عیسی جعفری گیو سه شنبه شب در جلسه ستاد سرمایه گذاری استان افزود: پروژه استخراج و بهره برداری معادن زغال سنگ طبس با سرمایه مصوب 3.2 میلیون دلار، پروژه ریخته گری شمش چدن خاکستری با 27.136 میلیون دلار و پروژه شتر داشتی با 70 میلیون یورو (حدود 77 میلیون دلار) از جمله این پروژه هاست.
وی ادامه داد: همچنین پروژه انبار و بسته بندی مصالح ساختمانی در منطقه ویژه اقتصادی با 1.9 میلیون دلار و پروژه اکتشاف و استخراج معادن مس با سرمایه گذاری مصوب 410 میلیون یورو ( حدود 477 میلیون دلار) از دیگر پروژه های سرمایه گذاری خارجی در استان است.
وی بیان کرد: تابعیت متقاضیان سرمایه گذاری خارجی در استان، کشورهای چین، آلمان، افغانستان و ایرلند هستند.
به گزارش ایرنا جعفری گیو اظهار کرد: مبلغ کل سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان 651 میلیون دلار مربوط به 9 پروژه است همچنین مبلغ سرمایه گذاری خارجی وارده در استان 54 میلیون دلار مربوط به 6 پروژه است.
وی عنوان کرد: مجوز سرمایه گذاری خارجی سه پروژه استخراج و بهره برداری معادن کروم، پروژه نساجی قاین، احداث انبار مدرن در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با 64 میلیون دلار سرمایه گذاری به دلایل متعدد ابطال شد.
وی اضافه کرد: علل ابطال مجوز پروژه استخراج و بهره برداری معادن کروم، به دلیل واگذاری پروژه به سرمایه گذار داخلی، پروژه نساجی قاین به دلیل موافقت نکردن بانک صنعت و معدن با اعطای تسهیلات، ابطال پروژه انبار مدرن در منطقه ویژه اقتصادی به دلیل عدم پیگیری و علاقمندی سرمایه گذار به اجرای پروژه بوده است.

** 651 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان
مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان یادآور شد: میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب تا سال 92 در استان 68 میلیون دلار بود که در دولت یازدهم با 855 درصد افزایش به 651 میلیون دلار رسید.
جعفری گیو ادامه داد: همچنین میزان سرمایه گذاری خارجی وارده ( جذب شده) تا سال 92 معادل 9.5 میلیون دلار بود که در دولت یازدهم با 465 درصد افزایش به 54 میلیون دلار رسید.
وی بیان کرد: پروژه های دارای مجوز سرمایه گذاری خارجی قبل از دولت یازدهم 2 مورد بود که در این مدت به 6 مورد افزایش یافت، همچنین درخواست سرمایه گذاری خارجی از هفت مورد به 44 مورد در دولت یازدهم افزایش یافت.
وی به پروژه ریخته گری چدن خوسف اشاره کرد و گفت: این پروژه تا پایان شهریورماه امسال حدود 96 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و در حال تست سرد است.
وی عنوان کرد: به منظور توجیه اقتصادی پروژه مذکور، اجرای فاز توسعه پروژه با احداث شمش فولاد به ظرفیت 90 هزار تن در حال پیگیری است.
وی اظهار کرد: در خصوص تامین آب مورد نیاز پروژه در حال حاضر مخزن شهرک صنعتی در حال آماده سازی بوده و ارایه درخواست انتقال آب از شهرک به کارخانه در حال پیگیری است.
مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان افزود: از ابتدای سال 95 تا 6 ماهه نخست امسال مرکز خدمات سرمایه گذاری استان اقدام به بررسی 44 درصدخواست سرمایه گذاری ( 24 درخواست سرمایه گذاری خارجی و 20 درخواست سرمایه گذاری داخلی) کرده است.
جعفری گیو ادامه داد: همچنین برگزاری جلسات کارشناسی و ارایه مشاوره به متقاضیان سرمایه گذاری خارجی از کشورهای چین، آلمان، اتریش، ایتالیا، سوئیس، کانادا، ترکیه، کره، تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان، ایرلند و قزاقستان در راستای ایجاد بستر مناسب برای ارتباط با سرمایه گذاری خارجی از دیگر اقدامات است.
وی یادآور شد: از سوی این متقاضیان سرمایه گذاری تعداد 35 درخواست در حوزه انرژی های نو و 9 درخواست در زمینه خدمات صنعت، معدن و آب و فاضلاب مطرح شده است.

** 36 در خواست سرمایه گذاری انرژی های نو
وی به درخواست های سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو اشاره کرد و افزود: تاکنون از سوی 36 شرکت سرمایه گذار ( 17 شرکت خارجی و 20 شرکت داخلی)، 40 در خواست در زمینه انرژی های نو به مرکز خدمات سرمایه گذاری ارایه شده است.
وی اضافه کرد: از این تعداد 26 درخواست در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی و 14 درخواست در زمینه احداث نیروگاه بادی است که پنج درخواست مربوط به سال 94 ، 24 درخواست مربوط به سال 95 و 11 درخواست مربوط به سه ماهه ابتدای امسال بوده است.
وی عنوان کرد: تعداد 14 پروژه دارای مجوز از سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی برق و چهار پروژه قرارداد خرید تضمینی با سازمان ساتبا منعقد شد همچنین 10 درخواست برای تخصیص اراضی و اخذ استعلامات مورد نیاز به امور اراضی استان ارسال شده است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
7557* 6054* خبرنگار - رقیه محمدی * انتشاردهنده - مریم پنجابی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.