به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی استانداری کرمان محمد جواد فدایی در آیین افتتاحیه چهارمین همایش ملی نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته با بیان اینکه از پروژه های پتروشیمی این استان حمایت می کنیم افزود: صنعت پتروشیمی، صنعتی ارزش آفرین است و با توسعه این صنعت از ارزش افزوده تولیدات نفت و گاز به خوبی استفاده می شود.
وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی دارای سودآوری زیاد و بزرگترین صنعت در بورس کشور و تامین خوراک آن به نسبت راحت و ارزان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان با بیان این که حدود 50 مجتمع پتروشیمی فعال در کشور با تولید بیش از 45 میلیون تن در سال وجود دارد گفت: 40 درصد از سهم صادرات صنعتی کشور را صنایع پتروشیمی تشکیل می دهند.
فدایی با اشاره به اینکه جای کار در صنعت پتروشیمی زیاد است افزود: در استان کرمان 2 طرح پتروشیمی کرمان و پتروشیمی فجر وجود دارد که مراحل اولیه کار آنها انجام و در آستانه شروع عملیات اجرایی قرار دارد و این پروژه ها مورد حمایت استانداری و مدیریت عالی استان است.
وی به چالش هایی که صنعت پتروشیمی با آن رو به رو است اشاره و خاطرنشان کرد: رفع بخشی از این مشکلات بر عهده دانشگاه و بخش دیگر بر عهده وزارت نفت و نیز مدیریت استان است.
فدایی ادامه داد: یکی از چالش های صنعت پتروشیمی برای رسیدن به افق تولید 120 میلیون تن در سال تامین منابع مالی است که به دلیل اینکه قانون بانکداری ما اشکالات زیادی دارد، در زمینه استفاده از منابع بانکی با مشکل رو به رو هستیم و باید این قانون بازنگری شود.
وی یکی دیگر از چالش های صنعت پتروشیمی را حضور در بازارهای جهانی دانست و اظهار کرد: برای حضور در بازارهای جهانی باید محصولات با کیفیت بالا ارائه شود و برای بهره برداری در بازارهای داخلی هم به صنایع پایین دستی نیاز داریم.
فدایی افتراق در مدیریت طرحهای پتروشیمی را از دیگر چالش های این صنعت دانست و گفت: شرکت پتروشیمی ایران نتوانسته نقش حاکمیتی خود بر طرح ها و پروژه های این صنعت را برعهده بگیرد و این امر موجب شده که پروژه ها به دستگاه های مختلف با خط و مشی های متفاوت سپرده شود.
معاون استاندار کرمان ادامه داد: مشکل انتقال دانش و فناوری دیگر چالشی است که با آن روبرو هستیم و باید دید ما خدمات را از کشورهای خارجی چگونه می خواهیم دریافت کنیم، ما تکنولوژی و دانش فنی را به صورت یک بسته وارد می کنیم و برای خدمات پس از تولید وابسته می شویم و این به معنای بهره وری نامناسب و پایین در صنایع است.
فدایی چالش بعدی را تامین تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی دانست و اظهار کرد: صرف نظر از مشکل تامین مالی و مدیریت، دانشگاه در رفع سایر چالش های این صنعت نقش اساسی دارد و باید در این زمینه فعال عمل کند.
معاون استاندار کرمان با بیان اینکه برای حمایت از صنعت پتروشیمی اعلام آمادگی می کنیم گفت: سهم دانشگاه شناسایی فناوری های جدید و ایده های نو و تمرکز بر روی فن آوری های موجود است، ضمن این که توجه به صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی و پیدا کردن راه کار برای تولید کالاهای پرمصرف این صنعت از جمله مواردی است که برعهده دانشگاه هاست.
وی با بیان اینکه تامین منابع مالی برای تحقیق و پژوهش های این صنعت بر عهده وزارت نفت است که باید به این امر توجه داشته باشند خاطرنشان کرد: منابع خوبی هم برای این امر در نظر گرفته شده و 9 دانشگاه فعال در زمینه این صنعت در کشور داریم که باید دید سهم دانشگاه شهید باهنر کرمان از این منابع چقدر است.
وی ایجاد هماهنگی بین دستگاههای استانی برای تحقق اهداف تحقیقاتی و پژوهشی و پیشرفت پروژه های پتروشیمی و رفع موانع و مشکلات و همچنین حمایت از شرکت های دانش بنیان را از جمله وظایف استانداری کرمان در رابطه با این صنعت دانست.
وی خاطرنشان کرد: تشکیل شرکت های دانش بنیان قانون خاص خودش را دارد و شرکت دانش بنیان به معنای واقعی شرکتی است که اختراع و نوآوری و یک ایده قابل تجاری سازی داشته باشد.
وی ادامه داد: ضمن اینکه یکی از شرایط تشکیل این شرکت ها داشتن حداقل یک اختراع ارزیابی و ثبت شده داخلی یا یک اختراع بین المللی است و حداقل نیمی از درآمد سالانه شرکت باید ازفروش فناوری یا کالا و خدمات دانش بنیان باشد تا بتواند از تسهیلات کم بهره مربوط به شرکت های دانش بنیان استفاده کند.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش در تبادل تجربه جهت رونق صنعت پتروشیمی در کشور مفید و موثر باشد و همچنین اجرای پروژه های پتروشیمی کرمان و پتروشیمی فجر نیز به خوبی پیش برود.
آیین افتتاحیه چهارمین همایش ملی نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع وابسته که 26 و 27 مهر ماه جاری در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی*
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.