گزارش جی پلاس؛

پنجره فتوکرومیک هم آمد/ پنجره های جدید هوشمند چگونه کار می کنند؟

فناوری جدید در پنجره های هوشمند می تواند رنگ شیشه را تغییر دهند و در فاصله کمتر از یک دقیقه رنگ پنجره را از شفاف به تیره کامل تبدیل کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ پایگاه خبری ساینس نوشت: طبق یک مطالعه جدید، فناوری جدید در پنجره های هوشمند می تواند رنگ شیشه را تغییر دهند و در فاصله کمتر از یک دقیقه رنگ پنجره را از شفاف به تیره کامل تبدیل کنند. از این طریق هزینه های گرمایش و سرمایشی یک ساختمان حدود 20 درصد کاهش می یابد.

پنجره های هوشمند را مهندسان دانشگاه استنفورد توسعه دادند. این پنجره ها با روش کاملا متفاوتی از پنجره های دینامیک ( هوشمند) "dynamically tinted window" دیگر ساخته شده اند. در این روش جدید از ژل پلیمری که حاوی یون های فلزی است، استفاده شد و آن را در بالای یک الکترود شفاف به کار بردند. هنگامی که ولتاژ اعمال می شود، یون های فلزی، الکترود را  پوشش می دهد و تمام امواج نور را مسدود می کنند. وقتی ولتاژ مخالف اعمال می شود، پنجره ها شفاف می شود.

"مایکل مک ژی" - استاد علوم و مهندسی مواد در دانشگاه استنفورد که این تحقیق را رهبری کرد، معتقد است که این فناوری جدید مزایای زیادتری در مقایسه با فناوری الکتروکرومیک دارد.

او اظهار کرد: بسیاری از مردم دوست دارند پنجره های رنگی دینامیک (پویا) داشته باشند اما به دلیل قیمت بالای میکرون در الکتروکرومیک، امکان داشتن پنجره های رنگی پویا وجود ندارد. اما در این روش جدید به دلیل تزریق محلول پلیمر به شیشه ها، قیمت تمام شده آنها بسیار ارزان تر می شود و می توان راه را برای استفاده گسترده از این پنجره های هوشمند در ساخت و ساز های شهری هموار ساخت.

تاکنون این تکنولوژی در ساخت هواپیماها و اتومبیل ها استفاده شده است. برای مثال می توان شرکت هواپیمایی بوئینگ را مثال زد که از پنجره های رنگی در هواپیمای پرچمدار خود 787 به کار برده است

 همچنین برخی از خودروسازان لوکس  از مواد الکتروکرومیک برای تولید آینه های عقب استفاده می کنند.

اما محققان با استفاده از این روش جدید هزینه ها را بسیار پایین آورده و می خواهند استفاده از این نوع تکنولوژی جدید را گسترش دهند. امکان کاربرد این پنجره ها را در خانه ها، ساختمان های بزرگ تجاری وجود دارد. هم اکنون بعضی از شرکت های خودرو سازی علاقمند به استفاده از این نوع پنجره در سقف ماشین ها و یا پنجره های عقب هستند.

طبق گفته سازندگان این نوع پنجره، شما می توانید نور را تنظیم کرده و از حالت کاملا شفاف به کاملا تاریک، نیمه تاریک و یا کمی تاریک درآورید. شما می توانید تنظیم کنید که چقدر نور وارد اتاق شود.

با توجه به استفاده از فلز در درون این پنجره ها، پنجره های جدید هوشمند بادوام تر از نوع الکتروکرومیک هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید