پل تاریخی سیکاپل تا قبل از سال 1390 محل تردد 15 روستا به شهر جویبار بوده اما در این سال به دلیل بارندگی نیمی از این پل تخریب شد که بعد از گذر 2 سال از آن برهه اداره راه و شهرسازی برای دسترسی روستائیان به شهر جویبار ساخت پل جدید در نزدیکی پل سیکاپل را آغاز کرد اما به دلیل نبود اعتبار کافی در فاز اول تنها 40 درصد از کار انجام شد.
هم اکنون بعد از گذشت 6 سال از تخریب بخشی از پل تاریخی سیکاپل جویبار با تخصیص اعتبار، یک هفته قبل پیمانکار کار مرمت این پل را آغاز کرده و به گفته مسولان محلی کار تکمیل پل جدید نیز بزودی اغاز می شود0
نبود پل ارتباطی بارها مورد انتقاد روستاییان منطقه بوده و در روز جاری نیز در فضای مجازی یکی از اهالی منطقه درویش محمد شاه به بیان مشکلات پل تاریخی سیکاپل پرداخت و نوشت: به دنبال بارش باران پاییزی روز گذشته با طغیان رودخانه سیاره رود مواجه شده ایم و این طغیان باعث مسدود شدن راه اصلی منطقه درویش محمد شاه و قطع ارتباط بیش از 15 روستا به شهر جویبار شده است.
این فرد جویباری عدم مرمت و بازسازی پل تاریخی سیکاپل و ادامه نیافتن ساخت پل جدید را از بزرگترین مشکلات منطقه درویش محمد شاه دانست و از مسئولین خواستار تسریع در روند کار شده است .
بخشدار مرکزی جویبار روز چهارشنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا ، گفت : طی بازدید به عمل آمده استاندار مازندران از این پل تاریخی و پل جدید در مجموع 550 میلیون تومان اعتبار برای این 2 پل در نظر گرفته شده است .
محمد مدانلو افزود : از این میزان مبلغ 400 میلیون تومان از محل حوادث مدیریت بحران استانداری برای ساخت پل جدید بتنی در کنار پل تاریخی سیکاپل در نظر گرفته شد .
بخشدار مرکزی جویبار بیان کرد : همچنین 150 میلیون تومان باقیمانده هم از محل اعتبار میراث فرهنگی استان مازندران برای بازسازی و مرمت پل تاریخی سیکاپل تخصیص داده شده است .
مدانلو با بیان اینکه پل تاریخی سیکاپل با مرمت و بازسازی آن به عنوان یک آثار تاریخی مورد توجه است، گفت : تنها پل جدید محل تردد شهروندان خواهد بود.
پیش از تخریب بخشی از این پل ، تنها محل گذر روستاییان همجوار به شهر جویبار پل تاریخی سیکاپل بوده است .
بخشدار مرکزی شهرستان جویبار با اشاره به اینکه راه ارتباطی 15 روستای جویبار از سیکاپل می گذرد ، گفت که با ساخت زود هنگام پل جدید روستائیان هنگام بارندگی ،با مشکل جدی مواجه نخواهند شد .
رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری جویبار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: سال گذشته از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی 150 میلیون تومان برای مرمت و بازسازی سیکا پل تعیین و از یک هفته پیش این مبلغ تخصیص یافت .
غلام عباس تسلیمی با بیان اینکه تقریبا پیمانکار این طرح معرفی و کارش را آغاز کرده است ، افزود :البته به دلیل بارندگی روز گذشته و بالا آمدن آب رودخانه کار متوقف شد.
وی با اشاره به اینکه برای تسریع در این کار قرار است تا یک دهنه از رودخانه را ببندیم بیان کرد:امروز کارگران در قسمت پل تخریب شده در حال کنده کاری پی هستند.
تسلیمی تاکید کرد اگر هوا مساعد باشد و مشکلی پیش نیاید به زودی شاهد به بهره برداری رسیدن پل تخریب شده خواهیم بود.
** ادامه ساخت پل جدید در صورت تخصیص اعتبار
رئیس اداره مسکن و شهرسازی شهرستان جویبار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با بیان اینکه برای دسترسی روستائیان به شهر ساخت پل جدید در دستور کار قرار گرفت ، افزود : عملیات اجرایی پل جدید در سال 93 آغاز شد و در مرحله اول 40 درصد از کار انجام شده است که به دلیل نبود اعتبار این کار متوقف شد.
وی اعتبار اولیه برای اجرای این طرح را یک ونیم میلیارد تومان اعلام کرد .
محسن قادری با اشاره به اینکه تاکنون برای اجرایی شدن این طرح حدود 600 میلیون تومان به پیمانکار پرداخت شده گفت : با توجه به این میزان کار پیمانکار این طرح 300 میلیون تومان طلبکار است .
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان جویبار افزود: طی بازدید روز گذشته ' علی نبییان ' معاون عمرانی استانداری مازندران و مدیرکل بحران استانداری از پل جدید 400 میلون تومان از محل منابع حوادث مدیریت بحران برای این پل در نظر گرفته شده است .
قادری افزود : همچنین از محل تملک دارایی نیز برای این طرح 510 میلیون تومان در نظر گرفته شده است .
وی با بیان اینکه در صورت تخصیص اعتبار تکمیل پل جدید آغاز خواهد شد، افزود : قول می دهم با تخصیص اعتبار پیمانکار این طرح را ظرف 6 ماه تحویل دهد.
بخش مرکزی جویبار با 40 روستا و سکونت 22 هزار نفر جمعیت دارای 15 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
سیکاپل ، یکی از پل های دوره قاجاریه در شهرستان جویبار در استان مازندران است که در سال 1386 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.