نشست تبریز و چالش‌های گردشگری با حضور جمعی از فعالان و علاقمندان  بخش گردشگری در محل کانون ارسبارانی‌های مقیم تبریز برگزار شد و در خصوص موضوعات متعدد گردشگری از قبیل توسعه گردشگری، چالش‌های هتلداری و اسکان، نیازهای نرم‌افزاری گردشگری، کارآفرینی و جذب گردشگران خارجی صحبت شد.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در این نشست با تاکید بر اینکه آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌کار برای حل معضل بیکاری، توسعه صنعت گردشگری است، گفت: مقررشده است که طرحی با اعتبار 10 هزار میلیارد تومان و با  وام شش درصدی برای روستاهای زیر 10 هزار نفر جمعیت اجرا شود تا  شاهد اشتغالزایی و تثبیت جمعیت در مناطق روستائی باشیم و در این راستا آماده بررسی و پذیرش طرح‌های ایجاد اشتغال در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری هستیم.
 
مسئولان می‌خواهند که به محض شروع سال 2018 کارهای خود را آغاز کنند!
 
شهاب الدین بی‌مقدار با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 ، یاد آورشد: آذربایجان‌شرقی زیبایی‌های بی‌نظیری دارد که نیاز به شناسایی و معرفی دارد و از جمله آن‌ها می‌توان به قدمگاه آذرشهر اشاره کرد که پتانسیل تبدیل به منطقه ویژه گردشگری را دارد ولی متاسفانه عادت کرده‌ایم که بدون عمل، فقط حرف بزنیم و خود را کنار بکشیم.
 
وی ادامه داد: در کمیته‌های تبریز 2018، تعداد نمایندگان بخش خصوصی بسیار کم است و ارزشی برای این بخش مهم قائل نشده‌اند در حالیکه اجرای بیشتر برنامه‌های گردشگری وابسته به حضور بخش خصوصی است و به نظر می‌رسد که مسئولان می‌خواهند که به محض شروع سال 2018 کارهای خود را آغاز کنند!.
 
وی تاکید کرد: برای استفاده از امکانات به ادارات و مسئولان فشار آورده و پیگیر خواسته‌هایتان باشید و بدانید که مهم‌ترین قدرت انسان، اراده اوست و در این راه هیچ نترسید.
 
بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد
 
میکائیل نظری از فعالان حوزه گردشگری نیز در این نشست آموزش و تامین نیروی انسانی را از چالش‌های توسعه گردشگری در استان دانست و گفت: با توجه به اینکه تبریز تعداد زیادی اماکن گردشگری را دارد و سالانه پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است، این سوال مطرح می‌شود که چه تعداد از شاغلان حاضر در اماکن گردشگری استان می‌توانند به راحتی انگلیسی صحبت کنند؟ چرا از راهنمایان با سابقه گردشگری استفاده نمی‌شود؟.
 
وی توصیه کرد: با توجه به اینکه راهنمایان گردشگری ارتباط مستقیم و نزدیکی با گردشگران دارند و با نیاز‌ها، پرسش‌ها و تمایلات آنان آشنا هستند، بهتر است که در سیاست‌گذاری‌ و تصمیم‌گیری در خصوص مسائل گردشگری از راهنمایان به عنوان اتاق فکر گردشگری استفاده کنند تا این قشر اثرگذار در توسعه گردشگری را، از حالت انزوا بیرون بیاورند.
 
وی با بیان اینکه بناهای تاریخی بیانگر فرهنگ و سنت استان هستند، افزود: چرا برخی از بناهای تاریخی به حیات خلوت تبدیل شده‌اند و استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌شود؟ چرا مقبره علی سیاهپوش امروزه به زنجیر کشیده شده و درهای آن بسته است؟ در حالیکه تک تک بناهای تاریخی می‌توانند گردشگران زیادی برای بازدید به سوی خود جذب کنند.
 
