گزارش جی پلاس؛

رفتار جالب حیوانات و گیاهان هنگام کسوف و خسوف!

آیا تا کنون دقت کرده اید که حیوانات و گیاهان در هنگام وقوع خسوف یا کسوف چگونه رفتار میکنند؟

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ آیا تاکنون دقت کرده اید که حیوانات و گیاهان در هنگام وقوع خسوف یا کسوف چگونه رفتار می کنند؟ برخی می گویند پرندگان ساکت می شوند و زنبورها به کندوهایشان باز می گردند.

"الیس ریکارد" - سخنگوی پروژه ای با نام " پاسخ های زندگانی" در کالج آکادمی علوم کالیفرنیای سانفرانسیسکو می گوید: " شواهد داستان گونه بسیاری وجود دارد که چگونه حیوانات و حتی گیاهان به ماه گرفتگی یا خورشید گرفتگی پاسخ می دهند".

شاید اولین  شاهدی که در این باره ثبت شده است، مربوط به خورشیدگرفتگی سال 1544 باشد که "پرندگان آواز خواندن را متوقف کردند" و دیگری مربوط به سال 1560 که "پرندگان به زمین افتادند."

از قرن گذشته یا کمی بیشتر، دانشمندان تلاش کرده اند که  این سؤال را بررسی کنند و علت علمی بیایند.

انجمن تاریخ طبیعی بوستون مشاهداتش را در طی یک گرفتگی در سال 1932 جمع آوری کرد. این اولین مطالعه جامع و علمی در مورد رفتار حیوانات در طول یک پدیده گرفتگی کامل بود. جیرجیرک ها شروع به جیرجیرو قورباغه ها هم غور غور کردند. زنبورها به کندو ها بازگشتند و جوجه ها به لانه هاشان برگشتند!

مطالعاتی که در دهه های 60 و 70 میلادی انجام شد، نشان داد که سخت پوستان و زئوپلانکتون ها در طول خورشیدگرفتگی به سمت تاریکی شنا می کنند. ناپدید شدن خورشید موجب می شود که عنکبوت ها تار خود را خراب کنند. این مشاهدات بسیار اندک و مبهم است.

امسال" آکادمی علوم کالیفرنیا" از شهروند دانشمندان خواست تا مشاهدات خود را در طول خورشید گرفتگی امسال از هر نوع حیوان و با استفاده از برنامه iNaturalist ثبت کند؛ این تیم امیدوار است با استفاده از این نرم افزار بتواند به داده های بیشتری از مناطق جغرافیایی متفاوتی دست یابد.

دیدگاه تان را بنویسید