مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با انتشار فیلم کوتاهی از تخریب قلعه های سنگی در مسیر ساخت سد ایلسو بر روی رودخانه دجله در ترکیه، گفت:عملیات فروریختن قلعه های سنگی که هفته گذشته آغاز شد بخشی از برنامه دولت ترکیه برای مستحکم کردن مخزن سد پس از ساخت آن و توسعه توریسم در آینده در این منطقه است.

به گزارش جماران، محمد درویش در کپشن فیلم خود نوشت: با انفجار قلعه های سنگی که در حسن_کیف بدست انسان ساخته شده اند، تخریب این شهر کردنشین در جنوب شرق  ترکیه، در کنار #دجله و با قدمت نزدیک به ١٢ هزار سال وارد مرحله جدیدی شده است. متاسفانه با پایان ساخت #سد_ایلی_سو در حسن کیف، بیش از ٣٠٠ اثر باستانی و ١٩٩ زیستگاه از بین خواهد رفت. تخریبهای اخیر که در این فیلم کوتاه مشاهده می کنید، خشم ساکنان منطقه و نیز دیگر مردم در سراسر ترکیه و جهان را برانگیخته است. عملیات فروریختن قلعه های سنگی که هفته گذشته آغاز شد بخشی از برنامه دولت ترکیه برای مستحکم کردن مخزن سد پس از ساخت آن و توسعه توریسم در آینده در این منطقه است. برنامه دیگر دولت پُر کردن ٢١٠ غار است که زمانی بدست انسان ساخته شده بوده (از این نمونه بیش از ٥٥٠٠ غار در حسن کیف وجود دارد) و همچنین ساختن دیوارهایی از جنس بتون به درازای صدها متر پیرامون قلعه های سنگی در برابر مخزن سد است. 
پس از اعتراض گسترده مردم هفته گذشته، فرماندار منطقه باتمان و سازمان آب مسئول سدها DSI گفته اند که آنها از هیچ ماده منفجره استفاده نکرده اند و عملیات انجام شده تنها برای جلوگیری از فروریختن سنگها و حفاظت از جان مردم بوده. واقعیت اما این است که تنها برای بخشی از سنگها از مواد منفجره استفاده نشده، و مسئولان محلی تأیید کرده اند که برای بخش اعظم این عملیات از مواد منفجره استفاده شده و ریزش یک صخره آخرین بار هفت سال پیش در حسن کیف اتفاق افتاده که آنهم بدلیل دخالتهای انسانی بوده. هدف از تخریب این سنگها از جمله بدست آوردن خرده سنگهای لازم برای ساخت یک "بندرگاه" تاریخی است که قرار است محور اصلی جذب گردشگران در این منطقه شود؛ برای دولت بسیار ارزانتر است تا مواد لازم برای ساخت این پروژه را با تخریب آنچه که هزاران سال پیش بدست انسان ساخته شده بدست بیاورد تا آنکه بخواهد مواد مورد نیاز را از نقطه ای دیگر به حسن کیف انتقال دهد. رسوایی دیگری که بوقوع پیوسته، صدور مجوزی قانونی بتاریخ ١٥ اوت ٢٠١٧ از جانب هیئت محلی حفاظت از میراث فرهنگی، چند روز پس از انجام تخریب برای این عملیات بوده. با این حساب بخشی از این تخریب غیرقانونی محسوب می شود. حسن کیف در سال ١٩٧٨ از جانب اداره کل حفاظت از آثار باستانی ترکیه بعنوان یک میراث باستانی درجه یک اعلام شده که بنا به نظریه متخصصین ٩ از ١٠ گزینه لازم برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان میراث جهانی از جانب #یونسکو را داراست.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.