به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، آبشار سوله دوکل یکی از زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در منطقه مرگور ارومیه و در فاصله ۶۱ کیلومتری جنوب غربی ارومیه در دامنه سرسبز با چمنزارهای زیبا کوه ۳۴۸۷ متری دالامپر قرار دارد و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری طبیعی استان آذربایجان غربی است.

سوله دوکل به زبان کردی به معنی "آبشار دود" است و علت این نام گذاری به دلیل برخورد شدید آب و صخرهای موجود در پیکره آبشاراست، سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد یک حالت دودی شده و صدای محیبی را تولید میکند.
کوه دالامپر نیز به معنی محل پرواز عقاب هاست این نام به خاطر وجود عقاب در این منطقه است علاوه بر عقاب حیواناتی چون گرگ و سمندر نیز در این منطقه زندگی میکنند که امروزه تعداد خیلی کمی از آن ها باقی مانده است.

مسیر رسیدن به آبشار از ارومیه ، مسیر بند و سدشهرچایی و بعد از عبور از کنار سد به سمت سیلوانا ، در سه راهی راژان به سمت چپ یعنی زیویه ادامه مسیر میدهیم و بعد از عبور از دهیاری دیزج مرگور به گسیان و سپس روستای کوله‌بهی و در انتها روستای سوله دوکل به آبشار میرسیم.
مسیر روستاهای دیزج و گسیان و کوله بی کاملا آسفالت بوده و فقط در انتها رسیدن به آبشار مسیر ناهموار و خاکی وجود دارد.
در تمام مسیر به کوه آب به اندازه کافی وجود دارد و از این حیث کوهنوردان یا گردشگران با هیچ مشکلی روبه رو نمی شوند.

آبشار سوله دوکل در روزهای تعطیل روزانه هزاران گردشگر را به دامن طبیعت میکشاند.و از ویژگیهای منحصر به فرد این منطقه مهمان نوازی و خون گرمی روستاییان و عشایر منطقه است.

در آبشار سوله دوکل منطقه ای مرزی قرار دارد اما از لحاظ امنیتی‌ بسیار کم خطر است و هیچ گونه مشکل امنیتی و نظامی گردشگران آبشار سوله دوکل را تهدید نمی کند.

عکاس: باقر محرمی

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 749295
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.