نظری با تاکید بر اهمیت شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری سراسر جهان، خاطر نشان کرد: بهتر است در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری، علاوه بر بخش دولتی، بخش خصوصی و مجریان تور نیز حضور داشته باشند تا بتوانند آورده‌ای پایدار از جمله جذب گردشگر و سرمایه گذار برای منطقه داشته باشند.
 
وی هماهنگی قسمت‌های مختلف گردشگری هم‌چون میراث فرهنگی استان، شهرداری و فعالان بخش خصوصی را از ضروریات دانست و گفت: انتخاب یکی از شهرهای ایران به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی بعد از 57 سال دیگر اتفاق می‌افتد و از این رو نیازمند پشتوانه ملی و استانی است و از طرفی برگزارکنندگان تور در تبریز نیز باید بتوانند برای استان خود قبل از سایر مناطق بسته سفر آماده کنند و گردشگر را به آذربایجان‌شرقی بیاورند.
 
وی عدم وجود تخصص کافی در میان برخی متولیان گردشگری را از جمله موانع توسعه گردشگری در استان عنوان کرد و افزود: متاسفانه این گونه افراد به مسائل تخصصی حوزه گردشگری اشرافیت کامل ندارند و از طرفی به دلیل نبود شناخت کافی از پتانسیل‌های استان، نمی‌توانند نهایت استفاده را از اماکن گردشگری و حتی امامزاده‌ها در معرفی فرهنگ اسلامی ببرند.
 
نظری با اشاره به اهمیت دکور و منظر شهر، تاکید کرد: در اولین دیدار، سیما و ورودی شهر در برقراری ارتباط موثر بسیار مهم هستند و نحوه استقبال افراد در این ورودی‌ها و نیز وضعیت سرویس‌های بهداشتی در تشکیل تصویر ذهنی گردشگر از مقصد سفر، نقش پر رنگی را دارد.
 
وی در خصوص اهمیت سیستم حمل و نقل در توسعه گردشگری یاد آورشد: بزرگ‌ترین مزیت فرودگاه بین المللی تبریز در این است که پروازهای ترکیش ایر لاین در شش منطقه از جمله در تبریز است که فرصت خوبی را برای جذب گردشگران از این مسیر را فراهم می‌کند.
 
وی با بیان اینکه بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌شرقی ندارد، افزود: حمایت بخش دولتی از سرمایه‌گذاران نیز بسیار اثرگذار است و اتاق بازرگانی و نمایندگان مجلس باید در این باره تمهیدات لازم را در نظر بگیرند.
 
بررسی صندوق انتقادات و پیشنهادات همان تبدیل تهدید به فرصت است
 
ستاره شاهوار، کارشناس هتلداری، با تاکید بر اینکه گشاده‌رویی و چهره‌ی خندان در میزبانی از مهمانان و گردشگران در مراکز اقامتی و سایر اماکن مهم است، اضافه کرد: توجه به صندوق انتقادات و پیشنهادات در هتل‌ها، بهترین زمان برای تبدیل انتقادات مسافران به فرصتی ارزشمند برای توسعه مجموعه است.

وی خاطرنشان کرد: هتلداری از دو بخش سخت افزاری هم‌چون معماری و دکوراسیون خود هتل و بخش نرم‌افزاری از نیروی انسانی تشکیل می‌شود و بیشتر هتل‌ها در بخش نرم‌افزاری ضعیف هستند و از سویی بیشتر هتلداران خواستار هموار کردن بروکراسی اداری بی‌مورد از سوی ادارات دولتی هستند.
 
وی توجه به سیستم‌های بازاریابی، برگزاری کنسرت در هتل‌ها، استفاده از تکنولوژی‌های روز در معرفی هتل و رسیدگی به شکایات، تعامل بخش خوصی و دولتی را برای بهبود وضعیت هتل‌ها ضروری دانست.
 
