رگه های سفید گوجه فرنگی ضرر دارد؟

رگه‌های سفیدرنگ در گوجه فرنگی ناشی از رسوب نیترات و فلزات سنگین نیست و مردم می‌توانند این محصولات را با اطمینان خاطر مصرف کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر محمد مهدی رزمجو افزود: 18 محصول عمده کشاورزی تحت پایش مداوم سنجش سموم و کودهای شیمیایی و فلزات است و گوجه فرنگی یکی از این محصولات است.

وی اظهار کرد: رگه های سفید رنگ در گوجه فرنگی می تواند ناشی از کم و یا زیاد شدن نور، آبدهی نامناسب، تاخیر یا تعجیل در برداشت و موارد اینچنین باشد، نیترات و فلزات سنگین در گوجه و سایر محصولات کشاورزی در آزمایشگاه های معتبر علوم پزشکی کنترل و پایش می شود و اگر نموهای فراتر از حدود مجاز دیده شود قطعا تذکر داده می شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، ‌آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه عامه مردم تصور درستی از این موضوع ندارند از انها خواست تا به فضا سازی های مجازی و آنچه در شبکه های اجتماعی در این زمینه گفته می شود توجه نکنند.

وی اضافه کرد : این مباحث در باره تزریق رنگ به هندوانه هم گفته می شود، اگر هندوانه پوک است یا رنگ غیر متناسب دارد ناشی از تزریق رنگ به درون آن نیست و مباحث مطرح شده در این زمینه هیچ پایه و اساس درستی ندارد.

او اضافه کرد: در آزمایشگاه های معتبر و معتمد دانشگاه علوم پزشکی شیراز نمونه گیری از یک هزار و 800 نوع فراورده کشاورزی انجام شده است که 10 درصد از آن عدم انطباق با استاندارد داشته و مابقی استاندارد بوده است، این پایش ها مستمر و همیشگی است و برای 18 نوع محصول کشاورزی به صورت اجباری انجام می شود.

رزمجو همچنین گفت: از جمله محصولات تولید شده در کشورمان که عدم انطباق بیشتری با استانداردها داشته در این بررسی ها مربوط به پیاز و سیب زمینی است ، این محصولات در 2 سال قبل عدم انطباق بیشتر و پارسال عدم انطباق کمتر داشته اند و امیدواریم امسال این عدم انطباق ها به صفر رسیده باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید