مدیرکل 'یونسکو' با صدور بیانیه ای آورده: 'من عمیقا از خبری که همین الآن شنیدم و از تصمیم آمریکا برای خروج از سازمان آموزشی ؛ علمی و فرهنگی سازمان ملل خبر می دهد و این نهاد را به اتخاذ مواضع ضد اسرائیلی متهم کرده است؛ متاسف شده ام'.

به گزارش جماران؛ مدیرکل 'یونسکو' از خروج آمریکا از این سازمان؛ عمیقا ابراز تاسف کرد و آن را یک ضایعه برای این سازمان دانست.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ' ایرینا بوکووا' مدیرکل سازمان علمی فرهنگی آموزشی سازمان ملل 'یونسکو' امروز ( پنجشنبه) عمیقا از موضوع خارج شدن آمریکا از این سازمان اظهار تاسف کرد.

بوکووا با صدور بیانیه ای آورده است:' من عمیقا از خبری که همین الآن شنیدم و از تصمیم آمریکا برای خروج از سازمان آموزشی ؛ علمی و فرهنگی سازمان ملل خبر می دهد و این نهاد را به اتخاذ مواضع ضد اسرائیلی متهم کرده است؛ متاسف شده ام'.

خانم بوکووا در بیانیه اش ادامه می دهد: ' من این اطلاعیه رسمی را در نامه «رکس تیلرسون» وزیر امورخارجه آمریکا دریافت کرده ام'.

بوروکووا خاطر نشان می سازد: ' جهانی بودن اصل و اساس رسالت یونسکو برای ساختن صلح و امنیت بین الملل و مقابله با کینه توزی و خشونت است و این کار را با دفاع از حقوق بشر و کرامت انسان به انجام می رساند'.

خانم بوروکووا تصریح می کند :' این یک ضایعه برای خانواده سازمان ملل است. این یک ضایعه برای اصل چند جانبه گرایی است'.

مدیرکل یونسکو در بیانیه اش به اقدامات متعددی که این سازمان با مشارکت آمریکا علیه حرکتهای یهودی ستیزی (آنتی سمیتیسم) انجام داده اشاره و تصریح می کند که این سازمان فعالیت های زیادی در امر روشنگری در مورد تاریخچه 'هولوکاست' و آموزش در مدارس در زمینه مبارزه با نسل کشی و ' یهودی ستیزی' انجام داده است. وی اشاره می کند که این سازمان حتی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم آموزشهایی را در خصوص مبارزه با نسل کشی ارائه داده است.

بوکووا یاداور می شود که یونسکو همچنان با 'سازمان امنیت و همکاری اروپا' در زمینه آموزش به دانش آموزان در زمینه مبارزه با 'یهودی ستیزی' ؛ نژادپرستی و مسلمان ستیزی کار می کند.

آمریکا از اول ژوئیه (10تیر) اعلام کرده بود که در ارتباطاتش با یونسکو تجدید نظر خواهد کرد.

آمریکا به تصمیم گیری یونسکو در مورد اینکه شهر باستانی ' هبرون' در کرانه اشغالی باختری را' منطقه حفاظت شده و میراث فرهنگی جهانی' خوانده است؛ اعتراض کرده و این تصمیم را 'توهین به تاریخ' تلقی کرده است.

'نیکی هیلی' سفیر آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده است که این ابتکار ' یک بار دیگر یکی از نهادهای سازمان ملل را که پیش از این هم دست به اقدامت جنجال برانگیز زده است را بی اعتبار می نماید'.

کمیته میراث جهانی یونسکو نام شهر باستانی 'هبرون' را دارای ارزش جهانی فوق العاده خوانده و آن را در فهرست میراث جهانی گنجانده است.

این کمیته ضمنا این شهر را که در سرزمینهای اشغالی فلسطینیان قرار دارد در فهرست 'میراث باستانی در معرض خطر ' هم گنجانده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛ ' هبرون' شهری است پرتنش که 200 هزار فلسطینی و صدها شهرک نشین اسرائیلی را در خود جای داده است . شهر باستانی 'هبر ون' در یک سرزمین تحت محاصره قرار گرفته است و صدها سرباز از اماکن مقدس آن حفاظت می کنند. یهودیان این منطقه را محل آرامگاه 'حواریون ' و مسلمانان هم آن را آرامگاه 'حضرت 'ابراهیم (ع) ' می شناسند و از این جهت این منطقه را مقدس می شمرند.

آمریکا پیش از این هم بین سالهای 1984 تا 2003 از یونسکو خارج شده است و در سال 2001 هم حمایت مالی خود از این سازمان را به حال تعلیق درآورد . آمریکا در سال 2011 بعد از به عضویت درآمدن فلسطین در یونسکو؛ مشارکت مالی اش در این سازمان را به حال تعلیق در آورده بود.

آمریکا امروز /پنجشنبه/ اعلام کرد که از یونسکو خارج می شود و این سازمان را به 'ضد اسرائیلی بودن' متهم کرد.

' بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم یونسکو در مورد هبرون را یک نوع 'هذیان گویی' خطاب کرده است .

یونسکو هم چند ماه پیشتر رژیم صهیونیستی را یک نیروی اشغالگر در 'بیت المقدس' خوانده بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.