ارتش سوریه و هم پیمانانش در محور مقاومت جاده ارتباطی شهرهای المیادین و «البوکمال» را قطع کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد که شهر مهم و استراتژیک المیادین در استان دیرالزور به طور کامل توسط ارتش سوریه و همپیمانانش به محاصره در آمده است.

خبرنگار المیادین تأکید کرد که ارتش سوریه و هم پیمانانش در محور مقاومت جاده ارتباطی شهرهای المیادین و «البوکمال» را قطع کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی  اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه با پوشش هوایی روسیه حداقل چهار منطقه را در شهر المیادین که یکی از بارزترین پایگاه های گروه تروریستی به شمار می رود را آزاد کردند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، وابسته به مخالفان سوری، اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه توانستند جاده اصلی ارتباطی المیادین واقع در ریف شرقی«دیرالزور» با  شهر البوکمال در مرز سوریه با عراق را قطع کنند. البوکمال نیز یکی از آخرین پایگاه های گروه تروریستی داعش به شمار می رود.اکنون تنها یک راه فرعی است که این دو شهر را به هم مرتبط می کند و گروه تروریستی داعش می تواند از آن استفاده کند.

«رامی عبدالرحمن» مدیر این دیده بان به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای دولت سوریه با حمایت هوایی و زمینی نیروهای روسی توانستند که حداقل چهار منطقه را داخل شهر المیادین بازپس گیرند.

به گفته عبدالرحمن نیروهای روسی به طور مستقیم بر عملیات نظامی اشراف دارند و به لحاظ میدانی نیز در کنار ارتش سوریه می جنگند و برای حمایت هوایی از نیروهای دولتی سوریه حملات هوایی گسترده ای را انجام می دهند.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه در حال حاضر درگیری های شدیدی میان نیروهای دولت سوریه و عناصر گروه تررویستی داعش داخل شهر المیادین در جریان است.

با پیشروی امروز نیروهای دولت سوریه این نیروها توانستند که جاده اصلی ارتباطی شهر المیادین با شهر البوکمال را واقع در هشتاد کیلومتری المیادین را قطع کنند. این دو شهر از آخرین پایگاه های برجسته داعش به شمار می روند که پس از شکست های پی در پی این گروه به ویژه در شهر«الرقه» که در حال از دست دادن آن به طور کامل است،هنوز در اشغال این گروه است.

عبدالرحمن در ادامه گفت که گروه داعش هیچ راه ارتباطی با البوکمال ندارد جز یک جاده فرعی که بین جاده اصلی و کرانه غربی رود «فرات» قرار دارد که در صورت تصمیم این گروه برای عقب نشینی از شهر بتواند از آن استفاده کند.

پیشروی امروز پنج شنبه نیروهای دولت سوریه پس از آن رخ داد که هفته گذشته برای نخستین بار از سال 2014 توانستند که به این شهر برسند.

این در حالی است که گروه تروریستی داعش طی سه روز اخیر بیش از هزار تروریست را که بیشترشان از ملیت های آسیایی از جمله شماری از فرماندهانش را به دیرالزور آورد که در چندین جبهه در ریف شرقی دیرالزور مستقر شدند.

پاتک‌های داعش در صحرای غربی دیرالزور و ریف شرقی این استان و صحرای «السخنه» و صحرای جنوب شرقی «حمص» دومین هفته خود را پشت سر گذاشت ولی پیشروی چندانی حاصل نکرد.

 دیدبان حقوق بشر سوریه تأکید کرد که هدف از پاتک‌های داعش، به تأخیر انداختن عملیات‌های ارتش سوریه در ریف شرقی دیرالزور و کرانه خاوری رود فرات بود، ولی ارتش به موازات روستاهای موجود در کرانه غربی رود فرات، پیشروی کرد و خود را به شهر المیادین رساند و اکنون در این شهر با داعش درگیر است.

به گزارش این دیدبان، این حملات پیاپی به دلیل رسیدن تجهیزات نظامی به داعش در استان دیرالزور بود؛ به گونه‌ای که منابع موثق اعلام کردند که طی 72 ساعت گذشته حدود 1000 فرمانده و عنصر داعشی از عراق وارد مناطق تحت اشغال این گروه در دیرالزور سوریه شده‌اند.

اکثر این تروریست‌ها تبعه‌های آسیاسی هستند که در گروهی به نام «لواء القعقاع» در عراق فعالیت داشتند و اکنون در جبهه های مختلف دیرالزور و صحرای سوریه مستقر شده‌اند.

این 1000 نفر در گروهی به نام «القرادیش» گرد هم آمده‌اند که بیشتر عناصر آن ازبک، تاجیک، آذری و ترکستانی هستند.

این گروه فرماندهی عملیات نظامی داعش در شهر المیادین و ریف شرقی دیرالزور را بر عهده دارد و گفته می‌شود که عناصر این گروه به عناصر سوری و عرب داعش هیچ اعتمادی ندارند.

بنابر این گزارش، دیرالزور از هفته ها پیش صحنه دو حمله جداگانه است یکی حمله نیروهای دولت سوریه و هم پیمانانش با حمایت هوایی روسیه است که به شکل خاص تلاش می کنند عناصر داعش را از مناطق شرقی و ریف غربی بیرون کرده و به سمت ریف جنوب شرقی بروند. اما حمله دوم را گروه های کرد و عرب هم پیمان آمریکا تحت لوای نیروهای دموکراتیک سوریه در ریف های شمالی و شمال شرقی انجام می دهند.به گفته دیده بان حقوق بشر سوریه پیشروی نیروهای هوادار آمریکا بسیار کندتر از پیشروی ارتش سوریه است.گره تروریستی داعش هنوز نیمی از مساحت استان دیرالزور را در اشغال خود دارد که شامل مناطق صحرایی گسترده می شود.

در تحولی دیگر، یک منبع نظامی سوری به شبکه روسیا الیوم روسیه نیز گفت که 65 فرد مسلح عضو یکی از گروه های مسلح در شمال سوریه خود را به واسطه نیروهای روسیه مرتبط با مرکز آشتی میان سوری ها در «حمیمیم» خود را تسلیم ارتش سوریه کردند.

این منبع افزود که این گروه مسلح در روستای«ابوکهف» واقع در استان«حلب» در شمال سوریه فعالیت می کرد و این گروه از افراد مسلح خود را در یکی از ایست های بازرسی ارتش در این منطقه تسلیم کردند.

منبع نظامی سوری در ادامه گفت که این افراد در خطوط پشتی درگیری ها فعالیت می کرده و در هیچ گونه درگیری مشارکت نداشتند.

این منبع نظامی گفت که دولت سوریه تحقیقات گسترده ای از این افراد انجام می دهد و این فرایند دو هفته طول می کشد تا پس از آن آماده ورود به جامعه شوند.

این منبع نظامی سوری همچنین گفت که پس از فرایند تحقیقات افراد مسلح به عدم مشارکت در هر گونه تشکیلات مسلح در مقابل عفو«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه تعهد می دهند و تا کنون مجموع افراد مسلحی که خود را تسلیم کردند به بیش از 20 هزار نفر افزایش یافته است.

 

ترجمه: کریم پورزبید

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.