گروه خونی AB منفی نادرترین گروه خونی بین ایرانیها

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران شاخص اهدای خون در ایران را 27 در هزار نفر عنوان کرد و افزود: از هر هزار نفر در کشور، به طور متوسط 27 نفر خون خود را اهدا می کنند که شاخص بسیار خوبی در سطح دنیا است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، بشیر حاجی بیگی، اظهار داشت: 90 درصد از مردم، گروه خونی مثبت دارند و سازمان انتقال خون به تمامی گروه‌های خونی مثبت و منفی نیاز دارد. گروه خونی O+ فراوان‌ترین گروه خونی در بین مردم است و 33 تا 34 درصد از مردم دارای این گروه خونی هستند.

وی افزود: همچنین 25 تا 26 درصد از مردم گروه خونی A+، حدود 24 درصد از مردم گروه خونی B+، حدود 7 تا 8 درصد از مردم گروه خونی AB+، حدود 3 تا 4 درصد دارای گروه خونی O منفی، حدود 2 تا 3 درصد A منفی و کمتر از یک درصد از آنها گروه خونی AB منفی دارند.

حاجی بیگی از گروه خونی AB منفی به عنوان نادرترین گروه خونی در بین مردم یاد کرد و گفت: مردم حتما باید گروه خونی خود را بدانند و در برخی موارد که عنوان می‌شود خون کمیاب می‌شود، هیچ فردی مقصر نیست؛ زیرا برخی از گروه‌های خونی کمیاب و نادر هستند و در استان تهران ممکن است بین یکهزار نفر اهداکننده خون، 2 تا 3 نفر دارای گروه خونی AB منفی باشند.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: در سال‌های گذشته همزمان با ماه مبارک رمضان، مراکز اهدای خون با کاهش مراجعه مردم روبرو می‌شد و از طرفی چند سالی بود که فاصله بین افطار تا سحر کوتاه بود، اما امسال مراکز انتقال خون سراسر کشور با ذخیره خونی بسیار خوبی وارد ماه مبارک رمضان شدند.

حاجی بیگی اظهار داشت: از ابتدای ماه مبارک رمضان از مردم خواستیم که اهدای خون را به شب‌های قدر موکول نکنند و در روزهای این ماه مبارک به اهدای خون بپردازند، روزه‌داری مانعی برای اهدای خون نیست و اهدای خون هم باعث ابطال روزه نمی‌شود.

وی در پایان با بیان این که در سازمان انتقال خون ایران، اهدای خون به طور کامل داوطلبانه است و اهدای خون هیجانی کنار گذاشته شده است، گفت: اهدای خون با شعار اهدای خون مسئولانه و آگاهانه به پیش می‌رود و دیگر برای افزایش اهدای خون، نیاز به مصاحبه نیست بلکه مردم بزرگوار بر اساس حس نوع دوستی و انسان دوستی اقدام به اهدای خون می‌کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید