سمیه زارع روز یکشنبه در جلسه بررسی مشکلات بیماران و انجمن ام اس که با حضور خیران و پزشکان در فرهنگسرای قرآن و عترت شهرداری ارومیه برگزار شد، افزود: در حال حاضر بیش از سه هزار و 800 نفر در آذربایجان غربی به بیماری ام اس مبتلا بوده و این تعداد روز به روز در حال افزایش است.
وی اضافه کرد: با توجه به این آمار، سرعت ابتلا به بیماری ام اس در آذربایجان غربی بسیار زیاد بوده و این استان در منطقه بحران شیوع این بیماری در کشور قرار دارد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 53 درصد بیماران مبتلا به ام اس در آذربایجان غربی شامل 2 هزار نفر مربوط به شهر ارومیه است که این رقم قابل توجه باید مورد بررسی پژوهشی قرار گیرد.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال 120 نفر در آذربایجان غربی به ام اس مبتلا شده اند که با این امر، شرایط زندگی این افراد و خانواده های آنها به شدت تغییر کرده است.
مدیرعامل انجمن ام اس آذربایجان غربی گفت: نبود منابع مالی برای درمان و ادامه زندگی و نبود امکان ادامه اشتغال از مشکلات بیماران ام اس در استان است که امیدواریم با همراهی مسئولان، این مشکلات به حداقل برسد تا زمینه مداوای این بیماران نیز فراهم شود.
به گزارش ایرنا در این جلسه در خصوص مشکلات بیماران ام اسی در آذربایجان غربی و حل مشکلات آنها بحث و تبادل نظر شد.
بیماری ام.اس (مولیتپل اسکلروزیس) یکی از شایع ترین بیماریهای سیستم اعصاب مرکزی (مغز و نخاع) است و در اثر تخریب غلاف میلین ایجاد می شود البته میلین غلافی است که فیبرهای عصبی را احاطه می کند و در انتقال سریع امواج عصبی نقش بسیار مهمی دارد.
در حالت طبیعی با وجود این غلاف امواج عصبی به سرعت منتقل شده و موجب توانایی بدن در ایجاد حرکات هماهنگ و موزون می گردد ولی در بیماری ام.اس این غلاف عصبی به تدریج تخریب می شود و بدین ترتیب امواج عصبی از مغز به خوبی منتقل نمی شود و علایم مختلف بیماری ام.اس ظاهر می شود.
علایم بیماری ام.اس، بسته به اینکه چه منطقه ای از سیستم اعصاب مرکزی گرفتار شده باشد، بسیار متغیر هستند و این علایم حتی در یک فرد خاص در طول سیر بیماری تغییر می کند.
علایم شایع این بیماری اختلالات بینایی شامل تاری دید، دو بینی، حرکات غیرارادی و سریع چشم و بندرت از دست دادن کامل بینایی، اختلالات تعادل شامل لرزش، عدم تعادل در راه رفتن، سرگیجه، ضعف و کرختی اندامها، اختلال در حرکات موزون، سفتی عضلات، اختلالات حسی شامل گزگز، سوزش، بی حسی و درد است.
از دیگرعلایم این بیماری اختلال تکلم، تغییر حالت تکلم، کشیدن کلمات و اختلال بلع، خستگی، مشکلات مثانه و اختلال در اجابت مزاج، اختلالات مثانه شامل تکرر ادرار، دفع ناقص مثانه یا دفع غیرارادی، اختلالات اجابت مزاج شامل یبوست و بندرت بی اختیاری، مشکلات جنسی شامل ناباروری، کم شدن میل جنسی، حساسیت به گرما، اختلالات شناختی شامل اختلال در حافظه کوتاه مدت، اختلال در تمرکز و قدرت تصمیم گیری است.
ایران در ابتلا به بیماری ام اس جزو 10 کشور اول دنیاست و در این میان اصفهان بیشترین آمار مبتلایان به ام اس را در کشور دارد.
بیماری ام اس تاریخچه آن به 130 سال پیش برمی گردد و مبتلایان به این بیماری بین 15 تا 45 سال دارند.
این بیماری مسری نبوده و از دسته بیماری های ارثی هم محسوب نمی شود، اما نقش ژنتیک در ایجاد آن تایید شده است.
اکنون درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما شیوه های درمان موجود در تغییر سرعت بیماری مؤثر است.
8137/2093 ** خبرنگار: سیده فاطمه سجادی ** انتشاردهنده: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.