در برنامه «چشم شب روشن» مطرح شد؛

مافیا جایی در سینمای ایران ندارد

«چشم شب روشن» در شامگاه 25 مرداد و بامداد 26 مرداد به بررسی مسائل مربوط به پخش فیلم و مافیای آن پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «چشم شب روشن» در شامگاه 25 مرداد و بامداد 26 مرداد، به بررسی مسائل مربوط به پخش فیلم و مافیای آن پرداخت.

اکبر نبوی مجری کارشناس سینمایی «چشم شب روشن» در ابتدا به سهم خود شهادت شهید مدافع حرم «محسن حججی» را تسلیت گفت و سپس به گفت‌وگو درباره پخش فیلم در سینمای ایران، با مرتضی شایسته و غلامرضا موسوی تهیه کنندگان سینما پرداخت.

هم رشد داشته‌ایم و هم دچار ایست شده‌ایم

موسوی، دیدگاه خود را درباره وضع اکنون سینمای ایران اینگونه بیان کرد: سینمای ایران با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، توانسته بعد از انقلاب رشد رو به بالایی در همه زمینه‌ها مانند تولید و محتوا و... پیدا کند. با این ‌حال در بعضی از سال‌ها دچار ایست شدیم و نتوانستیم سیر صعودی را با ‌سرعت بیشتری طی کنیم.

وی ادامه داد: با نگاه به فیلم‌سازان برجسته می‌توان دریافت که علی‌رغم داشتن آثار شاخص، فیلم‌ساز نمی‌تواند تا آخر عمر فیلم‌های درجه ‌یک و خوبی ارائه دهند.

سینمای ایران در دنیا حرف برای گفتن دارد

تهیه‌کننده «گل یخ» اظهار کرد: سینما به دلیل ویژگی‌هایی که دارد و هنر- صنعت است، طبیعتاً شرایط متعددی برایش به وجود می‌آید و به عقیده من در شرایطی قرار داریم که سینمای ایران در دنیا حرفی برای گفتن دارد. شاید اگر از اوایل انقلاب در بخش بین‌الملل برنامه‌ریزی دقیق‌تری وجود داشت، سینمای ایران در بسیاری از کشورها حرف بیشتری برای گفتن داشت.

موسوی در تکمیل حرف‌هایش گفت: توانستیم بسیار در جشنواره‌های خارجی بدرخشیم اما باید بتوانیم مانند هر اتفاق دیگری در سینمای جهان تماشاگر جذب کنیم و این امر سبب می‌شود که سینمای ما از نظر اقتصادی قدرت و رشد بیشتری پیدا کند.

افزایش سه برابری تماشاچی و فروش فیلم‌ها از ابتدای سال 95

وی عنوان کرد: از ابتدای سال 95 استقبال فوق‌العاده‌ای از فیلم‌های ایرانی داشتیم که تماشاچی، دو و نیم تا سه برابر و فروش فیلم‌ها نیز سه تا چهار برابر افزایش پیداکرده است و اگر ما بتوانیم آثار خود را به مخاطبان از طریق تبلیغات ارائه کنیم، فروش بیشتری خواهیم داشت.

تهیه کننده «من مادر هستم» فروش را به ‌عنوان شاخصی برای استقبال مردم دانست و افزود: در سال جاری فیلم‌هایی همچون «نهنگ عنبر2» و «گشت ارشاد2» توانسته با استقبال فراوان مردم، حدود 20 میلیارد تومان فروش داشته باشد. ما توانسته‌ایم تماشاچیان زیادی به سینما جذب‌ کنیم و این نشان‌ می‌دهد که سینمای ایران مورد توجه مخاطبان داخلی است؛ حضور آثار افرادی چون مجید مجیدی و اصغر فرهادی و... در اسکار و جشنواره‌های کن و برلین و ونیز نشان‌دهنده توجه به سینمای ایران در خارج از کشور است.

پاکترین و شریف ترین سینمای دنیا را داریم

موسوی ادامه داد: ما با توجه به اینکه پاک‌ترین و شریف‌ترین بخش سینما را در دنیا داریم باید بتوانیم در خارج از کشور تماشاچی به آثار خود جذب کنیم.

در ادامه مرتضی شایسته، درباره اوضاع کنونی سینمای ایران گفت: با توجه به فروش خوب فیلم‌ها در سال 95 و 96، سینمای ایران روزهای خوبی را پشت سر گذاشته و حال خوبی دارد و از سال 92 تاکنون روند فروش فیلم‌ها رو به صعود بوده است. از لحاظ کیفی حال سینمای ایران با توجه به ساخت فیلم در ژانرهای مختلف خوب است و موانع کمتری برای فیلم‌سازان وجود دارد.

