گزارش جی پلاس از نتیجه عجیب یک تحقیق!

خطر بیشتر مرگ در مردان دریافت کننده خون از زنان با سابقه بارداری!

نتیجه عجیب یک تحقیق نشان می دهد احتمال خطر مرگ در میان مردان دریافت کننده خون از زنانی که قبلا باردار بوده اند، یک و نیم برابر بیش از سایر دریافت کنندگان مرد است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ اطلس نوشت: به طور سنتی، جنس اهدا کننده خون در هنگام انتقال خون مورد بی توجهی قرار می گیرد اما تحقیقات قابل توجه و قانع کننده ای در این زمینه صورت گرفته که نشان می دهد " انتقال خون زنی که قبلا باردار بوده به جنس مخالف، می تواند در سال های پس از انتقال خون، خطر مرگ فرد را افزایش دهد. "

گروهی از محققان هلندی حدود 31 هزار و 118 نفر بیمار که خون دریافت کرده بودند را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.  آنها فاکتورهایی مانند جنسیت اهدا کنندگان و همچنین این مسئله که اهداکننده زن، قبلا باردار بوده را مورد مطالعه قرار دادند و در طی سه سال بررسی، میزان مرگ و میر روند ثابتی داشت.

نتیجه به دست آمده این بود: مردانی که از یک اهداکننده زنی که قبلا باردار بوده خون دریافت کردند، یک و نیم بار بیشتر در معرض خطر مرگ نسبت به دیگر مردان دریافت کننده بودند.

جالب توجه است این نتایج فقط در مردان زیر 50 سال نمود پیدا کرده و مردان بالای 50 سال ظاهرا از این عوامل خطر مصون هستند.

براساس گفته نویسندگان این مقاله قرار است تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود و عوامل بالینی و مکانیزم های پایه شناسایی شود. اگر تحقیقات بیشتر این نتایج را تایید کنند، پیامدهای مهمی برای مدیریت سازمان انتقال خون و بانک خون به همراه خواهد داشت.

هنریک بیجستن، یکی از دانشمندانی که در این زمینه فعالیت می کند، در سال 2016 پس از بررسی ده هزار نفر بیمار، مقاله ای منتشر کرد و نتیجه گرفت که انتقال خون از جنس دیگر، باعث افزایش خطر مرگ و میر شد اما شواهد علی در دست نداشت.

نویسندگان این مطالعه بر این باورند که شکل گیری آنتی بادی خاصی در دوران بارداری اتفاق می افتد که می تواند باعث افزایش مرگ و میر مردان که خون این زنان را دریافت می کند نیز باشد.

دیدگاه تان را بنویسید