طول و حصار خارجی دارای 4500 متر طول است.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، هشتمین نشست علمی پژوهشی اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر با همکاری سازمان منطقه آزاد اروند و دانشگاه آزاد اسلامی خرمشهر به ‌مناسبت روز جهانی باستانشناسی برگزار شد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 770417
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.