جی پلاس؛

تصویر جذاب ناسا از یک کهکشان "مرده"!

هابل با استفاده از لنزهای گرانشی توانست تصویری از کهکشان جدید اما به اصطلاح "مرده" تهیه کند.

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ جاذبه یا گرانش خوشه ای کهکشان فوق العاده بزرگ و حجیمی با مختصات MACS J2129-0741، به دانشمندان اجازه نمی داد که  کهکشان  دیگری با مختصات MACS2129-1 که در فاصله دورتری قرار دارد را رصد و مشاهده کنند. شما می توانید این کهکشان را در گوشه بالای تصویر در سمت راست مشاهده کنید.

خوشبختانه با ترکیب درست این "لنز طبیعی" یا همان لنز گرانشی  و توانایی که تلسکوپ فضایی هابل ناسا دارد، اخترشناسان موفق به  کشف شگفت آور دیگری شدند و آن هم  کشف  نخستین نمونه ای از یک کهکشان فشرده اما عظیم که با سرعت بسیار زیاد در حال چرخش است.

لازم به ذکر است که چند میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ یابیگ بنگ دیگر ستاره ای در این کهکشان شکل نمی گیرد. محققان اعتقاد دارند اهمیت این کشف و پیدا کردن یک کهکشان از اوایل تاریخ جهان، درک فعلی آنها را از شکل گیری و درک آنها از تکامل کهکشان های بزرگ را به چالش می کشد.

این اولین مدرک واضح و مستقیمی است که  نشان می دهد چگونه برخی از این اولین کهکشان های به اصطلاح "مرده" (کهکشان هایی که شکل گیری ستاره ها در آن متوقف شده) از شکل شیری خود به کهکشان های بیضوی غول پیکر که امروز می بینیم، تکامل یافته است.