این علائم عجیب حکایت از مصرف زیاد نمک دارند

هرچند مصرف زیاد نمک، یکی از دلایل اصلی بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون است، اما نشان داده شده، نمک علاوه بر این مشکل، حالت‌های ناخوشایندی برای فرد ایجاد می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با برخی علائم عجیب و کوتاه‌مدت که از زیاد بودن مصرف نمک حکایت دارند، آشنا شوید.

تنگ شدن انگشتر

اگر احساس می‌کنید، انگشترتان ناگهان برایتان تنگ شده، به احتمال زیاد دلیلش احتباس آب است که بر اثر مصرف زیاد نمک ایجاد می‌شود. بدن کارکرد پیچیده‌ای دارد. یکی از این کارکردها، حفظ تعادل مایعات و الکترولیت‌هاست. با افزایش سدیم در بدن، مغز فرمان آزاد شدن هورمون‌هایی را صادرمی کند که به بدن می‌گویند، تا حد ممکن آب ذخیره کند.

خشکی دهان

با مصرف غذاهایی که سدیم بالایی دارند، بدن احساس می‌کند، تعادل میان آب و نمک به هم خورده است. از این رو، علائم تشنگی مانند خشکی دهان را ارسال می‌کند تا با نوشیدن آب، حالت تعادل ایجاد شود.

سردرد

براساس مطالعه‌ای که در British Medical Journey منتشر شد، میان سردرد و فشار خون بالا ارتباط عمیقی وجود دارد. همچنین نشان داده شده، کسانی که مصرف نمک بالایی دارند، حتی اگر فشار خون طبیعی داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که به سردرد مبتلا شوند.

نیاز مکرر به دستشویی رفتن

نوشیدن آب زیاد، یکی از دلایل رفتن مکرر به دستشویی است، اما مصرف نمک هم می‌تواند همین تاثیر را داشته باشد. وقتی نمک زیادی مصرف می‌کنید، کلیه‌ها باید برای دفع نمک اضافی، اضافه کاری کنند و شما بیش از حد معمول نیاز به دستشویی رفتن پیدا می‌کنید.

مه مغزی

مصرف نمک زیاد، کم آب شدن بدن و در نتیجه کاهش توانایی تفکر را به دنبال دارد. در آزمایشی که نتایج آن در Journal of Nutrition منتشر شد، زنانی که دچار کم‌آبی بودند، سطح تمرکز، حافظه، استدلال، زمان واکنش و همچنین روحیه بدتری را نشان دادند.

چه باید کرد؟

صرف‌نظر از نوع علائمی که شاهد آن هستید، بهتر است مصرف غذاهای فرآوری شده را کاهش دهید و آب بیشتری مصرف کنید. این کار به بدن اجازه می‌دهد، به حالت تعادل برگردد. زمانی که بدن، تعادل خود را به دست آورد، با کنترل مصرف نمک می‌توان از بازگشت علائم جلوگیری کرد. مصرف کمتر از 2300 میلی‌گرم نمک در روز توصیه می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید