به گزارش ایرنا محمد شکرچی زاده، چهارشنبه در حاشیه اولین همایش منطقه‌ای حفاظت ساختمانها در برابر حریق در مشهد به خبرنگار ایرنا افزود: فرهنگ ایمنی در برابر حریق در کشور ما به مراتب از زلزله کمتر است، در حالی که میزان وقوع حریق در ساختمان ها بیشتر از میزان وقوع زلزله است.
وی با اشاره به وقوع چند آتش سوزی گسترده در ساختمان های مرتفع شهرهای بزرگ نظیر پلاسکوی تهران و یا سلمان مشهد در 2 سال اخیر، اظهار کرد: حادثه پلاسکو زنگ خطری برای مردم ایران بود که بدانند ساختمان های مرتفع نیز می توانند طعمه آتش شوند و تلفات مالی و جانی زیادی داشته باشند.
این مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: پس از وقوع زلزله های بزرگ نیز، امکان بروز آتش سوزی های بزرگ در ساختمان ها وجود دارد.
شکرچی زاده اظهار کرد: برای مقوله آتش، در مبحث 3 مقررات ملی ساختمان پیش بینی هایی انجام گرفته که برای ساختمان های مختلف چه دستورالعمل ها و راهکارهایی در نظر گرفته شود تا ساختمانها بتوانند برای یک زمان معین در مقابل آتش قبل از مهار کامل، تاب بیاورند اما متاسفانه این مقررات به نحو مناسب در ساختمان ها اجرا نمی شود.
وی گفت: بعد از آتش سوزی برج قدیمی پلاسکو 'طرح جامع ایمنی ساختمان های کشور' در دستور کار مرکز تحقیقات راه و شهرسازی قرار گرفت و تکلیف تعیین شده از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی این بود که بتوانیم دستورالعمل های جدی تر و قابل اجرایی را برای ساختمان های موجود اعمال کنیم.
وی افزود: یکی از دستورالعمل های جدی این بود که حتما قوانین مقررات ملی ساختمان در ساخت و سازها رعایت شود و در صورت عدم رعایت، به آن ساختمان پایان کار داده نشود و دستگاه های نظارتی نیز بر روی این قضیه نظارت بیشتری داشته باشند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: برای ساختمان های فعلی در کشور با توجه به سال ساخت آنها، سطوحی از ایمنی تعریف شد تا در آنها اعمال شود که متاسفانه عمده ساختمان ها فاقد بیمه هستند و از ظرفیت بیمه فقط در زمانی که ساختمان در حال ساخت است به منظور ایمنی کارگران و دست اندرکاران استفاده می شود، اما پس از بهره برداری ساختمان، این بیمه استفاده نمی شود.
وی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته بیمه برای ساختمان هایی مثل پلاسکو که در برابر حریق آسیب پذیر باشند، اجباری است و هر چه موارد ناایمن ساختمان بیشتر باشد، هزینه های بیمه اش زیاد می شود لذا مالک ترجیح می دهد ساختمان خود را ایمن کند تا اینکه برای بیمه آن مقادیر هنگفتی هزینه پرداخت کند.
این مسئول در وزارت راه و شهرسازی گفت: کشورهای پیشرفته از ابزار بیمه استفاده می کنند تا به صورت غیرمستقیم ایمنی ساختمان ها را افزایش دهند و وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان نظام مهندسی درصدد برآمده است تا راهکارهای اجرایی برای فرهنگ سازی به منظور بیمه کردن ساختمان ها را بیابد و آن را در جامعه اجرا کند.
وی اظهار امیدواری کرد، راهکارهای ترویج بیمه ساختمان های در حال بهره برداری را با همکاری سازمان نظام مهندسی یافته و شیوه نامه اجرای آنها را ابلاغ کند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: هدف از برگزاری همایش منطقه ‌ای حفاظت ساختمانها در برابر حریق در مشهد این بود که مهندسان و شرکت های ارائه کننده محصولات ایمن ساز در برابر حریق با مبانی ایمنی در برابر آتش آشنا و راهکارها تبیین شوند.
به گزارش ایرنا، همایش یکروزه منطقه ای حفاظت ساختمانها در برابر حریق با شرکت 450 نفر از مهندسان رشته های هفتگانه در مشهد برگزار شد.
در این همایش میزگردهای تخصصی با عنوان کنترل مدیریت دود در برابر ساختمان ها، نکات اجرایی مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، گزارشی از مدیریت بحران در حوزه شهر نیز برگزار شد.
7489/5132
خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.