محسن اعتماد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزایش ایمنی سفر را از مزیت های راه اندازی قطار قم - کربلا عنوان و پیش بینی کرد: در صورتی که هفته ای یک رام قطار قم - کربلا و بلعکس با ظرفیت 350 تا 400 مسافر راه اندازی شود، این قطار می تواند یک سوم مسافرت های شهرندان قمی را پوشش دهد.
به گفته وی، سال گذشته 60 هزار تن از شهروندان قمی از این شهر به کربلا سفر کرده اند که درصد بالایی از این سفرها به صورت جاده ای بوده است.
وی به نحوه مسافرگیری قطار قم - کربلا اشاره کرد و ادامه داد: این قطار مسافران را از قم به شلمچه منتقل می کند و مسافران از مسیر شلمچه تا بصره را به دلیل نبود ریل راه آهن باید با اتوبوس طی مسیر کنند که زمان این مسیر 40 دقیقه است؛ مسیر بصره تا کربلا نیز با قطار انجام می شود.
اعتماد خاطرنشان کرد: زمان سفر ریلی قم به کربلا و بلعکس همانند سفر جاده ای 28 ساعت به طول می انجامد و هزینه آن حداکثر یک میلیون و 300 هزار تا یک میلیون و 600 هزار ریال برآورد شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته قطار مشهد به کربلا و تهران به کربلا راه اندازی شد و با وجود مشکلاتی که وجود داشت، تجربه خوبی به شمار می آید.
وی گفت: برای راه اندازی قطار مسافربری قم به کربلا و بلعکس با شرکت هایی که مالک قطار مسافربری هستند رایزنی خواهیم کرد.
روزانه 50 رام قطار از محدوده اداره کل راه آهن قم عبور می کند؛ چهار رام قطار در مسیر قم - تهران و بلعکس و همچنین سه رام قطار در مسیر قم - مشهد و بلعکس تردد می کند.
راه آهن این استان با جابه جایی 10 میلیون و 586 هزار و 329 تُن بار در سال گذشته به وسیله 11 هزار و 262 رام قطار، سهم 23 درصد از کل بار حمل شده از طریق خطوط ریلی کشور را داراست.
همچنین سال گذشته یک میلیون و 539 هزار و 500 تن از طریق ریل راه آهن قم جابه جا شده اند که چهار درصد کل مسافران جابه جا شده از طریق ریل در کشور بوده است.
راه آهن قم در حال حاضر 400 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 13 ایستگاه است.
اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کشور از ویژگی های راه آهن قم می باشد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.