دکتر مهدی حسنی آزاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه درمان بیماران با سکته حاد مغزی، از نیمه دوم سال 94 طی ابلاغ وزارت بهداشت درقالب شناسنامه خدمات درمانی سکته حاد مغزی در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی پیامبراعظم (ص) به عنوان بزرگترین مرکز دولتی پذیرش بیماران در استان هرمزگان آغاز شد.
وی ادامه داد: در راستای سیاست های برنامه ملی تحول نظام سلامت کمیته علمی درمان سکته حاد مغزی تشکیل و فعال گردید و در این کمیته علاوه بر تعیین نحوه ارائه خدمات درمانی سکته حاد مغزی، بیان دستورالعمل های علمی و اجرایی ارتقاء اقدام درمانی و کیفیت مراقبت از بیماران، نظام ثبت و گزارش دهی درمان سکته های مغزی و آموزش پرسنل تخصصی تدوین و اجرایی شده است.
حسنی آزاد تصریح کرد: استفاده از داروهای ترومبولیتیک در بیماران با سکته های حاد مغزی، تحولی در درمان این بیماران است و طبق مصوبه کمیته درمان سکته حاد مغزی، بیمارانی که در ساعات اولیه مراجعه می نمایند، تحت درمان با داروهای حل کننده لخته یا به عبارتی ترومبولیتیک به منظور کاهش عوارض جبران ناپذیر سکته حاد مغزی و تسریع در روند بهبودی قرار می گیرند.
وی ادامه داد: تشخیص اولیه، سی تی اسکن، معاینه پزشک متخصص، بررسی های مقدماتی، تزریق دارو و مانیتورینگ لحظه به لحظه دارو برای رفع لخته خون در مغز توسط متخصص، از جمله مراحل مهم درمان سکته مغزی به شمار می آید.
حسنی آزاد مدیریت زمان در درمان سکته را موضوعی با اهمیت خواند و عنوان کرد: با گذشت هر ثانیه از سکته، میلیون ها عصب در بدن بیمار می میرند و این سبب وارد شدن آسیب های جدی به بدن فرد می شود.
رئیس مجتمع آموزشی درمانی پیام اعظم (ص) بندرعباس تصریح کرد: اگر نوع سکته مغزی و زمان آن به درستی تشخیص داده نشود، سبب صدمه دیدن شدید بیمار خواهد شد ، بنابراین حضور بیمار در زمان مناسب(کمتر از سه ساعت) در واحد درمان حاد سکته مغزی، سبب نجات جان یک نفر و ممانعت از فلج شدن احتمالی وی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر افراد بالای 50 سال در ایران و هشت آبان روز جهانی سکته مغزی است.
سکته مغزی پیش از این در دنیا سومین عامل مرگ و میر افراد بالای 50 سال بود که با اقدامات انجام شده، به عامل پنجم تبدیل شده است.
با راه اندازی واحدهای درمان سکته حاد مغزی در دولت یازدهم یک هزار بیمار سکته مغزی و قلبی درمان شده اند.
به طور میانگین، از هر 2 نفری که در ایران سکته می کنند، یک نفر جان خود را از دست می دهد، همچنین هر پنج تا 10 دقیقه یک سکته قلبی و مغزی در کشور رخ می دهد.
سکته مغزی به خاطر بسته شدن یک رگ در مغز رخ می دهد، به طور معمول و بر اساس آمار غیر رسمی 10 درصد افراد در سکته مغزی می میرند، 30 درصد قادر به راه رفتن بدون کمک نیستند و اکثر افراد باقی مانده شغل خود را از دست می دهند.
هر فردی که سکته می کند، در هر دقیقه 2 میلیون سلول مغزی را از دست می دهد، در یک ساعت 120 میلیون نورون که واحدهای تشکیل دهنده مغز است، از بین می رود.
ضعیف شدن ناگهانی یک طرف بدن، مشکل در تحرک، اختلال در عضلات صورت به شکل غیر قرینگی و اختلال در تکلم، هر یک می تواند از علائم سکته مغزی باشد و تشخیص نهایی بر عهده پزشک متخصص است.
شعار سال 2016 سازمان جهانی سکته مغزی ' سکته مغزی قابل درمان است، به شرط آنکه زود برای درمان مراجعه کنند' بود.
مجتمع پیامبر اعظم (ص) بندرعباس بزرگترین بیمارستان استان هرمزگان و یکی از بیمارستان های مرجع استان است که بیماران از سراسر استان جهت تشخیص و درمان به این بیمارستان مراجعه می کنند.
این مرکز آموزشی، تحقیقاتی، درمانی و بهداشتی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است و به صورت دولتی اداره می شود.
طرح ابتدایی بیمارستان شهید محمدی در سال 1346 بعنوان بیمارستان 70 تختخوابی به تصویب رسید ولی در سال 1347 با تغییر به 222 تختخوابی ساخت آن شروع شد و در سال 1359 پس از اتمام بنای ساختمان،آغاز به کار کرد.
بازسازی این بیمارستان در سال 94پایان یافت و هم اکنون با حدود 450 تخت مصوب مشغول فعالیت است.
7198/ 6048
خبرنگار: فاطمه حسینی ** انتشار: خلیل تنیده

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.