واکسن آنفلوانزا چسباندنی و کاملا بدون درد+ عکس

نوعی واکسن آنفلوانزا چسباندنی و کاملا بدون درد توسط محققان برای واکسینه کردن افراد ابداع و با موفقیت آزمایش شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این روش که توسط پژوهشگران آمریکایی کشف شده و مرحله اول آزمایش آن با موفقیت به انجام رسیده، یک تکه نوار چسب شبیه نوارهای ترک سیگار به پوست چسبانده می‌شود و واکسن آنفلوانزا از طریق صدها سوزن بسیار کوچک و حل شدنی تعبیه شده در سطح این نوار وارد بدن شخص می‌شود.

آزمایش‌های انجام شده نشان داده که کارایی این روش به اندازه روش تزریق با استفاده از سرنگ است.

استفاده از این روش نه تنها مساله سوزش ناشی از تزریق را از میان برمی‌دارد، بلکه از نظر هزینه واکسینه کردن نیز مقرون به صرفه است. به خصوص این که برای واکسینه کردن نیازی به کارکنان مراکز درمانی یا افراد آشنا به تزریق نیست، بلکه هر کس می‌تواند شخصا آن را به پوست خود بچسباند. پس از 20 دقیقه، شخص این نوار را از پوست خود برمی‌دارد و کار واکسینه شدن تمام خواهد بود.

در صورت رواج یافتن این روش، افراد عادی می‌توانند واکسن چسباندنی را از داروخانه یا مراکز بهداشتی دیگر تهیه کنند و مورد استفاده قرار دهند.

به گفته پژوهشگران، نیازی نیست که واکسن چسباندنی تا زمان مصرف در یخچال نگهداری شود که این هم کار را سهل‌تر می‌کند.

در آزمایش‌های انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه "اموری" در ایالت جورجیای آمریکا و موسسه تکنولوژی جورجیا، 100 فرد بالغ در چهار گروه دسته‌بندی شدند.

سه گروه به شیوه نوار چسبی و یک گروه به روش مرسوم تزریقی واکسینه شدند. در هر دو مورد، افراد واکسینه شده دستکم برای شش ماه به شکلی یکسان در برابر آنفلوانزا مصونیت یافتند.

اگرچه واکسینه شدن تزریقی هم چندان دشوار نیست، اما سهولت به مراتب بیشتر و هزینه به مراتب کمتر روش جدید می‌تواند باعث استفاده گسترده‌تر از این واکسن شود.

از آنجا که آنفلوانزا یک بیماری به شدت واگیر است، افزایش تعداد کسانی که در برابر آن مصونیت یافته باشند خطر شیوع همگانی را کاهش می‌دهد.

در برخی کشورها از جمله انگلیس، به گروه‌های خاصی از جمله سالمندان و مبتلایان به برخی بیماری‌های خاص به شدت توصیه می‌شود در برابر آنفلوانزا واکسینه شوند.

واکسینه شدن خطر ابتلای به این بیماری را به خصوص در فصل‌های شیوع آن به شکلی قابل توجه کاهش می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید