مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران:

جمعیت و آب، دو چالش زیست محیطی کشور خواهد بود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در موضوع مشارکت توجه به مسئولیت های اجتماعی را مهم دانست و تصریح کرد: قبل از اینکه هامون و دریاچه ارومیه خشک شوند، مسئولیت‌های اجتماعی خشک شدند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کیومرث کلانتری در نشست با شبکه تشکل‌های زیست محیطی استان تهران که امروز برگزار شد،با بیان اینکه حساسیت به موضوعات محیط زیست روز به روز در حال گسترش است، گفت:در طول تاریخ بسیاری از سازمان‌ها متولد شده‌ و به بلوغ رسیده‌اند  اما پس از مدتی با افول و نابودی دست به گریبان شده‌اند اما در این میان موضوع محیط زیست یک اصل ماندگار بوده و بقاء آن همیشگی است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در حال توسعه است و بطور متوسط سالانه یک میلیون نفر به جمعیت آن اضافه می شود،اظهارکرد: جمعیت و آب، دو چالش بزرگ کشور در حوزه محیط زیست خواهد بود زیرا منابع ما محدود و جمعیت در حال فزونی است بنابراین باید الگوی مصرف و مدیریت بر منابع تغییر کند  تا بتوانیم با دنیا همگام باشیم و به توسعه اصولی و متوازن دست یابیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه فشار توسعه بر محیط زیست زیاد و توسعه هم اجتناب ناپذیر است، تاکید کرد: اجرای برنامه و طرح‌های آمایشی در کشور مهم است و ما نباید در جاهایی که پتانسیل داریم کار را رها کنیم و برعکس در جایی که توان محیط زیستی و اکولوژیک وجود ندارد منابع را بیهوده هدر دهیم.

وی در بخشی از سخنان خود به وجود دو رویکرد حفاظت از محیط زیست در دنیا اشاره کرد و گفت: یکی از این دو رویکرد ، کنترل و فرماندهی است که مردم را ضد محیط زیست و مزاحم می داند و این همان رویکردی است که در کشور ما در چند سال قبل حاکم بود.

کلانتری ادامه داد: رویکرد دیگر رویکرد مشارکتی است و در آن مردم برای حفظ محیط زیست با حاکمیت شریک هستند و نگاه ما نیز در حوزه محیط زیست باید رویکرد مشارکتی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه هیچ کاری را بدون حمایت مردم نمی توان انجام داد و نسل آینده ما باید نسلی مسئولیت‌پذیر و مطالبه گر باشد،گفت: خوشبختانه حساسیت مردم در حوزه محیط زیست روز به روز بیشتر می شود و اولین قدم در برنامه‌های مشارکتی با مردم این است که ما باید حرف مردم را بخوبی بشنویم و توصیه‌های آنها را تجزیه و تحلیل کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در بخش‌های مختلف آن در حال حاضر از حداقل‌ها حفاظت می‌کند ، اظهارکرد: جمعیت انبوه تهران نیازمند توسعه است چرا که عدم دستیابی به توسعه متناسب منجر به فقر و بیکاری خواهد بود اما نگاه ما به هرگونه توسعه، توسعه همراه با محیط زیست است.

به گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران(سامات) در این جلسه اعضا شبکه سازمان‌های مردم نهاد استان تهران به بیان نظرات و گزارشی از وضعیت اقدامات این شبکه در حوزه محیط زیست پرداختند. بررسی موضوع عضویت نماینده تشکل‌های مردم نهاد محیط زیستی استان تهران در کارگروه‌های فنی استان، اهمیت دعوت نماینده تشکل‌های مردم نهاد استان به کارگروه آمایش استان و برگزاری کارگروه مشترک جهت تنظیم سند ظرفیت‌سنجی مشارکت‌های عمومی در حوزه محیط زیست از جمله موارد طرح شده در این نشست بود.

 

دیدگاه تان را بنویسید