نکاتی که نشان می دهد گوشتان جرم گرفته است

تولید موم در گوش برای محافظت از این عضو در برابر آسیب های خارجی مانند باکتری ها ضروری است. اما تجمع موم که در نتیجه تماس گوش با گردوغبار، استفاده از گوش پاک کن و غیره ایجاد می شود می تواند باعث ایجاد جرم گوش شود. این مشکل نیز علائمی دارد که در این مطلب به آن اشاره میشود. برای برطرف کردن گرفتگی گوش و تجمع جرم در آن باید به پزشک مراجعه کنید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، تجمع جرم در گوش باعث گرفتگی گوش می شود. به این معنا که مجرای شنوایی مسدود می شود و در نتیجه احساس گرفتگی در گوش ایجاد می شود و این یکی از رایج ترین علائم تجمع موم در گوش است. به عقیده متخصصان کاهش شنوایی زمانیکه از حمام در می آییم و یا بعد از شنا بیشتر می شود. دلیل آن مربوط به مازاد موم گوش در مجاورت رطوبت متورم می شود و احساس گرفتگی گوش ایجاد می شود. برای مقابله با این مشکل می توانید از آب اکسیژنه استفاده کنید.سر را به یک طرف خم کنید و چند قطره از این آب را در سوراخ گوش بریزید. اندکی غضروف گوش را ماساژ دهید تا آب کاملا وارد گوش شود و یک دقیقه صبر کنید. همین کار را برای گوش دیگر نیز انجام دهید.می توانید این کار را دو تا سه مرتبه در روز تکرار کنید تا احساس گرفتگی برطرف شود.

صدای سوت در گوش

به عقیده برخی متخصصان وزوز گوش می تواند علامت گرفتگی گوش باشد. توجه داشته باشید که جرم گوش نیز می تواند باعث تشدید وزوز گوش باشد. اگر شما در گوش تان صدای سوت می شوند و همچنین در مجاری شنوایی احساس درد دارد و اگر گوش تان دردناک است و یا احساس خارش دارد احتمالا گوش تان را جرم گرفته است. این مسئله می تواند باعث وزوز گوش نیز بشوند. البته این صدا منشا بیرونی ندارد و فقط خودتان آنرا می شنوید. یادتان باشد که سوت زدن گوش همچنین میتواند نشان دهنده یک اختلال شنوایی باشد و لازم است که برای تشخیص دقیق تر مشکل حتما به متخصص مراجعه کنید.

احساس سرگیجه

موم و در واقع گرفتگی گوش ممکن است باعث ایجاد سرگیجه شود. زمانیکه موم زیاد به طور کامل باعث مسدود شدن گوش شود ممکن است فشار زیادی روی گوش داخل وارد کند. این مسئله نیز اطلاعات ضد و نقیضی به مغز ارسال می کند. در نتیجه احساس عدم تعادل و سرگیجه ایجاد می شود. از این گذشته سرگیجه ممکن است از تماس موم با غشای پرده نیز ایجاد شود. توجه داشته باشید که گرفتگی گوش می تواند خطر بروز عفونت گوش را افزایش دهد. متخصصان معتقد هستند که در حین تخلیه جرم گوش نیز احتمال بروز سرگیجه وجود دارد.

اگزما باعث بروز جرم گوش می شود

جرم گوش باعث ایجاد خارش نمی شود. خارش ایجاد شده در برخی موارد خاص بروز می کند. به عنوان مثال اگزما می تواند باعث بروز جرم گوش شود. چون پوست مجاری شنوایی افرادی که از اگزما رنج می برند به دلیل فلس های ایجاد شده بسیار خشک است. پلاک های قرمز ایجاد شده به واسطه اگزما باعث خارش شدید شده و چند روزی نیز ماندگار می شود. اگر از این مشکل رنج می برید ممکن است گوش تان بیشتر بگیرد. در نتیجه بهتر است تحت نظر باشید.

آیا جرم گوش دردناک است؟

مازاد موم ایجاد شده در گوش به خودی خود دردناک نیست. درد زمانی ایجاد می شود که عفونتی ایجاد شده باشد و این عفونت نیز در نتیجه کارهایی مانند شنا بروز می کند که باعث عفونت گوش می شود. عفونت گوش باعث بروز گرفتگی گوش نمی شود اما زمینه را فراهم می کند تا این مسئله تشخیص داده شود. در واقع بیمار به دلیل درد ناشی از عفونت گوش به پزشک مراجعه می کند و متوجه می شود که جرم گوش دارد.

سمعک و تشخیص جرم گوش

در دنیا میلیون ها نفر دچار مشکلات شنوایی هستند و فقط درصد کمی از آنها از سمعک استفاده می کنند. این دستگاه های کوچک تحول زیادی در زندگی افراد مبتلا به مشکلات شنوایی ایجاد می کنند. اما باید بدانید که سمعک نیز راهی برای تشخیص جرم گوش است. به این ترتیب که در صورت داشتن جرم گوش سمعک سوت می زند و یا اینکه نمی توان آنرا درست در گوش قرار داد. در اینصورت فرد احساس می کند سمعک به خوبی کار نمی کند اما واقعیت این است که جرم زیادی مجاری گوش را گرفته است.

توجه داشته باشید که نباید در استفاده از گوش پاک زیاده روی کنید. چون استفاده از گوش پاک کن می تواند جرم گوش را به عمق کانال شنوایی هل دهد و این مسئله نیز باعث گرفتگی گوش می شود. توصیه می شود برای پاک کردن یا خشک کردن گوش هر هفته بین1 تا 2 مرتبه از گوش پاک کن استفاده کنید.

اگر قصد مسافرت دارید

اگر قصد مسافرت دارید و در گوش تان احساس ناخوشآیندی می کنید حتما قبل از سفر به متخصص گوش،حلق و بینی مراجعه کنید تا در صورت داشتن جرم گوش، شستشو داده شود. چون معمولا افراد در تابستان به کنار دریا می روند و این کار ممکن است باعث ایجاد عفونت گوش شود. اگر از قبل جرم گوش داشته باشید این مسئله بسیار دردناک می شود. بنابراین اگر قصد سفر به کنار دریا دارید و می خواهید مدت زمان طولانی آب تنی کنید حتما قبل از سفر از سلامت گوش تان مطمئن شوید.توصیه می شود برای شستشوی گوش به جای پزشک عمومی حتما به متخصص گوش،حلق و بینی مراجعه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید