محمد صادق پورمهدی روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، حل مشکل صدها واحد تولیدی که مشکلاتشان در زمینه های مختلف بیمه ای، مالیاتی، زیست محیطی، ملکی و برق به بیش از یک دهه گذشته مربوط می شد را از موفقیت های دولت یازدهم در استان عنوان کرد.
وی اعلام کرد: در قالب طرح رونق تولید به بیش از 700 واحد تولیدی استان به میزان 4960 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت شده است.
جبارزاده همچنین گفت: از محل منابع داخلی بانک‌ها به بیش از 560 واحد تولیدی استان به میزان 2600 میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت شد.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه تأمین و تجهیز منابع مالی و شفاف‌سازی اقتصاد در استان به ‌منظور تسهیل و ایجاد رویه واحد در شبکه بانکی استان جهت پرداخت تسهیلات، ایجاد هماهنگی و سازوکار لازم برای توسعه سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها در استان، استمهال بدهی‌های نزدیک به 300 واحد تولیدی استان به میزان 3200 میلیارد ریال را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای رونق تولید عنوان کرد.
پورمهدی با اشاره به صدور جواز توسعه برای 108 واحد صنعتی موجود با اشتغال‌زایی 3200 نفر، از ایجاد 279 واحد جدید تولیدی با اشتغال‌زایی چهار هزار نفر در استان خبرداد.
وی با اشاره به اتخاذ تدابیر لازم به‌منظور توسعه پنجره واحد سرمایه‌گذاری و پیاده‌سازی کامل پنجره واحد تجارت فرامرزی از راه اندازی سامانه جامع امور گمرکی در گمرک تبریز به‌طور کامل خبرداد و گفت: این تدابیر موجب کاهش تأخیر در فرآیندهای گمرکی، تسریع و تسهیل در امر ترخیص کالا، تخصیص مؤثر و کاراتر منابع و افزایش شفافیت شده است.
پورمهدی از جذب مشارکت 562 میلیارد ریالی نهادهای مردمی در حوزه اشتغال و تولید استان با اشتغال‌زایی 4 هزار نفر خبرداد و گفت: 14 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به تعداد 3415 طرح پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری خارجی مصوب در استان در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم 442 میلیون دلار بود، گفت: در زمان حاضر به سه هزار و 274 میلیون دلار رسیده و رشد هشت برابری را نشان می دهد.
معاون استاندار آذربایجان شرقی همچنین گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در استان 360 میلیون دلار بود که با رشد 1.9 برابری در زمان حاضر به 550 میلیون دلار رسیده است.
وی با اشاره به اینکه شرایط خاص بین المللی و منطقه ای و تحریم ها و نیز وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بازمانده از دولت قبل، دولت را مجبور به اتخاذ سیاست های انقباضی و مقاومتی و صرفه جویی کرده است، گفت: با وجود محدودیت اعتبارات عمرانی در دولت تدبیر و امید متوسط تعداد طرح های افتتاحی در هر سال حدود 1788 طرح با 25 هزار و 260 میلیارد ریال اعتبار کل است در حالی که در دولت گذشته با وجود قیمت مناسب نفت، سالانه حدود 1737 طرح در استان بهره برداری شده است.
وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان شرقی در دوره پسابرجام با 1051 میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب، رتبه دوم کشوری را در این زمینه کسب کرده است.
پورمهدی با اشاره به اینکه عمده طرح هایی که در دولت دهم وجود داشته از نظر حجم سرمایه گذاری طرح های کوچک است، گفت: طرح های چهار سال گذشته از لحاظ حجم سرمایه گذاری، طرح های بزرگ است و افزایش 7.5 برابری میزان سرمایه گذاری مصوب مؤید همین موضوع است.
وی گفت: به عنوان مثال سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران خارجی در 2 طرح بزرگ نیروگاه صوفیان به توان 1200 مگاوات به ارزش 1200 میلیون دلار و نیروگاه های خورشیدی به میزان 511 میلیون دلار در استان آذربایجان شرقی در دست اجراست که انتظار می رود با اجرایی شدن این 2 طرح و طرح های دیگر حجم سرمایه گذاری جذب شده در آذربایجان شرقی به صورت محسوس افزایش یابد.
معاون استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه در طول دولت تدبیر و امید از سال 1392 تا 1395 در مجموع 143 هزار و 399 شغل ایجاد شده است، گفت: 648 واحد تولیدی استان در دولت تدبیر و امید احیا شده است.

** رشد 23 درصدی ورودی گردشگر خارجی به آذربایجان شرقی
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی از رشد 23 درصدی ورود گردشگر خارجی به استان در دولت یازدهم نسبت به دولت دهم خبرداد و گفت: سهم اقتصاد گردشگری در سبد هزینه خانوار از 4 درصد در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم به 10 درصد در زمان حاضر افزایش یافته است.
پورمهدی با اشاره به تلطیف صورت گرفته در فضای سیاسی، لغو روادید با برخی کشورها، امکان صدور ویزای فرودگاهی، افزایش تورهای ورودی به استان، افزایش تعامالت بین المللی، ایجاد واحد گردشگری در نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران و رشد مثبت صنعت گردشگری در سطح استانی، گفت: به روز شدن سیستم ناوگان مسافری اعم از هوایی، ریلی و جاده ای، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و گردشگری، حضور در نمایشگاه های بین المللی، کسب عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، میزبانی نشست وزرای گردشگری کشورهای اقتصادی آسیا از موفقیت های استان در زمینه توسعه گردشگری است.
وی از افزایش 1022 تخت اقامتی با رشد 12 درصدی در استان خبرداد و گفت: 16 هتل با 3200 تخت در حال اجراست.

** افزایش رضایت مندی مردم از خدمات بیمارستانی
وی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز طرح تحول سلامت، از افزایش میزان رضایت‌مندی مردم از خدمات بیمارستانی به ٨٣‌درصد خبرداد و گفت: افراد نیازمند استان تحت بیمه‌ سلامت قرار دارند.
پورمهدی اظهارکرد: در سایه تلاش های دولت تدبیر و امید در این استان بیمارستان‌های چاراویماق و میانه به بهره برداری رسیده و بیمارستان‌های، هریس و سراب در مرحله تکمیل است.

** تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه
وی با اشاره به اینکه سال 1392 که فعالیت ستاد احیا دریاچه‌ ارومیه آغاز شد، تراز آن از سطح متوسط آبهای آزاد 1270متر و 53 سانتی متر بود، گفت: در نتیجه طرح های اجرا شده در راستای احیای این دریاچه تراز آن 12 اردیبهشت امسال به 1270 متر و 93 سانتی متر رسید.
پورمهدی اظهارکرد: با توجه به نوسانات سالانه در دریاچه، می‌توانیم ادعا کنیم که دریاچه به تثبیت رسیده؛ یعنی برخلاف آنچه در گذشته اتفاق افتاده، در سه سال اخیر تراز آب دریاچه روند نزولی نداشته است.
وی اعلام کرد: این تثبیت که با اجرای تعداد قابل توجهی از طرح‌های مرتبط با احیای دریاچه حاصل شده تا زمان حاضر 3300 میلیارد ریال هزینه دربرداشته است.
وی اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی به وسعت 3222 هکتار، تهیه‌ی نقشه کاداستر برای 144000 هکتار، اجرا و لوله‌گذاری و انتقال آب به طول 765 کیلومتر، اجرای سامانه های آبیاری بارانی و قطره‌ای برای حدود 4600 هکتار از اراضی حوضه دریاچه، رهاسازی 460 میلیون مترمکعب از آب پشت 44 سد موجود، لایروبی رودخانه‌ آجی‌چای ( تلخه رود) و اتصال آن به پیکره‌ دریاچه به طول 80 کیلومتر، مسدود کردن 2916 حلقه چاه غیرمجاز (در زمان حاضر از 10300 چاه موجود، 4800 حلقه مجاز است)، توقیف 615 مورد دستگاه حفاری، نصب 1951 دستگاه کنتور هوشمند، مطالعه و اجرای طرح‌های تعادل بخشی به خصوص در مورد منابع آب زیرزمینی، تغذیه مصنوعی و پخش سیلاب، مرمت و بازسازی تأسیسات آبی در دست بهره‌برداری، ساماندهی گلخانه‌ها و احداث مجتمع‌های گلخانه‌ای و کمک‌های فنی و اعتباری برای آن‌ها، تکمیل و تجهیز شبکه‌های اندازه‌گیری آب‌های سطحی و زیرزمینی، انتقال پساب تصفیه‌خانه‌های حوضه‌ دریاچه در کنار مطالعه و مرمت و بازسازی سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تدوین و پیاده‌سازی برنامه جامع آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌سازی را از جمله طرح های اجرا شده برای احیای دریاچه ارومیه برشمرد.

** اجرای 1600 کیلومتر فیبر نوری در استان
معاون استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ایجاد دیتاسنتر جهت تبادل دیتا و ترافیک در استان آذربایجان شرقی از توسعه فیبر نوری در دولت یازدهم به میزان 1600 کیلومتر خبرداد.
وی با مقایسه فعالیت های انجام شده درخصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات در دولت نهم و دهم با دولت تدبیر و امید در استان، گفت: در دولت های نهم و دهم 150 روستا تحت پوشش اینترنت بودند در حالی که در دولت تدبیر و امید 1063 روستا از این خدمت نوین بهره مند شدند.
پورمهدی گفت: عملکرد دولت در امور مربوط به مخابرات و ارتباطات نشانگر آن است که تعداد روستاهای دارای ارتباط تلفنی به 2643 روستا (تمامی روستاهای دارای سکنه استان ) افزایش یافته و تعداد کاربران اینترنت به 3 میلیون و 252 هزار و 266 کاربر (شامل 43/91 درصد ساکنان استان ) رسیده است.
وی گفت: ضریب نفوذ تلفن همراه از 71.65 درصد در سال 1392 به 85.87 درصد درسال 1394 رسیده است که رشد (22/14 درصد) را نشان می دهد.
وی با اشاره به ایجاد منطقه ویژه علمی و فناوری در استان، گفت: 82 شرکت دانش بنیان و 8 مرکز رشد در استان در دولت تدبیر و امید ایجاد شد.

** آذربایجان شرقی، الگوی اقتصاد مقاومتی
وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در سال 1395 شاخص اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفت و با تنظیم برشی یک‌ساله از سند تدبیر توسعه استان، این سیاست‌ها را در حوزه‌های مختلف پیگیری کرد، اظهارکرد: مجموع اقدام دستگاه‌های اجرایی استان در 2 سال ابتدایی دولت تدبیر و امید و تلاش جدی برای استفاده از ظرفیت‌ها و منابع محلی، دولتمردان را متقاعد کرد که از بین 31 استان کشور، آذربایجان‌شرقی را به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی انتخاب کنند.
پورمهدی گفت: تحقق بیشتر اهداف این برنامه یک‌ساله نشان می‌دهد که استان آذربایجان‌ شرقی به خوبی از ظرفیت‌های بومی خود در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرده و با توجه به نام‌گذاری سال 1396 به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، به طور قطع اجرای این سیاست‌ها با قوت بیشتری ادامه خواهد یافت.
وی اعلام کرد: در قالب طرح رونق تولید در مجموع از آغاز اجرای طرح تا پایان سال 95 تعداد 706پرونده (رتبه 5 کشوری)به مبلغ 506میلیارد تومان(رتبه 3 کشوری) پرداخت شد که تثبیت و ایجاد 17000 اشتغال را به همراه داشت.
پورمهدی همچنین از پرداخت مستقیم بانک های استان در سال 95 برای 566 پرونده به مبلغ کل 265میلیارد تومان با اشتغال زایی حدود 10 هزار نفر خبرداد.
جبارزاده همچنین گفت: از محل بخشودگی جرایم بیمه تامین اجتماعی و مالیات در سال 95به طور متوسط اشتغال 10 هزار نفر تثبیت شده است.
وی ادامه داد: از محل استمهال و تعیین تکلیف بدهی های بانکی نیز به طور متوسط برای 3650 نفر در سال 95تثبیت اشتغال انجام گرفته است.

** رشد 2.8 برابری تولید گندم در آذربایجان شرقی
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: تولید گندم استان در سال 1395 به حدود 600 هزار تن رسید که رشد 2.8 برابری را نسبت به سال 1392 نشان می‌دهد.
پورمهدی با اشاره به افزایش سه برابری خرید تضمینی گندم در این استان در سال گذشته نسبت به ابتدای فعالیت دولت یازدهم، گفت: این موفقیت به همت فعالان عرضه کشاورزی و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم استان از 180هزارتن در سال 92 به 597 هزار تن در سال95 افزایش یافت، خاطرنشان کرد: خودکفایی در تولید محصولات اساسی از برنامه های راهبردی جهاد کشاورزی است.
وی همچنین از پیشرفت 33.5 درصدی در اجرای سامانه های نوین آبیاری در چهار سال فعالیت دولت تدبیر و امید در استان خبرداد و گفت: وسعت تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری از 67 هزار و 948 هکتار در سال 92 به 90 هزار و 763 هکتار در سال 95 افزایش یافت.
پورمهدی با اعلام اینکه وسعت فضاهای گلخانه ای در استان آذربایجان شرقی از 64.5 هکتار در سال92 به 120 هکتار در سال 95 افزایش یافت، این افزایش 86 درصدی مساحت گلخانه های استان با ایجاد 93 واحد جدی گلخانه ای را نشانه توجه به کشاورزی مدرن و تولید با بهره وری بالا دانست.
وی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین و مدرنترین واحدهای گلخانه ای کشور در منطقه آزاد ارس ایجاد شده که بخش مهمی از محصولات آن صادر می شود.
پورمهدی با اشاره به جذب و بکارگیری 597 نفر کارشناس کشاورزی در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان های استان اجرای طرح پهنه بندی اراضی کشاورزی را از برنامه های بنیادی و تاثیرگذار در تولید بخش کشاورزی در سایه نگاه علمی دولت یازدهم به توسعه پایدار این بخش دانست.
وی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار از دغدغه های دولت در بخش های مختلف اقتصادی و تولیدی است، گفت: در بخش کشاورزی استان از محل اعتبار طرح آب های مرزی 5 هزار و 350 هکتار از اراضی حاشیه رودخانه ارس در شهرستان جلفا به شیوه های نوین آبیاری مجهز شده و برای بیش از هشت هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.
وی با اعلام اینکه ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در استان از 1.59 اسب بخار در هکتار در سال 92 به 1.73 اسب بخار در هکتار در سال95 افزایش یافته است، گفت: اظهارکرد: این رشد 12 درصدی با خرید و اضافه شدن 3 هزار و 555 دستگاه تراکتور و 203 دستگاه کمباین جدید به عرصه کشاورزی استان حاصل شده است.
پورمهدی از افزایش 10 درصدی صادرات محصولات کشاورزی استان در دولت یازدهم خبرداد و گفت: صادرات 260 میلیون دلاری محصولات کشاورزی در سال 92 به 285 میلیون دلار در سال95 افزایش یافت.
وی همچنین گفت: واردات محصولات کشاورزی به استان از 8 میلیارد ریال در سال 92 به 3 میلیارد ریال در سال 95 کاهش یافت.
پورمهدی گفت: درصد بیمه شدگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان در دولت تدبیر و امید رشد 46 درصدی را نشان می دهد.

** افزایش 28 درصدی شهرک های صنعتی در آذربایجان شرقی
وی گفت: استان آذربایجان‌شرقی در زمان حاضر دارای 54 شهرک و ناحیه صنعتی است ( 14 ناحیه و40 شهرک) که نسبت به سال1392 که در مجموع دارای 42 شهرک و ناحیه بوده، حدود 28 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین گفت: در سال 95 در استان آذربایجان‌شرقی تعداد 294 معدن فعال بوده که نسبت به 272 معدن فعال در سال 92 حدود 8 درصد رشد نشان می دهد.

** افزایش 73 درصدی طول راه های روستایی استان
معاون استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: طول راه‌های روستایی استان در زمان حاضر به 10441 کیلومتر رسیده که نسبت به سال 1392 (6035 کیلومتر) معادل 73 درصد افزایش نشان می دهد.
وی گفت: طول کل راه‌های استان 14019 کیلومتر شامل آزاد راه، بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و راه روستایی است که نسبت به سال 92 (9519 کیلومتر) 2/47 درصد رشد داشته است.
پورمهدی گفت: علاوه برتبدیل 144 کیلومتر از راه اصلی به بزرگراه، در حدود 90 کیلومتر بزرگراه جدید احداث شده است.

** افزایش 86.6 درصدی طول شبکه فاضلاب شهری
معاون استاندار آذربایجان شرقی گفت: طول شبکه فاضلاب شهری در آذربایجان شرقی در سال 1395 به 3096 کیلومتر رسیده است که نسبت به سال 92 حدود 86/6 درصد افزایش دارد.
وی همچنین گفت: تعداد انشعاب آب شهری در این استان حدود یک میلیون و 122 هزار و 41 انشعاب است که نسبت به سال 92 (1028193 انشعاب) 46/4 درصد افزایش داشته است.

** افزایش 33 درصدی تعداد روستاهای گازرسانی شده
پورمهدی گفت: تعداد روستاهای گازرسانی شده در آذربایجان شرقی از 1118 روستا در سال 1392 با 33 درصد افزایش به 1488 روستا تا سال 1395 رسیده است.
وی گفت: تعداد خانوارهای تحت پوشش گاز طبیعی در استان به یک میلیون و 237 هزار و 37 خانوار رسیده که نسبت به تعداد خانوار تحت پوشش سال 1392 (1097350 خانوار) در حدود 12.7 درصد افزایش نشان می دهد.
پورمهدی گفت: میزان تلفات توزیع انرژی در سال های1392 تا 1395 از 11.85 درصد به 9.85 درصد کاهش یافته است.
وی از مقاوم‌سازی 24313 خانه روستایی در استان خبرداد و گفت: در مجموع تعداد خانه‌های روستایی مقاوم‌سازی شده به 141 هزار و 344 خانه رسیده است.

** افزایش 9 درصدی سهم حمل و نقل عمومی
پورمهدی از افزایش 9 درصدی سهم حمل و نقل عمومی در ناوگان شهری نسبت به ابتدای تشکیل دولت یازدهم خبرداد و استفاده از اتوبوس های جدید باعث نرخ رشد 1.9 برابری در متوسط عمر کل ناوگان اتوبوس رانی شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهارکرد: استانداردسازی تأسیسات حرارتی مدارس به تعداد 6 هزار و 149 واحد تنها در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
استان آذربایجان شرقی از استان‌های مهم و پرجمعیت ایران در شمال غرب کشور واقع شده است.
مساحت این استان 45491 کیلومتر مربع است که حدود 2.8 درصد از مساحت کل کشور را شامل می‌شود.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار دهنده:محمد رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.