شاهوار در خصوص رویداد تبریز 2018 یاد آورشد: با توجه به مدت زمان کم باقی‌ مانده تا آغاز سال 2018، مرمت و تجهیز خانه‌های تاریخی و توسعه اقامت‌گاه‌های بومگردی بهترین راه‌کار برای تامین اسکان گردشگران است که مردم جامعه میزبان می‌توانند فرهنگ، غذا و پیشینه‌ی غنی تاریخی خود را در این گونه اماکن به نمایش بگذارند.
 
تشکیل شورای هماهنگی برای جلوگیری از موازی‌کاری در گردشگری ضروری است
 
سیما آزاد کارشناس کارآفرینی در لندن با بیان اینکه سرمایه انسانی اثربخش‌ترین فاکتور در کار آفرینی است، افزود: علاوه بر این، سیاست‌های دولت و اجرای برنامه‌های حمایتی در جهت آموزش، اعطا مجوزهای قانونی و شناسایی کارآفرینان نیز حائز اهمیت است.
 
وی در بخشی از سخنان خود تشکیل شورای هماهنگی را برای جلوگیری از موازی در صنعت گردشگری ضروری دانست و با اشاره به مسائل و مشکلات کارآفرینان، خاطرنشان کرد: سطح پایین مهارت، آموزش ناکافی مدیران و کارکنان، مسائل مالی و نیز عدم توجه به بازاریابی، بازارهای نوین، فناوری و سرمایه‌گذاری در این حوزه از مسائلی است که نیاز به بررسی دارد.
 
گاهی ویزای گردشگران ورودی به ایران از خود بلیط گران‌تر است
 
حسین چیت ساز، سردبیر یکی از نشریه‌ها در لندن، داشتن فکر و ایده‌ی نو را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری استان مهم خواند و افزود: در عصر حاضر برای جذب گردشگر، نیاز به بسته نرم‌افزاری پیشرفته است و باید بر روی تولید محتوای انگلیسی بیش از پیش کار شود.
 
وی یاد آور شد: گاهی ویزای گردشگران ورودی به ایران از خود بلیط گران‌تر است و از این رو طبیعی است که سفر به ایران در اولویت اول آنان قرار نمی‌گیرد و کشورهای دیگر جایگزین آن می‌شوند.
 
وی با اشاره به کاربرد فناوری در گردشگری، گفت: با راه‌اندازی سیستم فروش آنلاین می‌توان میزان فروش صنایع‌دستی و فرش تبریز را تا ده برابر افزایش داد و حتی می‌توان شرایطی را فراهم کرد تا گردشگران محصولات و سوغاتی‌های خود را قبل از خرید در مقصد، در انواع گوناگون بتوانند مشاهده و انتخاب کنند.
 
می‌توان قسمت تجاری پایتخت را به تبریز انتقال داد
 
حسین حاج حسینلو، مدیر هلدینگ سرمایه گذاری و توسعه، با تاکید بر اینکه داشتن نگاه استراتژیک به سرمایه‌گذاری، بیان کرد: بهتر است برای توسعه آذربایجان‌شرقی از دیگر استان‌های کشور الگوبرداری نکنیم چراکه آن‌ها 30 از ما جلوترند و نمی‌توان همان نسخه را برای تبریز پیچید.
 
وی با اشاره به اینکه می‌توان قسمت تجاری پایتخت را به تبریز انتقال داد، گفت:  اگر برنامه ریزی برای تبریز و استان بر اساس طرح توسعه باشد، مشکلات با سرعت بالایی حل می‌شود و نیازی به الگوبرداری از دیگر مناطق کشور نخواهد بود و البته طرح توسعه تبریز و استان بسیار متفاوت است.
 
وی افزود:  برای فروش صنایع‌دستی استان باید به سلیقه‌های کشورها توجه کرد و بدیهی است که سلیقه اتاق آلمانی با انگلیسی متفاوت است و از سویی جای تبریز در برنامه‌های ایرانگردی گردشگران خارجی خالیست که بهتر است فعالان بخش گردشگری فکری به حال آن بکنند.
گزارش از: پریا توفیقی

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.