به گزارش خبرنگار ایرنا ، مراسم رونمائی از این تمبر به خاطر اطلاع رسانی ضعیف دست اندرکاران در سکوت خبری و با شرکت تعداد انگشت شماری از مسئولان و شهروندان در سالن شهرداری قائمشهر برگزار شد.
این تمبر که منقش به عکس امامعلی حبیبی معروف به ببر مازندران و تصویری از خود ببر مازندران است به مناسبت هفته محیط زیست با همکاری محیط زیست قائمشهر و شرکت پست طراحی و رونمائی شد.
پس از رونمائی از تمبر یادبود 2 ببر مازندران ، مسئولان حاضر در مراسم هر یک بر آن حاشیه نگاری کردند.
استقبال اندک مسئولان و شهروندان از این مراسم با گلایه اسطوره کشتی ایران و مازندران همراه بود و ناراحتی این چهره پیشکسوت ورزشی و افتخارآفرین برای ایران در عکس هائی که از این مراسم گرفته شده نیز پیداست .
** ببر کشتی مازندران کیست ؟
پهلوان امامعلی حبیبی دارنده مدال طلای المپیک 1956 ملبورن و سه مدال طلای رقابت های قهرمانی جهان در سال های 1959، 1961 و 1962 است .
این اسطوره کشتی ایران در پنجم خرداد ماه سال 1310 در روستای ' درزیکلای آخوندی ' شهرستان بابل متولد شد و در سن هشت سالگی بعد از فوت پدر و مادرش به قائمشهر(شاهی سابق ) نزد خواهرش آمد و ورزش را با کشتی محلی ' لوچو ' آغاز کرد و سپس فراگیری فنون کشتی را در سال 1331 در پادگان گرگان آغاز کرد.
وی پس از قهرمانی در مسابقه های انتخابی مازندران در سال 1332 ، در رقابت های قهرمانی کشور شرکت کرد و عنوان چهارم وزن 72کیلوگرم را به دست آورد. سال 1333 هم به مقام چهارم رسید ولی با قهرمانی در سالهای 1335 و 1337 در تهران، 1338 در شیراز و 1339 در رشت ، قهرمان کشور شد.
جهان پهلوان حبیبی اگر چه در اولین تورنمنت خارج از کشورش عازم رقابت های بین المللی ترکیه شد و با کشتی گرفتن در وزن 67 کیلوگرم به موفقیتی دست نیافت ولی در بازی های المپیک 1956 ملبورن به اوج درخشش رسید و با وجود تب شدید ، مدال طلای این رویداد بزرگ را در وزن 67 کیلوگرم به دست آورد .
امامعلی حبیبی در مسابقات جهانی تهران در سال 1959 دو تن از بزرگان کشتی دنیا یعنی ' بالاوادزه ' از شوروی سابق و ' اسماعیل اوغان ' از ترکیه را در مجموع در کمتر از سه دقیقه ضربه فنی کرد.
وی در دوران حضورش در عرصه کشتی به سریع ترین کشتی گیر جهان معروف شد و در سال 1961 در رقابت های جهانی ' یوکوهاما ' بالاتر از ' موروزوف ' از شوروی و ' کانه کو ' از ژاپن برای دومین بار قهرمان جهان شد در این سال تیم کشتی ایران به مقام قهرمانی دست یافت.
حبیبی با کسب مدال طلای رقابت های جهانی 1962 ' تولیدو ' برای همیشه از دنیای دایره طلایی خداحافظی کرد .
وی علاوه بر چهار طلای جهان و المپیک ، موفق به کسب مدال طلای بازی های آسیایی 1958 توکیو شد .
حبیبی پس از پایان دوره قهرمانی مدتی به مربیگری پرداخت ولی پس از آن وارد عالم سیاست شد و در دوره ای هم به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای ملی حضور داشت.
امامعلی حبیبی قهرمانی است که در کوتاهترین زمان ، قهرمانان بزرگی همچون بالاوادزه را با فنون یک دست و یک پا و سرته یکی به زمین می زد و به همین دلیل هم به ' ببر مازندران ' در عرصه کشتی معروف شد ، شهرتی که اکنون با انتشار و رونمائی از تمبر یادبود ، برای همیشه ماندگار شده است .
امامعلی حبیبی که همیشه قلبش برای مملکتش می تپد در رقابت های جهانی 2007 باکو لوح مشاهیر فیلا را دریافت کرد .
از سال 1389 (2010 میلادی) در مازندران یک جام معتبر بین المللی به نام او و دیگر قهرمان کشتی ایران عبدالله موحد برگزار می شود.
** ببر حیات وحش مازندران ؟
ببر مازندران که به آن ببر هیرکانی، کاسپین و تورانی نیز گفته می شود یکی از زیرگونه های ببر بوده است که در ناحیه گسترده ای از غرب چین تا سواحل دریای سیاه شامل آسیای میانه، قفقاز و شمال ایران زندگی می کرد و بیشتر از نیم قرن پیش منقرض شد.
ببر هیرکانی در دوران حیات خود در کنار ببر سیبری و ببر بنگال بزرگترین گربه سانان دنیا بودند.
آخرین قلاده ببر مازندران که نسل آن منقرض شده حدود 50 سال پیش در پارک ملی گلستان توسط یک شکارچی ترکمن از پا درآمد و از آن زمان(1337) تا کنون اثری از این گونه نادر حیات وحش مشاهده نشده است.
تازه ترین کاوش های صورت گرفته در منطقه کوهستانی و جنگلی چهاردانگه ساری ، رد پای ببر مازندران را بیش از هفت هزار سال پیش در این منطقه و همچنین لالائی های عامیانه نشان می دهد.
در نمایش‌های معروف روم باستان، از ببر مازندران یا هیرکانی برای جنگ با پهلوانان استفاده می‌شد. دنیای غرب گونه ببر را با ببر مازندران شناخت و به همین دلیل نیز شکسپیر در داستان مکبث از ببر مازندران سخن گفته است .
سازمان حفاظت محیط زیست در دهه 80 تلاش هایی را با آوردن 2 قلاده ببر سیبری برای احیای ببر مازندران انجام داد ولی ناموفق بود.
گفته می شود ببر سیبری به لحاظ ژنتیکی نزدیگ ترین گونه ببر به ببر مازندران است .
** علت انقراض
علت انقراض نسل ببر مازندران بر خلاف تصور عامه تنها به خاطر شکار غیرمجاز نبوده است ، بلکه توسعه شهرنشینی و گسترش مزارع شالیزاری در جنگل های ساحلی مازندران ، حاشیه رودخانه ها و تالاب های منطقه جلگه ای سبب شد تا نسل این حیوان که نماد شجاعت شناخته می شود ، منقرض شود .
ببرها ، فرزندان خود را در نیزارهای حاشیه رودخانه‌ها و تالاب ها مخفی می‌کردند تا از دید انسان‌ها و درندگان دیگر پنهان نگه دارند ولی با تبدیل به شالیزار و توسعه شهرها ، این مناطق از دسترسی ببرها خارج ‌شدند.
ببرها همچنین قلمروهای بسیار وسیع برای خود تعیین کرده و مثل همه گربه‌سانان قلمروطلب هستند و برای حفظ آن با ببرهای دیگر می‌جنگند. محدود شدن این مناطق ، نبردهای ببرها برای حفظ قلمرو را تشدید کرده و ببرهای ضعیفتر را وادار کرد تا به مناطق نزدیک به سکونتگاه‌های انسانی بروند که این باعث حمله آن‌ها به دام و احتمالا انسانها و تعارض آن‌ها با انسان‌ها و شکارشان ‌شد.
اگر چه مهم ترین جنگل های مازندران در بخش کوهستانی و ییلاقی است ولی مطالعات انجام شده نشان داده است که ببرها نمی‌توانستند در جنگل‌های کوهستانی ادامه حیات دهند. شکار کردن در این مناطق برای آن‌ها دشوار بود و برای محافظت از توله‌هایشان به مشکل برخورده و بچه‌هایشان خوراک خرس و پلنگ می‌شد. پیدا کردن آب هم در این مناطق دشوار بود چون چشمه‌های کوهستانی عموما در نزدیکی روستاها قرار گرفته و محل رجوع دام‌ها بود .
جدا شدن جمعیت های ببرها از یکدیگر و کاهش جمعیت آن‌ها جفتیابی را نیز برای آن‌ها دشوار کرد و آنها مجبور ‌شدند برای یافتن جفت مسافت های طولانی را طی کنند و از محل حضور انسان ها بگذرند. پیدا نکردن جفت باعث ‌شد برخی ببرها از چرخه باروری خارج شوند و جفتگیری خواهر و برادرها در چند نسل پیاپی باعث شیوع بیماری های ژنتیکی در آنها و انقراض نسلشان شد.
اگر چه تمبر یادبود ببر کشتی و ببر حیات وحش مازندران رونمائی شد تا یاد و نامشان در تاریخ عامه جاودانه شود ، ولی مراسمی که به این مناسبت برگزار شد در شان هیچ یک از این 2 نماد شجاعت نبود.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.