درصد حضور دولت در سینما در حال رسیدن به صفر است

تهیه‌کننده «ساقی» با اشاره به صحبت‌های شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، گفت: درصد حضور دولت در سینما آرام‌آرام در حال رسیدن به صفر است. آمار فروش فیلم‌ها در سینمای تهران و سینمای شهرستان‌ها به نصف- نصف (50-50) رسیده است.

شایسته درباره تعداد سالن‌های سینما در تهران و شهرستان‌ها گفت: ساخت سینما در تهران و شهرستان‌ها رو به افزایش است و تعداد سینمای ایران از 454 سالن به 554 خواهد رسید و این نشان‌دهنده این است که سینمای ایران رونق دارد و می‌تواند روی پای خود بایستد.

در ادامه بحث موسوی درباره پخش فیلم در سینمای ایران گفت: بیشتر از 55 فیلم در گروه‌های حرفه‌ای سینمای بدنه نمی‌توانیم اکران کنیم که این برمی‌گردد به تعداد و ظرفیت سینمای ایران، منهای شهرستان هایی که سینما ندارد و ما باید مجموعاً 5000 هزار سالن در تهران و شهرستان‌ها داشته باشیم.

رغبت به ساخت سالن سینما در پاساژهای تجاری بعد از افتتاح پردیس کوروش

وی اشاره کرد: بعد از افتتاح پردیس کوروش بسیاری از مغازه‌دارها در تهران رغبت به ساخت سالن سینمایی در پاساژ تجاری پیداکرده‌اند، چراکه آن‌ها به این باور رسیده‌اند که سالن سینمایی در این مکان‌ها پاخور مغازه‌ها را زیاد می‌کند.

شایسته نیز دراین‌باره گفت: کار پخش فیلم بسیار سخت بوده و بالا رفتن سن مسئولان پخش فیلم، عاملی برای تسلط نداشتن این افراد برای پخش آثار است. از بین 29 دفتر پخش فیلم حدود 15 دفتر فعالیت زیادی دارند و 10 دفتر نیز بیشترین فعالیت را نسبت به بقیه دفاتر دارند.

این سرمایه‌گذار سینما در رابطه با معضل سالن‌های سینما گفت: 136 سالن در بخش خصوصی در حال ساخت است که در 6 ماه آینده به سینماهای موجود اضافه خواهد شد.

شکی در آمار فروش فیلم‌ها وجود ندارد

تهیه‌کننده «رخساره» درباره آمار فروش واقعی فیلم‌ها بیان کرد: باوجود فروش الکترونیکی، می‌توانید به سامانه سینما تیکت رفته واز درصد فروش فیلم‌ها آگاهی یابید؛ پس شکی در آمار فروش فیلم‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید یاد بگیریم بعضی فیلم‌ها را برای گروه مخاطب خاص و گروه هنر و تجربه نمایش بدهیم و با توجه به این نوع فیلم‌ها نزدیک 91 درصد فیلم‌ها به نمایش درمی‌آید.

افرادی که درباره مافیا در سینما حرف می زنند، نمی دانند مافیا چیست!

موسوی در رابطه با مافیای سینمای ایران گفت: به نظر من برخی از افرادی که به مافیا اشاره می‌کنند، نمی‌دانند مافیا چیست و قانونمندی مافیا را به وجود می‌آورد.

فروش 40 میلیاردی دو فیلم در نوروز 96 دلیلی بر وجود مافیا نیست

همچنین شایسته درباره وضعیت نمایش فیلم‌ها و مافیای آن‌ها گفت: امسال 2 فیلم در عید داشتم که حدود 40 میلیارد فروخت و این دلیلی بر وجود مافیا نیست.

مافیایی در سینمای ایران وجود ندارد

تهیه کننده «من همسرش هستم» افزود: با توجه به آمار و ارقام و روابطی که در سینمای ایران موجود است، دفاتر پخش که کانون پخش دارند و تهیه‌کنندگان که در شورای عالی تهیه‌کنندگان هستند، مافیایی وجود ندارد و برخی از افراد در این عرصه وقتی با مشکل روبرو می‌شوند لب به اعتراض می‌گشایند.

درباره اکران و پخش فیلم‌ها، 50 درصد سینماداران تصمیم گیر هستند

تهیه‌کننده هم‌نفس در پایان خاطرنشان کرد: در رابطه با اکران و پخش فیلم‌ها،50 درصد سینما داران، باید تصمیم بگیرند که فیلمی اکران شود یا نشود!

شایان ذکر است؛ «چشم شب روشن» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی شنبه تا چهارشنبه ساعت 23 به مدت 90 دقیقه با اجرای محمد صالح علا به‌صورت زنده روانه آنتن شبکه چهار می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید